جمعه, ۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 26 April, 2024
مجله ویستا
باتریهای لیتیمی و الکترودهای آن
● عنوان پتنت: باتریهای لیتیمی و الکترودهای آن
● عنوان انگلیسی: Lithium battery and electrode
● شماره پتنت: US۷۰۲۹۷۹۴
● نام پدیدآورندگان:
Ogura; Shizuo, Mokudai; Hidehisa, Murata; Makoto, Davies; Barrie Linton
● تاریخ ثبت: April/۱۸/ ۲۰۰۶
باتریهای نوع دوم (Secondary batteries) به باتریهایی اطلاق میشوند که قابلیت چندین نوبت شارژ و تخلیه را داشته باشند. امروزه بهدلیل ولتاژ و چگالی جریان بالای باتریهای لیتیم نوع دوم، مطالعات وسیعی روی آنها صورت میگیرد. آند باتریهای لیتیمی، دارای یک ماده فعال است و میتواند در طول تخلیه، یون لیتیم آزاد کند. ماده فعال موجود در این باتریها ممکن است لیتیم فلزی باشد که همراه آن مادهای وجود دارد که دارای قابلیت ترکیب شدن با لیتیم را داراست. آند میتواند گرافیت، آلومینیوم و یا آلیاژی از آلومینیوم باشد.
مسئله اصلی در این باتریها یافتن یک الکترود برای کاتد است. در برخی از باتریها کاتدی از جنس ترکیبات دیسولفور با فرمول R-S-S-R معرفی شده است (US۵۸۳۳۰۴۸) که به جای گروه R از ترکیبات آلی آروماتیک و آلیفاتیک استفاده شده است و پیوند S-S در این کاتدها با یک واکنش احیا شکسته و به نمک تبدیل میشود. در فرایند تخلیه، این پیوندS-S مجدداً با واکنش اکسیداسیون ایجاد میگردد. در کارهای بعدی با استفاده از احیا کننده مناسب، چگالی جریان باتری تا ۱۵۰Wh/Kg افزایش مییابد، ولی سرعت شارژ باتری به دلیل کند بودن عمل اکسیداسیون پیوند S-S در دمای اتاق همچنان کم است. برای رفع این مشکل از پلیمرهای هادی استفاده شد (US۵۳۲۴۵۹۴) که این کار باعث افزایش سرعت شارژ در دمای معمولی را افزایش داد.
در این اختراع از نانولولههای کربنی با قطر پنج تا ۳۰ نانومتر در ساختار پلیمرهای به کار رفته در کاتد، استفاده شده است، که در نتیجه هدایت کاتد افزایش یافته و سرعت شارژ بیشتر میشود. لازم به ذکر است که نوع پلیمرهای به کار رفته نیز با کارهای قبلی متفاوت است. در این اختراع ترکیبات آلی پنج تا هفت عضوی دارای حلقه هتروسیکل که اتمهای گوگرد و نیتروژن دارند، استفاده شده است.
هر دو گروه هتروسیکلهای اشباع و غیراشباع میتوان قابل استفاده است؛ ولی نوع اشباع آن مناسبتر است. ترکیب ۱-۳-۴- تیودیازول یکی از مهمترین ترکیبات آلی در این اختراع محسوب میشود. ساختار پلیمرهای به کار رفته میتواند متخلخل باشد که با تغییر کنترل شرایط پلیمریزاسیون میتوان به این ساختار رسید.
مزایا
با استفاده از نانولولههای کربنی درون ساختار پلیمر، مقاومت داخلی ماتریکس کاهش یافته و در نتیجه سرعت عملکرد باتری افزایش محسوسی دارد.
تفاوت ساختار نانولولههای کربنی با گرافیت، موجب افزایش توان ذخیرهسازی انرژی، در نتیجه افزایش ظرفیت باتری میگردد.
منبع : ستاد ویژه توسعه فناوری نانو
همچنین مشاهده کنید
نمایندگی زیمنس ایران فروش PLC S71200/300/400/1500 | درایو …
دریافت خدمات پرستاری در منزل
pameranian.com
پیچ و مهره پارس سهند
خرید میز و صندلی اداری
خرید بلیط هواپیما
گیت کنترل تردد
ایران حجاب رئیس جمهور رئیسی دولت دولت سیزدهم توماج صالحی سریلانکا مجلس شورای اسلامی پاکستان رهبر انقلاب کارگران
کنکور تهران سیل هواشناسی سازمان سنجش آتش سوزی فضای مجازی سلامت شهرداری تهران پلیس اصفهان فراجا
قیمت خودرو قیمت طلا خودرو دلار بازار خودرو بازنشستگان قیمت دلار ارز بانک مرکزی مسکن ایران خودرو قیمت سکه
موسیقی ترانه علیدوستی تلویزیون مهران مدیری سینمای ایران سحر دولتشاهی سینما کتاب بازیگر تئاتر
کنکور ۱۴۰۳ عبدالرسول پورعباس
آمریکا اسرائیل رژیم صهیونیستی غزه جنگ غزه فلسطین روسیه چین حماس طوفان الاقصی اوکراین ترکیه
پرسپولیس فوتبال استقلال بارسلونا بازی جام حذفی فوتسال تیم ملی فوتسال ایران لیگ برتر انگلیس باشگاه استقلال تراکتور باشگاه پرسپولیس
تیک تاک ناسا رونمایی مریخ اپل تسلا فیلترینگ
مالاریا کاهش وزن زوال عقل سلامت روان داروخانه