سه شنبه, ۲۶ تیر, ۱۴۰۳ / 16 July, 2024
مجله ویستا

فشارخونتان بالاست؟انار بخورید!


فشارخونتان بالاست؟انار بخورید!

انار جزو میوه‌هایی با طبع معتدل است که مصرف نوع شیرین آن یا حتی آب انار شیرین می‌تواند باعث افزایش اشتها شود...

انار جزو میوه‌هایی با طبع معتدل است که مصرف نوع شیرین آن یا حتی آب انار شیرین می‌تواند باعث افزایش اشتها شود...

این میوه آبدار و خوشمزه، مانند سایر میوه‌ها به‌دلیل وجود ترکیب‌های رنگی، سرشار از انواع ویتامین‌ها، آنتی‌اکسیدان‌ها و املاح است و مصرف متعادل آن به تمام افراد در تمام گروه‌های سنی توصیه می‌شود. انار، امتیاز ویژه‌ای هم نسبت به سایر میوه‌ها دارد؛ یعنی حاوی ماده‌ای به نام تانن است. تانن‌ها، علاوه بر خواص ضدسرطانی‌ای که دارند، مانع جذب آهن در دستگاه گوارش هم می‌شوند. به‌همین دلیل مصرف خوراکی‌های سرشار از تانن مانند انار و آب انار به بیشتر آقایان، سالمندان، خانم‌های یائسه و تمام افرادی که از غلظت خون رنج می‌برند، توصیه می‌شود. مثلا بد نیست افراد مبتلا به غلظت خون یا آنهایی که به بیماری فشارخون بالا مبتلا هستند، بعد از وعده‌های اصلی غذا مانند شام و ناهار، مقدای انار یا آب انار میل کنند تا آهن زیادی در بدنشان جذب نشود. اصلا همین خاصیت بارز انار است که باعث شده خیلی از مردم ساکن در نواحی انارخیز کشور، به دیگران توصیه ‌کنند با خوردن انار، خونشان را صاف کنند. تانن‌ها با پیشگیری از جذب آهن در بدن، باعث پیشگیری از افزایش سطح هموگلوبین خون می‌شوند و جلوی پرفشاری و غلظت خون را می‌گیرند.

از سوی دیگر، بد نیست بدانید آب انار جزو خوراکی‌های ملین و مدر است و در درمان یبوست‌های مزمن استفاده می‌شود. این در حالی است که دانه‌های سفید انار به‌دلیل چسبندگی خاصی که در بدن ایجاد می‌کنند، می‌توانند باعث بروز یبوست در گروهی از افراد مستعد ابتلا به این ناراحتی شوند. در واقع، خود شما باید ببینید که با خوردن انار دچار یبوست می‌شوید یا نه؟ اگر یبوستتان با خوردن هسته سفید انار تشدید شد، باید به خوردن آب انار بسنده کنید اما اگر با مصرف دانه‌های انار مشکلی برایتان ایجاد نمی‌شود، بهتر است این میوه را کامل میل کنید تا از خواص موجود در روغن هسته آن هم بهره‌مند بشوید. بد نیست بدانید که روغن هسته انار مانند روغن هسته انگور، ترکیب‌های آنتی‌اکسیدانی و فنولی نسبتا زیادی نسبت به سایر روغن‌ها دارد. ترکیب‌های آنتی‌اکسیدانی و فنولی در پیشگیری از ابتلا به برخی بیماری‌ها از جمله ناراحتی‌های قلبی-عروقی و سرطان‌ها نقش برجسته‌ای دارند و می‌توانند باعث کاهش استرس اکسیداتیو هم شوند. ضمن اینکه میزان اسیدهای چرب امگا۳، ۶ و ۹ بالاتری در این روغن‌ها وجود دارد بنابراین مصرف متعادل آنها می‌تواند به ارتقای سطح سلامت افراد کمک کند.

دکتر سیدعلی کشاورز

مدیرگروه تغذیه دانشگاه علوم‌پزشکی تهران