جمعه, ۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 26 April, 2024
مجله ویستا

پارچه های سنتی و دکوراسیون شرقی


پارچه های سنتی و دکوراسیون شرقی
از پارچه های آراسته به نقوش باتیک اندونزی تا سرمه دوزی های هندی مجموعه وسیعی از پارچه های دست بافت و یا کار دست بر روی پارچه را می توان یافت که با تکنیک های کهن بافته شده یا به روش هایی چون تکه دوزی، برودری دوزی، منجوق دوزی، چاپ دست یا باتیک آراسته شده اند. بسیاری از این تکنیک های قدیمی هنوز در گوشه و کنار دنیا به کار می روند و تا امروز به روش های ماشینی قابل تولید نبوده اند. هر یک از این پارچه های صنایع دستی یک اثر هنری اصیل هستند و استفاده از آنها یکی از ساده ترین روش ها برای بخشیدن رنگ و بوی شرقی به دکوراسیون منزل است.
شما می توانید جز کاربردهای مشخص و سنتی هر یک از این پارچه ها ، روش های ابتکاری و ایده های نوینی برای استفاده از آنها در منزل خودتان بیابید. مثلاً می توانید از ساری های رنگین هندی به عنوان پوشش پنجره استفاده کنید. هر ساری معمولاً حدود۵/۴ متر در ۱۱۲ سانتیمتر است. با توجه به ابعاد پنجره مورد نظرتان می توانید آن را از چوپ پرده بیاویزید و از آن یک پانل پارچه ای برای پوشاندن پنجره بسازید یا این که یک یا دو ساری را به اشکال مدل دارتری به چوپ پرده پنجره بیاویزید. سارونگ های باتیک اندونزی که به عنوان لباس سنتی مردان و زنان در اندونزی مورد استفاده قرار می گیرند نیز اغلب برای استفاده به عنوان دیوارکوب مناسب هستند. همچنین می توان از ابریشم های تایلندی به عنوان روکش صندلی های ناهارخوری سود برد و یا از شال های برودری دوزی شده لائوسی رومیزی منحصری به فردی تهیه کرد.
در اتاق نشیمن گلیم های کوچک، پشمینه های غنایی و دیگر دست بافت های سنگین و ضخیم را بر روی مبل ها و صندلی بیندازید. می شود با نصب کیمونوهای ژاپنی و یا آینه دوزی های هندی به عنوان دیوارکوب به یکی از دیوارهای اتاق نمایی شاد و رنگین ببخشید و با مجموعه ای از پارچه های رنگین و خوش نقش و نگار از سرزمین های گوناگون چند کوسن متنوع و زیبا برای روی مبل ها بدوزید.
در اتاق خواب نیز می توانید از روتختی های ابریشمی چینی یا تایلندی استفاده کنید و از سرمه دوزی های هندی و یا پارچه های برودری دوزی شده مراکشی یک روتختی مجلل درست کنید.
به خاطر داشته باشید چنانچه به کشور دیگری سفر کردید سراغ بازار پارچه فروشان را از ساکنین محلی بگیرید و سری به آنجا بزنید. بی شک پارچه های زیبایی مطابق با سلیقه و متناسب با دکوراسیون منزلتان خواهید یافت.
منبع : P۳۰world


همچنین مشاهده کنید