جمعه, ۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 26 April, 2024
مجله ویستا

بد خلقی Temper tantrums


بد خلقی Temper tantrums
● علائم :
بدخلقی در کودکان بین ۲ تا ۴ ساله امری طبیعی است و به این علت بوجود می‌آید که کودک هنوز بینش آنرا بدست نیاورده است که خواسته‌های خود را با وضعیت بیرون هماهنگ کند و به خاطر نداشتن مهارتهای گفتاری نمی‌تواند آنچه را که می‌خواهد بزبان آورده و یا توصیف کند. برخورد با والدین بتدریج در اواخر دومین سال زندگی پیش می‌اید که این دوره را غالباً دوره وحشت آور دو ساله می‌نامند بدخلقی شکلهای مختلفی بخود می‌گیرد اما کودک معمولاً خود را بزمین می‌اندازد، لگد پراکنی می‌کند،‌جیغ می‌زند، پاهایش را محکم به زمین و دیوار می‌کوبد و یا نفس خود را حبس می‌کند بی ‌احتیاطی انجام می‌دهد و از امنیت خود تصویری ندارد در نتیجه به سادگی در برخورد با اشیاء سخت به خود آسیب می‌رساند.
● آیا خطرناک است؟
بدخلقی به خودی خود خطرناک نیست اگر چه در مواقع نامناسب دیده میشود و لحظات اضطراب برانگیزی بوجود می‌آید حتی اگر کودک نفس خود را آنقدر حبس کند که صورتش کبود شود اما نمی‌تواند به خودش آسیب برساند زیرا واکنش‌های خود کار بهنگام کمبود اکسیژن بدن را مجبور به تنفس می‌کنند و با اراده نمی‌توان بر این عمل غلبه کرد.
● ابتدا چه کار باید بکنیم؟
۱) خونسرد باشید حتی اگر خشک کودک بر شما تأثیر بگذارد به او وانمود نکنید که ناراحت شده‌اید کودک خیلی سریع می‌تواند رفتار شما را به خود بگیرد.
۲) تا حد امکان نسبت به کارهای کودک دقت نکنید و در حالی که بی‌خیال از کنار او می‌گذرید واقعاً متوجه او باشید اگر کسی به کارهای خشن کودک توجه نکند بدخلقی او کاسته میشود البته وسائل اثاثیه تیز و محکم و اشیاء شکستنی را از طرف او دور کنید تا آسیبی به کودک وارد نیاید.
۳) اگر این اقدامات موثر واقع نشدند کودک خود را هنگامی که آرام است بغل کنید او ممکن است بخواهد از آغوش شما بگریزد و یا اینکه پی ببرد که اسایش و صمیمیت همان چیزهایی هستند که واقعاً خواهان آن است.
● دکتر چه اقدامی انجام خواهد داد؟
دکتر از شما درباره دفعات و ماهیت بدخلقی کودکتان سوال می‌کند و رفتارهای دیگری را که با آن همراه هستند از شما جویا میشود. ممکن است شما را به یک روانپژشک جهت بررسی‌های بیشتر معرفی کند.
● شما چه کمکی می‌توانید بکنید؟
به خاطر داشته باشید که بدخلقی متوجه شما است کودک سعی می‌کند توجه شما را بدست آورد برخورد با بدخلقی‌ها در انظار عمومی زمانیکه کودک احساس می‌کند می‌تواند موفق شود کاری دشوار است اما اگر شما نشان دهید که بدخلقی هیچ وقت کاری از پیش نمی‌برد ممکن است برطرف شود.
سعی کنید مشکلات را پیش بینی کنید و با شیوه‌های حواس پرت کن، جلو برخوردها و بدخلقی را بگیرید. هنگامیکه کودک بزرگ شود شکیبایی بیشتری پیدا می‌کند و بهتر میتواند سازگاری یابد.
از کودک خود هنگامیکه بدخلقی می‌کند علت آنرا نپرسید او نمی‌تواند دلیلی به شما ارائه دهد.
اگر کودک نفسش را حبس کرد برای آزاد شدن آن به پشت او نزنید او را به حال خود رها کنید تا خودش به این کار پایان دهد.
منبع : وب سایت کودکانه


همچنین مشاهده کنید