جمعه, ۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 26 April, 2024
مجله ویستا

۱۵ اکتبر سال ۱۹۹۰ ـ گورباچف خدمت کرد یا خیانت ؟


۱۵ اکتبر سال ۱۹۹۰ ـ گورباچف خدمت کرد یا خیانت ؟
۱۵ اکتبر سال ۱۹۹۰ کمیته توزیع جوایز نوبل اعلام داشت که میخائل گورباچف را مستحق دریافت جایزه صلح نوبل تشخیص داده است
ـ گورباچفی که با سیاست های خود باعت انحلال بلوک شرق ، اتحاد جماهیر شوروی سوسیالیستی و عقب نشینی سوسیالیسم مارکسیستی شده بود . از آن زمان صلحی که نتیجه موازنه نیروها در جهان بود از میان رفته ، چند جنگ و خونریزی های منعدد از جمله جنگهای یوگوسلاوی و عراق روی داده و عملیات اصطلاحا تروریستی و ... شدت یافته و نظم نوین جهانی هم که وعده داده شده بود بر قرار نشده است. بلوک شرق خونبهای ۲۷ میلیون تبعه شوروی بود که در جنگ جهانی دوم کشته شده بودند.
« تنها نتیجه » مشهود فروپاشی شوروی و انحلال بلوک شرق تاکنون این بوده که آمریکا به صورت تنها ابر قدرت جهان در آمده است و از این مقام هم بهره برداری می کند.
بسیاری هستند که گورباچف را « خائن » به شوروی و به سوسیالیسم و باعث مرگ امید طبقه ستمدیده و زحمتکش و ادامه سرکوب ملل کوچک و ضعیف می پندارند و اعتمادشان به توزیع کنندگان جوایز نوبل بیش از پیش تضعیف شده است . برخی حتی در انتظار فرا رسیدن روزی هستند که گورباچف ـ پیش از مرگ ـ محاکمه شود و حقایق کشف گردد و همدستان او بر ملاء شوند ، زیرا هنوز انگیزه کارهای او روشن نشده و مورخان ، حتی آنان که از شهرت بی طرفی برخوردار هستند به سکوت خود در این زمینه ادامه می دهند ! که تاثیر محکمه تاریخ از لحاظ تنبه دیگران هزاران بار از محکمه قضایی بیشتر است.
عدم رضایت از کارهای گورباچف را در روسیه می توان از میزان آرایی که چند سال بعد به او دادند استنباط کرد . وی که خود را نامزد ریاست جمهوری روسیه کرده بود کمتر از ۵۰۰ هزار رای به دست آورد و در جریان مبارزات انتخاباتی نیز سیلی و کتک خورد. در برابر ، عده ای هم هستند که از کارهای گورباچف تمجید می کنند.
پس از فروپاشی شوروی ، وعده از رفاه و مزایای بیشتر و نیز صدور محصولات روسیه به آمریکا و ... داده شده بود ، که نتیجه نظر سنجی اخیر یک سازمان دولتی روسیه نشان داد که اکثریت قاطع از وضعیت خود ناراضی اند و می گویند که در زمان حاکمیت کمونیستها ، شمار کمی در رفاه می زیستند و اینک هم شمار افراد مرفه و صاحب جاه و جلال بیش از آن دوره نیست و دروغ ، چاپلوسی و تقلب به همان اندازه رواج دارد و در بازارهای آمریکا کالای ساخت ویتنام پیدا می شود و از جنس روسی جز ۷۷۰ هزار مهاجر آواره اثری نیست.در آن زمان دست کم پیشرفتهای فضایی و لقب « ابر قدرت » مایه شادمانی مان بود که آن را هم از ما گرفتند....
منبع : تاریخ ایران و جهان در این روز


همچنین مشاهده کنید