جمعه, ۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 26 April, 2024
مجله ویستا

۵ ژوئیه ۱۸۳۰ ـ عبدالقادر قهرمان ملی


دو «پنجم ژوئیه» در تاریخ الجزایر - بهای گزافی که فرانسه برای استعمار الجزایر پرداخت کرد .
دولت فرانسه در سال ۱۸۳۰ در صدد تصرف الجزایر بر آمد و پنجم ژوئیه این سال شهر الجزیره و مناطق اطراف آن را گرفت ولی برای استعمار همه الجزایر مجبور شد چهل سال جنگ کند که ۱۷ سال، قهرمان بزرگ این جنگ عبدالقادر (۱۸۸۳ - ۱۸۰۸) فیلسوف صوفی و اندیشمند الجزایری بود که لقب قهرمان ملی الجزایری ها را به دست آورده است.
الجزایر که از سال ۱۰۶ پیش از میلاد جزیی از قلمرو امپراتوری روم شده بود اواخر قرن هفتم میلادی ضمیمه ممالک اسلامی شد و پس از آن نیزهرچند وقت یک بار زیر نگین عثمانی و یا قدرتهای اروپایی قرار می گرفت، اما از نوعی خود مختاری و فدراسیون قبایل برخوردار بود. این قسمت مدیترانه، از دیر زمان سواحل نا امنی داشت که مرکز فعالیت باجگیران دریایی بود و این گروه سرانجام از ناوگان آمریکا و بعدا انگلستان شکست خوردند. در آغاز قرن نوزدهم یهودیان و تجار الجزایری به ناپلئون امپراتور فرانسه وام نقدی داده بودند که پس از تبعید ناپلئون، پول خود را از دولتهای وقت فرانسه مطالبه می کردند و چون در دهه سوم قرن ۱۹ در وصول طلب خود سماجت کردند شارل دهم پادشاه وقت فرانسه در صدد تصرف الجزایر بر آمد و به این سرزمین که به محاذات فرانسه در سوی دیگر دریای مدیترانه قرارگرفته است نیرو فرستاد و بالاخره الجزایر به تصرف فرانسه درآمد.
پس از جنگ جهانی دوم، الجزایری ها برای کسب استقلال خود بپاخاستند و امان فرانسه را بریدند تا در اوایل سال ۱۹۶۲ وعده آن را گرفتند و در ژوئیه موفق به کسب آن شدند. آنان پنجم ژوئیه در سال ۱۹۶۲ را به این جهت سالروز استقلال خود اعلام کردند که مصادف با پنجم ژوئیه بود و ۱۳۲ سال پیش از آن در همین روز فرانسویان الجزایر را مورد حمله نظامی قرار داده بودند. به این ترتیب پنجم ژوئیه روز ملی الجزایر است.
منبع : تاریخ ایران و جهان در این روز


همچنین مشاهده کنید