شنبه, ۱۵ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 4 May, 2024
مجله ویستا

آشور (قلعه الشرقاط)


آشور (قلعه الشرقاط)
● نام کشور: عراق
● Ashur)Qalat Sherqat)
● شماره ثبت: N ۳۵ ۲۸ ۰۰.۰ E ۴۳ ۱۴ ۰۰.۰
● سال ثبت: ۲۰۰۳
● ثبت در فهرست میراث جهانی در خطر: ۲۰۰۳
شهر باستانی آشور در ساحل رود دجله در شمال بینالنهرین قرار دارد و در منطقه با ویژگیهای خاص زمین ـ بومشناختی، در حد فاصل زمینهای کشاورزی دیم و بارانی، واقع شده است. این دولت ـ شهر که قدمتش به هزاره سوم پیش از میلاد میرسد، از قرن چهاردهم تا نهم پیش از میلاد نخستین پایتخت امپراتوری آشور و یک کانون تجاری با اهمیت بینالمللی بوده است. این شهر که به نام خدای آشور نامگذاری شده است، همچنین به عنوان پایتخت مذهبی آشوریان شناخته میشده است. این شهر توسط بابلیان نابود شد، اما در دوره اشکانی و بین قرون اول و دوم میلادی بار دیگر احیا شد.
▪ دلایل ثبت:
ـ اول : شهر آشور که در هزاره سوم پیش از میلاد تأسیس شده است، بین قرون چهاردهم و نهم پیش از میلاد، زمانی که نخستین پایتخت امپراطوری آشور بود، مهمترین نقش خود را ایفا کرده است. آشور همچنین پایتخت مذهبی این امپراتوری و محل تدفین و تاجگذاری پادشاهان آشوری بوده است.
ـ دوم : شواهد به دست آمده از عمارتهای دولتی و مسکونی آشور در جریان حفاریهای باستانشناسی، سند بینظیری از تکامل شیوههای ساختمانسازی از دوره سومریان و اکدیان تا دوره آشوریان و نیز مدت کوتاهی در دوره اشکانیان محسوب میشود
منبع : روزنامه سیاست‌روز