جمعه, ۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 26 April, 2024
مجله ویستا

دریاچه بزنگان


دریاچه بزنگان
کشور ایران از نظرجاذبه های اکوتوریسمی و تنوع اقلیمی جزو پنج کشور برتر دنیاست و تنها ایالات متحده از این منظر قابل مقایسه با آن است. از این نظر خراسان رضوی نیز در سطح کشور در رتبه بالایی قرار دارد.
چشم اندازهای خشک یکی از ویژگیهای استان است ولیکن برخی از خصوصیات نادر
باعث جاذبه های گردیده است که از آنجمله می توان از اثرطبیعی ملی دریاچه بزنگان نام برد. ویژگی خاص این دریاچه وجود یک پهنه آبی کوچک در دل اقلیم خشک می باشد.
دریاچه بزنگان (کل بی بی) در فاصله ۱۳۰کیلومتری شمال شرق شهرستان مشهد و۷۰کیلومتری جنوب غرب شهر سرخس واقع شده است. این دریاچه بین ۲۸ / ۶۰ تا ۲۹ / ۶۰ طول جغرافیایی و ۱۸ / ۳۶ تا ۱۹ / ۳۶ عرض جغرافیایی در دامنه رشته کوههای بزنگان از رشته ارتفاعات البرز شرقی قرار گرفته است.
محیط این دریاچه در حدود ۳۳۰۰مترمربع و مساحت تقریبی آن در حدود ۶۹۰۰۰۰مترمربع (۶۹ هکتار) است. ارتفاع متوسط دریاچه تقریباً ۸۵۰ متر می باشد. شیب دریاچه در تمام جهات بسیار تند بوده اما در بخش غربی بسیار ملایم است.حداکثر عمق دریاچه در فصل زمستان ۱۳متر و در سایر فصول حدود ۱۱متر و عمق متوسط آن در حدود ۸ متر تخمین زده شده است. آب دریاچه از بارندگی های سالانه و چشمه های کوچک منطقه بزنگان تامین می شود.دریاچه «کل بی بی» در فصول مختلف سال، محل تجمع پرندگان مهاجر و محل پرورش ماهی قزل آلا (رنگین کمان) است.
این دریاچه که تنها منبع آبی دائم و طبیعی استان خراسان بزرگ می باشد، از خصوصیات اکولوژیکی کم نظیر و مثبتی برخوردار است و به عنوان یکی از چشم اندازهای طبیعی بی نظیر می باشد که می تواند در صورت تبدیل استعدادهای بالقوه آن به فعل به عنوان یکی ازکانونهای جذب توریست اعم از داخلی و خارجی مطرح باشد.

نیلوفر فکور شرقی
شرکت توسعه ایرانگردی و جهانگردی خراسان رضوی
منبع : مطالب ارسال شده


همچنین مشاهده کنید