شنبه, ۱ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 20 April, 2024
مجله ویستا

حمل نفت و گاز, بخش مهم ماجرا


حمل نفت و گاز, بخش مهم ماجرا

حمل گاز حكایت دیگری دارد در سال ۸۵ روزانه در حدود ۸۲۰ میلیون مترمكعب گاز نفتی و گاز سبك تولید می شود كه در حدود ۷۵ درصد از میادین مستقل گازی است و در این مصرف گاز طبیعی در حدود ۱۵۷ میلیارد مترمكعب در روز بوده است شامل گازهای سوزانده شده در تزریق گاز

این را دیگر همه می‌دانیم كه گرچه قطار زمان، بی‌تردید حتی در صورت رشد آرام چند درصدی نفت از دهه‌های آخر قرن نوزده تا به امروز در میانه‌ی دهه‌ی نخست قرن بیست و یكم می‌گذشت، اما محتوای زندگی اقتصادی و اجتماعی فرسنگ‌ها با وضع كنونی فاصله داشت. جهش تولید نفت تحول عظیم صنعتی قرن بیستم را نیرو داده است و قرن بیست و یكم نیز بی‌بروبرگرد تا ده‌ها سال مدیون نفت و زین پس به تدریج مدیون گاز- خواهد بود. فرایندهای اكتشاف، بهره‌برداری، پالایش در كنار منابع مالی، مسائل حقوقی، سیاست‌های شگفت‌آور، خشن، پر از توطئه و رازهای سربه مهر و بالاخره نظامی‌گری كه امروز سالانه ۸۵۰ میلیارد دلار هزینه را شامل می‌شود، بخش‌هایی از حیات جهانی نفت‌اند و هریك قلمرویی پیچیده، روشن و تاریك، عمیق و بسیار ناشناخته دارند. اما در این میان حمل‌ونقل نفت با كشتی، لوله، كامیون و راه‌آهن، بحث عمیق، گسترده و پیچیده‌ای را از عرصه اقتصاد سیاسی گرفته تا حقوق، آمار، مدیریت مالی، الگوهای ریاضی، مدیریت، مسائل استراتژیك جهانی و منطقه‌ای و جز آن شامل می‌شود.

كافی است به این رقم توجه كنید تا واقعیت این‌نظر را دریابید كه تجارت نفت جهانی به حركت خود در اندام‌های اصلی جهان بزرگ و پیچیده‌ی صنعتی – كشاورزی – مصرفی می‌ماند: در سال‌های ۲۰۰۵و ۲۰۰۶ روزانه به طور متوسط ۲۷ میلیون بشكه نفت خام از نقاط مختلف تولیدی جهان به همه‌ی جهان صادر شده است. این رقم در سال ۱۹۹۰ در حدود ۴۷ میلیون بشكه بود. تولید نفت خام جهان در سال‌های ۲۰۰۵و ۲۰۰۶ به متوسط ۷۵ میلیون بشكه رسید. این رقم در سال ۱۹۹۰ چیزی نزدیك به ۶۰ میلیون بشكه بود. ببینید درحالی كه در فاصله‌ی ۱۵ سال تولید ۲۵ درصد رشد كرد تجارت در این فاصله ۷۵ درصد افزایش یافت.

نه تولید نفت، تجارت آن را ساخت و نه تجارت تولید را افزون‌تر كرد. این هردو با رشد تولید صنعتی جهانی رشد یافتند و با نوسان‌های اقتصاد نظام سرمایه‌داری نیز نوسان می‌كنند. این،‌ تازه تجارت جهانی نفت خام است. باید به این ارقام در سال ۲۰۰۶ روزانه چیزی در حدود ۸ میلیون بشكه فرآورده‌های نفتی را نیز افزود.

در مورد گاز طبیعی كافی است توجه كنید كه درسال ۲۰۰۴ چیزی در حدود ۲۸۰۰ میلیارد مترمكعب (روزانه ۶/۷ میلیارد مترمكعب) گاز از كشورهای تولیدكننده صادر شده است. این رقم نسبت به سال ۱۹۹۰ چیزی در حدود ۳۴ درصد رشد نشان می‌دهد.

اما به‌جز تجارت جهانی باید موضوع مهم انتقال نفت خام،‌ فرآورده‌های نفتی و گاز از مراكز تولید به سكوهای صادراتی پالایشگاه‌ها و از پالایشگا‌ه‌ها به مراكز صنعتی و سكونتی برای مصرف خانگی و حمل‌ونقلی ۲/۶ میلیارد نفر جمعیت كره زمین و برای ایجاد ارزش افزوده‌ی جهانی معادل ۴۰۰۰۰ میلیارد دلار (در سال ۲۰۰۶) را نیز درنظر داشت. در كنار آن مصرف روزافزون خانگی و صنعتی گاز قرار دارد.

صنایع پتروشیمی جهان روبه‌روز گسترده‌تر و پیچیده‌تر می‌شوند. پائین‌ترین رده‌های فنی تولید در كشورهایی مانند ایران و عربستان و بالاترین رده‌های آن در ژاپن، آلمان،‌ آمریكا،‌ انگلستان و فرانسه قرار دارند. حركت نفت خام و گاز از یك سو و بازگشت فرآورده‌های پتروشیمیایی از دیگرسو صدها میلیون تن حمل‌ونقل جهانی را شامل می‌شود (برای مثال صادرات مواد پتروشیمی ایران در سال ۱۳۸۵ در حدود ۶/۵ میلیون تن برآورد می‌شود). جابه‌جایی‌های داخلی در شبكه‌های مبدأ- مقصد، تولید و مصرف نیز جای ویژه‌ای دارند.

اقتصاد سیاسی حمل‌ونقل نفت خام، گاز،‌ فرآورده‌های نفتی و محصولات اساسی پتروشیمیایی در سطح جهان بر روی آب‌ها، در مناطق مختلف در داخل كشورها مجموعه‌ی نیروی مادی شكل‌دهنده‌ی مهم در روابط اقتصادی و سیاسی جهانی است كه چه‌بسا از نظر دور می‌ماند. مطالعات حقوقی، بانكی، مالی، بیمه‌ای، مدیریتی،‌ برنامه‌ریزی،‌ مدل‌سازی،‌ مهندسی كشتی، راه‌آهن، مخابرات،‌ متالوژی و جز آن وابسته به این حركت‌اند كه ده‌ها هزار نفر را در رده‌های تخصصی بالا و میلیون‌ها نفر را به صورت نیروی كار متخصص و نیمه‌متخصص به خود جلب كرده است.

نفت كش‌های دریایی ایران، به شركت ملی نفت‌كش ایران تعلق دارند و دولتی‌اند و باید هم دولتی بمانند زیرا باتوجه به شرایط ایران و ساختار اقتصاد سیاسی نفت نمی‌تواند به دست انگیزه‌ی سود خصوصی سپرده شود. در حال حاضر ۳۱ فروند كشتی نفت‌كش شامل ۵ فروند فرآورده‌های نفتی و یك فروند گازبز (LPG). به‌جز آن ۲۸ فروند كشتی جانبی شامل یدك‌كش، تداركاتی، خدماتی، تعمیراتی، اكتشافاتی نیز به كار گرفته می‌شوند. با این ناوگان درسال ۱۳۸۵ بیش از ۸۰ میلیون تن نفت و فرآورده‌های نفتی حمل شده است (در سال‌های جنگ ایران و عراق رقم به ۹۴ میلیون هم رسید). عمر متوسط ناوگان بین ۵ تا ۶ سال و بنابراین جوان است. در این سرمایه ملی نفت‌كش‌هایی با ظرفیت ۳۰۰ هزار تن (۱۵ فروند) و كشتی‌های ۶۵ هزار تنی، ۹۸ هزار تنی و ۱۵۸ هزار تنی كار می‌كنند. سود درآمد این ناوگان بستگی به قیمت‌های جهانی كرایه حمل دارد به نحوی كه در فاصله‌ی ۱ سال (در دو سال اخیر) سود به دست آمده بین ۳۰۰ تا ۳۸۵ میلیون دلار نوسان كرد. سفارش كشتی‌هایی با ظرفیت ۳۱۸ هزار تن (۱۴ فروند) داده شده است. برآوردهای من (ماهنامه صنعت حمل‌ونقل شماره ۲۵۷) نشان می‌دهد كه با راه افتادن فرایندهای تولید گاز و برای جایگزینی كشتی‌های فرسوده و افزایش توان ناوگان، شمار كشتی‌های نفت و گازكش باید در ۱۰ تا ۱۵ سال آینده به حدود ۱۰۰ فروند بالغ شود.

هرچه بهای نفت و گاز بالاتر باشد و هرچه فروش فرآورده‌های با ارزش بیشتر بالاتر برود و هرچه درآمد منابع نفتی به سمت زیرساخت‌های توسعه‌زای همگانی راه یابد، بالاخره به‌طور هم‌زمان، هرچه صرفه‌جویی در انرژی فسیلی جهانی بیشتر شود، منابع نفتی با توجه به ضرورت پرداخت رقم‌های بالاتر برای فرصت‌هایی كه منابع نفتی برای كشورهای ثروتمند فراهم می‌آورد، عقلایی‌تر و عادلانه‌تر مورد استفاده قرار می‌گیرند. بحث این است كه گرچه كشنده‌ها و خط لوله‌های نفتی به‌شدت می‌توانند در خدمت غارت قرار بگیرند اما می‌توانند به جای آن، با تحول در ساختارهای اقتصاد سیاسی منشاء توسعه همگانی و رفاه مردمی باشند.

به‌عنوان نمونه در بحث، بیائید نگاهی به خارك بیندازیم همانجا كه زمانی "در یتیم خلیج‌فارس" (به زبان جلال آل احمد) بود. خارك این جزیره تاریخی از سال ۱۳۴۶ در خدمت صادرات نفت خام ایران قرار گرفت و به سرعت اقتصاد و جامعه سنتی آن مبتنی بر صید ماهی بود تغییر یافت. جمعیت بومی به كاركنان مستقیم و جانبی نفت تبدیل شدند و بخش‌هایی از آن در حاشیه ماندند. نفت خام ایران كه به وسیله شبكه گسترده و عظیمی از خط لوله‌ها از میدان‌های نفتی به خارك می‌آید روزانه به چند میلیون بشكه می‌رسد. دو رشته اصلی یا شاه‌لوله‌ها از سه رشته‌ی اصلی از تلمبه‌خانه گوره می‌گذرند تا تحت فشار به پنج خط زیر دریایی برسند. این‌دو در بندر گناوه بهم می‌پیوندند و آنگاه به خارك می‌رسند و از آنجاست كه به قول اخوان شاعر و "بردن‌ها و بردن‌ها و بردن‌ها / و كشتی‌ها و كشتی‌ها و كشتی‌ها" .... و البته او افزوده است "و گزمه‌ها و گزمه‌ها و گزمه‌ها".

فریبرز رئیس‌دانا


شما در حال مطالعه صفحه 1 از یک مقاله 2 صفحه ای هستید. لطفا صفحات دیگر این مقاله را نیز مطالعه فرمایید.


همچنین مشاهده کنید