جمعه, ۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 26 April, 2024
مجله ویستا

۲۴ ژوئیه سال ۱۹۶۹ ـ دکترین نیکسون و بعدا افزوده شدن منطقه خلیج فارس به آن


ریچارد نیکسون رئیس جمهوری وقت آمریکا ۲۴ ژوئیه سال ۱۹۶۹ در جزیره گوام دکترین خود را که تجدید نظری در دکترین های ترومن و آیزنهاور بود اعلام داشت. کلمات انشاء این دکترین طوری انتخاب شده بود که تنها آسیای شرقی را مورد خطاب قرار می داد (که آمریکایی ها آن را «اژیان» می خوانند). طبق اصول سه گانه این دکترین، همه پیمانهای منعقد شده قبلی با آمریکا به جای خود محفوظ و لازم الرعایه خواهند بود، ولی از آن پس، تنها سپر دفاع اتمی آمریکا برای ملل آسیایی (منظور آسیای شرقی و جنوب شرقی) باقی خواهد بود و اگر در این منطقه یک قدرت اتمی برضد متحدین آمریکا و کشورهایی که استقلال و تمامیت آنها به امنیت و منافع آمریکا کمک می کند دست به تهدید و تعرض بزند، آمریکا مستقیما به دفاع برخواهد خاست، ولی در برابر تعرضات نوع دیگر، آمریکا تنها به ارسال کمک اقتصادی و تسلیحاتی بسنده خواهد کرد و نیروی نظامی نخواهد فرستاد. هدف این است که هر کشوری استعداد و بنیه دفاعی خود را افزایش دهد و تقویت کند و از لحاظ نیروی انسانی (سرباز) به خودش متکی باشد.
هدف نیکسون در آن زمان از صدور این دکترین عمدتا ویتنامیزه کردن جنگ ویتنام بود زیرا تلفات روزافزون نظامیان آمریکایی در ویتنام باعث خشم و جوشش مردم آمریکا شده بود و تحمل آنان از ادامه جنگ ویتنام به پایان رسیده بود.
دکترین نیکسون پس از انتشار مورد تفسیر قرار گرفت که مبهم است و حدود منطقه مشمول آن روشن نیست. این اعلام نظرها و برخی فشارهای سیاسی به نیکسون از مجاری مختلف باعث شد که وی در اعلامیه سوم نوامبر ۱۹۶۹ خود (سه ماه و یک هفته بعد) دکترین خویش را اصلاح کرد و بر آن جملاتی افزود و منطقه خلیج فارس را هم مشمول این دکترین قرار داد. به این ترتیب ایران، کشور سعودی و ... هم مشمول دکترین نیکسون شدند و دولت آمریکا خود را موظف به دفاع از آنها در برابر هرگونه تهدید و تعرض یک کشور اتمی کرد. این کشورها همچنین مشمول کمکهای نظامی و اقتصادی آمریکا قرار گرفتند و نیکسون وعده داد که به حفظ امنیت عمومی آنها نیز کمک خواهد شد.
جیمی کارتر بعدا برپایه دکترین نیکسون، خلیج فارس را منطقه منافع حیاتی آمریکا اعلام، و از لحاظ دفاعی و حفظ امنیت در اولویت قرار داد و رونالد ریگان به استناد به آن در جریان جنگ عراق با ایران ، آمریکا را بیش از بیش وارد منطقه خلیج فارس و جریانات آن کرد و به محافظت از تردد نفتکش ها اقدام کرد و برای منظور کشتی جنگی در آبهای خلیج فارس مستقر ساخت و جورج بوش (پدر) با عراق که کویت را متصرف شده بود وارد جنگ شد و بعدا جورج بوش (پسر) عراق را به بهانه داشتن اسلحه کشتار جمعی اشغال نظامی کرد و ....
منبع : تاریخ ایران و جهان در این روز


همچنین مشاهده کنید