سه شنبه, ۱۱ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 30 April, 2024
مجله ویستا


یکبار دیگر، انتخاب عجایب هفتگانه


یکبار دیگر، انتخاب عجایب هفتگانه
یونانیان باستان فهرست خودشان را از عجائب هفتگانه داشتند كه اطراف و درون مدیترانه قرار داشت و به مسافران در گذراندن بهتر تعطیلاتشان كمك می‌كرد و آنها را سرگرم می‌نمود.
از این عجائب فقط اهرام ثلاثه مصر باقی‌مانده است. اما در ۷ جولای در نمایشگاهی فوق‌العاده در لیسبون پرتغال، وقتی از فهرست عجائب هفتگانه پرده‌برداری شدف این ترفند دوباره تكرار شد.
برنارد وبر، جهانگرد سوئیسی – كانادایی كه این نمایشگاه را برگزار كرد امیدوار است با پیر دی‌كوبرتین، فرانسوی احیاءكننده المپیك برابری كند. فهرست اصلی شامل ۱۷۷ اثر تاریخی بود كه توسط میزگرد متخصصان معماری به ۲۱ اثر تقلیل یافت. این میزگرد توسط رییس سابق یونسكو اداره می‌شد.
این فهرست شامل آثار تاریخی كاملا شناخته شده از جمله آكروپولیس در یونان و شهر مخفی پترا در اردن است.
اما برای پیشی‌گرفتن از آنچه یونانی‌ها در نظر دارند، مجسمه‌های ایسترآیلند و معبد كیومیزو در توكیوی ژاپن در میان دیگر آثار این فهرست گنجانده شده‌اند.
تلاش آقای وبر برای ایجاد فهرست نمادین مكان‌های تاریخی چندان اصیل نیست. در فهرست بی‌پایان «عجائب» آثار باستانی، قرون وسطایی یا مدرن همگی وجود دارند. جامعه مهندسین راه و ساختمان آمریكا فهرست «عجائب هفتگانه دنیای مدرن» خود را در سال ۱۹۹۴ اعلام كرد، كه شامل كانال پاناما و تونل چنل بود. فهرست رقیب عجائب هفتگانه كه سال گذشته توسط دو نمایندگی رسانه آمریكا منتشر شد شامل اینترنت و كوه‌های یخی قطب بود.
مساله‌ای كه این تلاش را قابل توجه‌تر می‌كند ادعای آقای وبر مبنی بر مردمی بودن این فهرست است. در حالی كه در مورد فهرست‌های دیگر متخصصان و كارشناسان تصمیم گرفتند، در این فهرست هركسی كه به اینترنت یا تلفن همراه دسترسی دارد می‌تواند به برندها رای دهد.
به طور تعجب‌آوری، رای‌دهندگان در برخی كشورها اشتیاق بیشتری نسبت به دیگران ایجاد كردند. هند از جاذبه بالی‌وود برای تبلیغ تاج محل یكی از هفت برنده استفاده كرد.
در سال ۲۰۰۴ آیشواریا رای در مراسم پرتاب بالنی كه روی آن درخواست برای رای دادن به عجایب هندوستان حك شده بود شركت داشت آنها از وحشت آسیب رساندن به بالن آن را به زمین بستند.
به تازگی یك خواننده موسیقی پاپ دور این كشور را طی كرد در حالی كه درباره تاج محل آواز می‌خواند. در برزیل هزینه رای دادن از طریق پیام كوتاه توسط شركت‌های تلفن لغو شد و رییس‌جمهور مردم را تشویق كرد در رای‌گیری شركت كنند.
احتمالا در نتیجه این اقدامات بود كه، مجسمه كریستاد ریدیر در شهر ریو به عنوان یكی از عجائب انتخاب شد. (گزینه‌های دیگر شامل ویرانه‌های شیشن اتزا در مكزیك، دیوار بزرگ چین، ماچوپیچو در پرو، پترا در اردن و كولوسوم در ایتالیا هستند.
اما همه به این موضوع علاقه‌مند نبودند. مقامات مصر این رقابت را «بی‌معنی» خواندند. رییس شورای عالی آثار باستانی مصر زاهی‌هاواس گفت: اهرام «در قلب مردم سراسر جهان زنده هستند و برای قرار گرفتن در میان عجائب هفتگانه نیاز به رای‌گیری ندارند.»
اهرام از عجائب هفتگانه كنار گذاشته شده‌اند. یونسكو نیز برای دور نگه داشتن خود از رقابت به دردسر افتاد و اعلام كرد «شباهتی» بین فعالیت آقای وبر و كار عالی و جدی علمی انجام شده توسط متخصصان سازمان ملل در بنیاد جهانی هریتج وجود ندارد.
اعضای سازمان ملل همچنین اعتراض كردند كه نتیجه رقابت اخیر نمی‌تواند مردمی باشد وقتی بسیاری از مردم به اینترنت دسترسی ندارند.
آیا معنی آن بی‌ارزش بودن این رقابت است؟ آقای وبر پروژه خصوصی «عجائب هفتگانه جدید» را راه‌اندازی كرد و متعهد شد نیمی از كل درآمد خالص این برنامه صرف مرمت آثار منتخب شود.
در برخی مكان‌ها تبلیغات بیشتر ممكن است صنعت گردشگری را تقویت كند كه این امر احتمالا به افزایش بودجه برای حفاظت از آنها كمك می‌كند.
برای ۱۰۰میلیون نفری كه به گفته برگزاركنندگان این رقابت رای داده‌اند و برای كسانی كه از طریق رسانه‌های جهانی نتیجه آن را می‌بینند، سود آن احتمالا به همان اندازه‌ای است كه مسافران یونان باستان از آن بهره می‌بردند. یعنی لذت بردن از همه این عجایب.
مترجم رفیعه هراتی
منبع : روزنامه دنیای اقتصاد


همچنین مشاهده کنید