جمعه, ۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 26 April, 2024
مجله ویستا

چه پرده‌ای برای کدام فضا مناسب‌تر است؟


چه پرده‌ای برای کدام فضا مناسب‌تر است؟
در میان لوازم دكوراسیونی خانه، پرده از جمله عناصری است كه با توجه به نیاز به صرف هزینه كمتری برای تعویض آن نسبت به بقیه لوازم خانه، در لیستی كه هر چند سال یك بار با هدف ایجاد تنوع برای انجام تغییر و تحولات قبل از سال نو ترتیب داده می‌شود، معمولاً در صدر قرار می گیرد.در یك تقسیم بندی اصولی و كلی، پرده های هر فضایی نیازمند دارابودن مشخصاتی هستند كه در زیر به پاره‌ای از آنها همراه با فضاها به تفكیك اشاره خواهد شد.
▪ آشپزخانه: برای فضای آشپزخانه معمولاً پرده‌های ساده و یا طرح دار با نقش‌های مرتبط با این فضا كه معمولاً گل ها و میوه ها هستند انتخاب می‌شوند. حال ممكن است این نقش‌ها در بافت پارچه بوده و یا در قالب گلدوزی و یا تكه دوزی بر روی پرده ساده دوخته شوند. ولی در انتخاب پرده آشپزخانه رعایت دو نكته همواره توصیه می شود:
۱. هنگامی كه تصمیم می گیرید از پارچه های رنگی ساده و یا طرح دار استفاده كنید و رنگ كابینت‌ها و كاشی ها و به طور كلی لوازم موجود محدودیت كاربرد رنگی خاصی را برای شما ایجاد نمی كنند سعی كنید از پارچه‌هایی با رنگ‌های زرد، سبز، نارنجی، قرمز و یا از تركیب آنها در یك پالت رنگی طرح دار انتخاب كنید. این گونه رنگ‌ها جزء خانواده رنگ‌های گرم بوده و نه تنها محیط شادی را برای خانم خانه پدید می‌آورد، خاصیت اشتهاآوری داشته و در واقع در تقسیم بندی رنگ‌های خوردنی جای می‌گیرند.
۲. از آنجا كه در فضای آشپزخانه چربی، دوده حاصل از سرخ كردن و به طور كلی پختن غذا وجود دارد، پرده این قسمت از خانه زودتر از بقیه قسمت‌ها كثیف شده و نیاز به شست وشوی مكرر دارد. بنابراین پارچه ای انتخاب كنید كه در برابر این نوع شست وشو ها مقاوم باشد.
▪ اتاق خواب: انتخاب پرده برای اتاق خواب به عوامل مختلفی شامل سن، جنس، روحیه، علایق و سلایق و به طور كلی خصوصیات صاحب و یا صاحبان اتاق بستگی دارد. به عنوان مثال اگر از یك كودك در انتخاب پرده اتاقش نظرخواهی كنید به طور قطع به وجود پرده ای نقشدار آن هم با طرح مورد علاقه اش اصرار می ورزد حال آنكه این خواسته از طرف یك نوجوان ممكن است در قالب رنگ و مدل دوخت مطرح شود. علاوه بر آن از آنجایی كه در اتاق خواب عناصر پارچه ای دیگر همچون روتختی و متعلقات آن شامل كوسن ها، كلاهك آباژور و غیره وجود دارد، حفظ هماهنگی بین رنگ و نقش آنها و پرده از جمله مسائلی است كه هنگام انتخاب پرده می بایست، مورد توجه قرار گیرد.
بسیاری از افراد برای دستیابی راحت تر به چنین نتیجه‌ای یك و یا چند پارچه هماهنگ را برای كلیه عناصر پارچه ای اتاق خواب انتخاب كرده و تحولی كلی را در این محیط پدید می آورند. ولی لازم به یادآوری است كه معمولاً پرده های متعلق به فضای اتاق خواب از نقش و طرح و حتی رنگ بیشتری نسبت به دیگر فضاها برخوردار هستند ولی مهم این است كه هنگام انتخاب طرح و رنگ تاثیرات ناشی از آنها را بر روی روحیه خود و فرزندانتان و اساساً كاربرد فضا كه محیطی است جهت آر امش و استراحت در نظر بگیرید. انتخاب رنگ‌های بسیار تند و گرم اگرچه ممكن است با حفظ هماهنگی در كلیه لوازم محیط در وهله اول فضای زیبایی را ایجاد كند ولی تاثیر آن در رفتار و روحیه افراد آن اتاق به خصوص در مورد بچه ها به سرعت جلوه گر خواهد شد.پس آشنایی با رنگ ها و تاثیرات ناشی از آنها می تواند بسیار كمك كننده باشد.
▪ اتاق پذیرایی: از آنجایی كه این فضا یك مكان رسمی است و با توجه به اینكه ما ایرانیان اصولاً مهمان نواز بوده و بهترین ها را برای مهمانانمان خواسته ایم، پرده های متعلق به این محیط نیز به لحاظ جنس پارچه، طرح، مدل و حتی ارزش مادی معمولاً با بقیه فضاهای خانه متفاوتند. در چنین فضاهایی اغلب از تلفیق دو یا حتی سه پارچه هماهنگ به لحاظ طرح و رنگ استفاده می كنند. در واقع در اكثر مدل ها پارچه ای نازك از جنس تور و یا حریر برای پوشش كل پنجره اختصاص یافته و در صورت دلخواه پارچه های ضخیم به عنوان والان و یا دكور و یا حتی هر دو بخش دیگری از این تركیب را تشكیل می دهند.
نكته اینجا است كه رنگ های مورد استفاده در چنین فضاهایی معمولاً از میان رنگ های خنثی همچون كرم، شیری، سفید، طلایی كمرنگ انتخاب شده و طرح های آن نیز تك گل هایی از خود پارچه و یا گل برجسته از نخ‌های مختلف و یا نوار روبانی هستند ولی در پایان ذكر این توصیه ضروری است كه در چنین فضایی اگرچه محدودیت‌هایی همچون حفظ هماهنگی با دیگر لوازم دكوراسیونی شامل فرش، مبلمان، تابلو و غیره وجود دارد ولی می توان قالب ها را شكسته و همزمان با در نظر گرفتن موارد فوق و همچنین اصول دكوراسیونی دست به ابتكاراتی متفاوت تر زد. به عنوان مثال كاربرد انواع پارچه های سنتی و سوزن دوزی شده و تركیب آنها با یكدیگر چه در حالت دوخته شده و چه بدون دوخت در تركیبی مدل دار كنار همدیگر به همراه روبان و نخ های كنفی به عنوان پرده را می توان از این جمله برشمرد.
منبع : روزنامه شرق


همچنین مشاهده کنید