جمعه, ۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 26 April, 2024
مجله ویستا

رفتار کودکان در سنین مختلف


رفتار کودکان در سنین مختلف
اینک به اختصار به بیان رفتار کودکان در سنین مختلف می‌‌پردازیم.
▪ کودک در سن سه سالگی:
سن سه سالگی زمانی است که رابطهٔ بین مادر و کودک بهتر و راحتر می‌باشد و مادر و کودک به یکدیگر بسیار نزدیک شده‌اند و از همدیگر لذت می‌برند. در این سن کلمه ما ... یعنی مادر، و کودک به‌جای کلمه من که در سن ۵/۲ سالگی وجود دارد به میان خواهد آمد و در این سن کودک در جهت مخالف مادر عمل نخواهد کرد به‌طور کلی کودکی که سال سوم تولد او تمام شده است کودکی است که خواسته‌های او کمتر شده است و به‌راحتی می‌توان با او به‌ کنار آمد و بیشتر از قبل زندگی با او لذت‌بخش است.
▪ کودک در سن پنچ سالگی:
کودک در سن پنچ سالگی کاملاً فرمانبردار خود می‌باشد و مشتاق به کمک کردن و اطاعت کردن از او خواهد بود و آنچه را مادر می‌گوید از جان دل انجام می‌دهد کودک در دنیای تصور خود سعات خود را از مادر می‌داند بنابراین مادرها در این سن اکثراً از کودک خود راضی هستند و او را به یک فرشته تشبیه می‌‌کنند.
▪ در سن هشت و نه سالگی:
کودک در سن هشت سالگی به مادر بسیار نزدیک است و میل دارد که همه جا با مادر باشد و در این سن می‌خواهد که رابطهٔ بسیار نزدیک با مادر را داشته باشد بنابراین واقعاً به او نزدیک می‌شود اما ناگهان موقعی‌که به سن نه سالگی رسید رفیق و دوست خود را بر مادرش ترجیح می‌دهد و مادر نزدیک‌ترین کس به او در زندگی نیست و افراد دیگر نیز وجود دارند و بعضی از مادران که به این رشد طبیعی کودکان آشنا نیستند ممکن است از این تمایل کودک نگران شوند مثلاً اگر شما به‌عنوان کودک به کودک نه سالهٔ خود دستوراتی بدهید در بعضی از مواقع او مخالفت می‌کند مادر باید در این حال از خود بپرسد آیا هنوز من بهترین و نزدیک‌ترین فرد به کودک هستم یا کودک به افراد دیگر نزدیک شده است و از بودن با آنها لذت می‌برد و به همین ترتیب در سنین مختلف رفتارهای کودک نیز تغییر می‌یابد و آشنائی مادر به این رفتارها لازم و ضروری می‌باشد.


همچنین مشاهده کنید