شنبه, ۸ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 27 April, 2024
مجله ویستا

پارک ملی کویر


پارک ملی کویر
بیش از یک‌سوم سرزمین ایران را مناطق بیابانی و کویری پوشانده و این پدیده طبیعی شرایط ویژه‌ای برای این کشور ایجاد کرده است. کویرهای ایران ویژگی‌هایی دارند که در هیچ جای دنیا نمی‌توان همسانی برای آنها یافت.
تنوع منحصر به فرد بیابان‌های ایران و ساختار پوشش گیاهی، چشم‌اندازها و همچنین آثار بی‌نظیر عامل فرسایش بادی و آبی در بیابان‌های کشور یکی از بهترین مناطق طبیعی و توریستی را پدید آورده است. در کنار پوشش گیاهی جذاب، حیات جانوری ویژه‌ای با توجه به تنوع آب و هوایی ایجاد شده که پستانداران، پرندگان و خزندگان خاص این سرزمین را در خود جای داده است.
پارک ملی کویر از آن دست کویرهایی است که همه ویژگی‌های جذاب بیابانی را در خود جای داده و هرآنچه که یک گردشگر می‌خواهد، به وی هدیه می‌کند. این منطقه شگفت‌انگیز طبیعی در نزدیکی‌های تهران قرار گرفته است. در فاصله‌ای نه چندان دور از پایتخت نمایشگاهی طبیعی از وحوش کمیاب بیابانی و کویری وجود دارد که در کنار آرامش ذاتی کویر و شب‌های پرستاره، مجموعه‌ای مناسب برای گردش و استراحت در اختیار طبیعت گردان خواستار آرامش است. این منطقه ??? هزار هکتار وسعت دارد و در ?? کیلومتری جنوب شرقی تهران در استان سمنان واقع شده است.
مجموعه گیاهی و جانوری این پارک به‌طور شگفت‌آوری با منابع ناچیز و محدودیت‌های زیستی محیط خود سازگارند و بر اثر حفاظتی که از این پارک به عمل آمده تا حدودی نیز توسعه یافته‌اند.
این پارک با داشتن جانوران گوناگونی مانند کل، بز، قوچ، میش، کبک، تیهو، پرندگان مهاجر، جزو معدود زیستگاه‌های یوزپلنگ آسیایی است و یک فرصت طلایی برای دیدن گونه‌های زیبای جانوری به انسان می‌دهد.
همچنین هر سال انبوهی از پرندگان مهاجر مانند فلامینگو و خوشکا به آب‌بندها و شوراب‌های اطراف آن روی می‌آورند.
رفتن به کویر یکی از بهترین شیوه‌های طبیعت گردی است؛ آدمی‌ با خود تنهایی را به آنجا می‌برد و در پی آن است که از خلوت دل‌انگیزش لذت برد.
منبع : روزنامه سلامت


همچنین مشاهده کنید