سه شنبه, ۲۹ اسفند, ۱۴۰۲ / 19 March, 2024
مجله ویستا

نکاتی ریز برای خیاطان خانگی


نکاتی ریز برای خیاطان خانگی
هنر خیاطی از جمله هنرهای کاربردی است که پرداختن به آن توسط خانم های خانه، به خصوص به صورت حرفه ای، تاثیر بسزایی در بهبود وضعیت اقتصادی خانواده می گذارد. لذا ما نیز قصد داریم با ارائه ریزنکته هایی پیرامون آن، شما هنرمندان خانه را یاری دهیم:
▪ با توجه به اینکه کار خیاطی نیازمند لوازم و خرده ریزهای بسیاری است، در صورتی که برای هر یک از آنها مکانی جداگانه و مخصوص در نظر گرفته شده و در نهایت همه آنها در جعبه ای بزرگتر قرار گیرند، هم دسترسی به لوازم به راحتی و با سرعت بیشتر صورت می پذیرد و هم دیگر احتمال افتادن خرده ریزها بر روی زمین و ایجاد خطرهای ناشی از آنها وجود نخواهد داشت. به عنوان مثال برای خرده ریزهایی مانند انواع سوزن ها، دکمه ها، پولک و ملیله و غیره قوطی های فیلم خام عکاسی و قرص های جوشان مناسب ترین هستند. اگر برای قرار دادن سوزن های خیاطی هیچ یک از قوطی های فوق را در دسترس نداشتید، مقوایی به شکل مربع بریده و هر یک از سوزن ها را در قسمت میانی مقوا به صورت کوک وارد کنید. سپس اضلاع مقوا را از چهار طرف بر روی سوزن ها تا کرده و در جعبه لوازم خیاطی قرار دهید.
▪ در هر جعبه خیاطی وجود یک عدد آهن ربای بزرگ ضروری است.
▪ اگر قیچی خیاطی شما در اثر مرور زمان و یا استفاده های ناصحیح کند شده و یا لبه های ناصاف پیدا کرده است، یک ورق سمباده آهن خریداری کرده به آرامی به لبه آن بمالید و یا آن که سمباده را چندین بار قیچی کنید.
▪ از سمباده برای تیز کردن سوزن چرخ خیاطی نیز می توانید استفاده کنید به این ترتیب که سمباده ای نازک تر تهیه کرده و روی آن را با چرخ خیاطی بدوزید. تماس مکرر سوزن با سمباده آن را تیز می کند.
● چند نکته برای استحکام اتصال دکمه ها بر روی لباس
۱) با لاک ناخن بی رنگ سطح روی دوخت دکمه را به آرامی پوشش دهید.
۲) برای دوام بیشتر دوخت دکمه های پرمصرف به خصوص دکمه لباس های بچه های کوچک، از نخ دندان نیز استفاده کنید.
۳) در اغلب پالتوها و کت ها شاهد دکمه کوچکی در پشت دکمه بزرگ و اصلی لباس هستید. این کار سبب محکم شدن اتصال دکمه های اصلی می شود.
● چند نکته برای مادربزرگ ها:
اغلب مادربزرگ ها به هنگام نخ کردن سوزن های خیاطی با مشکل مواجه هستند در حالی که با به کارگیری یکی از راهکارهای زیر می توانند این کار را با راحتی بیشتر انجام دهند:
۱) از آنجا که پس از بریدن نخ سر آن ریش ریش شده و همین مسئله مانع ورودش به داخل سوزن می شود، ابتدا انگشت دستتان را به کمی اسپری مو و یا کرم دست آغشته کرده و به نوک نخ بمالید. به این ترتیب نخ، فرم محکم تری به خود گرفته و راحت تر به درون سوراخ وارد می شود.
۲) بسیاری از مشکلات نخ کردن سوزن، به جهت مشکل دید سوراخ آن است. بهترین راهکار برای حل این مسئله این است که تکه کاغذ سفیدی را برداشته سوزن را تا لبه سوراخ در آن فرو کنید. به این طریق محدوده سوراخ مشخص شده و نخ کردن آن به راحتی انجام پذیر است. در صورت استفاده از نخ سفید برای دوخت و دوز، کاغذی سیاه و یا رنگی را برای این منظور انتخاب کنید.
▪ برای خودتان پیش بندی با چند جیب بزرگ و کوچک بدوزید تا هنگام انجام کارهای خیاطی، همواره لوازم و خرده ریزهای پرمصرف در دسترس شما قرار داشته باشند.
▪ پیش از تبدیل لباس های کهنه به دستمال های گردگیری و یا انتقال آن به سطل زباله، دکمه ها و زیپ آن را جدا کرده و برای استفاده در دوخت لباس های دیگر نگهداری کنید
منبع : بیا تو جوان


همچنین مشاهده کنید