سه شنبه, ۲۹ اسفند, ۱۴۰۲ / 19 March, 2024
مجله ویستا

آستین شمشیری


آستین شمشیری
۱) پارچه را چهارلا می کنیم به عرض گشادی آستین، به نسبت دور سینه، ۲۰ تا ۲۷ سانت به طول قد آستین و به اضافه ۵، یک مستطیل به دست می آید.
مقیاس های دور سینه:
۲) اگر دور سینه ۴۰ تا ۴۴ سانت باشد، پارچه را به اندازه ۲۰ سانت چهارلا می کنیم.
اگر دور سینه ۴۵ تا ۴۹ سانت باشد، پارچه را به اندازه ۲۱ سانت چهارلا می کنیم.
اگر دور سینه ۵۰ باشد، پارچه را به اندازه ۲۲ سانت چهارلا می کنیم.
برای اندازه دور سینه ۵۰ به بالا، عدد سمت راست را تقسیم بر ۲ می کنیم. جواب به اضافه ۲۲ می شود. اولین عدد قابل تقسیم عدد یک و آخرین عدد قابل تقسیم عدد ۹ می شود که این عدد ۹ سمت راست دور سینه ۵۹ است. دور سینه از ۵۹ هر قدر هم بیشتر باشد، روی گشادی آستین موثر نیست و آخرین گشادی آستین برای خانم های چاق ۲۷ سانت می باشد. در واقع از عدد ۵۱ تا ۵۹ سمت راست تقسیم می شود.
۳) قد آستین را به اضافه ۵ سانت می کنیم و پایین می رویم. در واقع یک مستطیل درست می شود به عرض به نسبت دور سینه و بلندی قد آستین شمشیری به اضافه ۵ سانت.
۴) از سمت چهار لای باز برای قوس آستین ۱۳ تا ۱۵ سانت پایین می رویم و قوس آستین را رسم می کنیم. در پایین آستین ۱، ۲ دور مچ به اضافه ۲ سانت به سمت چپ می رویم و این نقطه را به زیر بغل وصل می کنیم.
۵) پس از برش، آستین را باز می کنیم.
۶) از سمت راست از حلقه آستین ۱۰ تا ۱۵ سانت بالا می رویم و از این نقطه ۲ تا ۴ سانت داخل رفته قوس دوم حلقه آستین را رسم می کنیم. این قسمت که دوباره قوس شده، قسمت جلو آستین می شود.
● روش دوخت:
الف) آستین را روی خط های علامت زده قیچی می کنیم.
ب) قبل از دوخت آستین به خط زیر که بلندی آستین است اطو می کشیم. به این کار، کش کاری می گویند.
ت) آستین را باز می کنیم و از هم جدا کرده از هر طرف حلقه آستین ۱۰ سانت بالا می رویم. باقی مانده قسمت بالای آستین را با درجه درشت چرخ کاری می کنیم.
ث) سپس درز آستین را به هم می دوزیم. پهنای دوخت ۲ سانت می شود.
اگر نسبت آستین به حلقه آستین لباس زیاد باشد، نخ چین را می کشیم تا کمی چین به شود.
ج) اگر آستین نسبت به حلقه آستین لباس تنگ باشد، کمی از زیر آستین قیچی می کنیم، یعنی قوس آستین را بیشتر می کنیم. سپس درز آستین را روی درز زیر بغل لباس قرار داده دوخت آستین را انجام می دهیم.
برای اینکه پیچ نداشته باشد درز زیر بغل آستین را به اندازه ۴ سانت به سمت جلو قرار می دهیم به دور تا دور آستین را می دوزیم.
منبع : خانواده ما


همچنین مشاهده کنید