جمعه, ۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 26 April, 2024
مجله ویستا

۲۱ آبان: در شهر چه گذشت؟!


۲۱ آبان: در شهر چه گذشت؟!
برچسب‌ها و قیمت‌های درج شده روی کالاها یکی از معدود عوامل اطمینان بخش برای خریدار است که گاهی اوقات فروشنده‌ها آن‌را دستکاری می‌کنند.
قیمت‌های خط خورده و دستکاری شده حتی روی کتاب‌ها نیز دیده می‌شود. برای نمونه کتاب ۱۰۰ صفحه‌ای ساده‌ای که قیمت آن از ۲ هزار و ۲۰۰ تومان به ۴ هزار و ۲۰۰ تومان آن هم به دست کتابفروش تغییر کرده جای هیچ شکی باقی نمی‌گذارد که حتی قیمت کتاب‌ها نیز از خطر دستکاری و تغییر به دور نیستند.
متاسفانه این تغییرات گاهی اوقات به حدی با دقت و ظریف صورت می‌گیرد که با قیمت اصلی آنچنان تفاوتی ندارد و دستکاری آن فقط از فاصله چند سانتی‌متری قابل مشاهده است.
شاید تنها راه حل برطرف شدن این مشکل علاوه بر نظارت بیشتر بازرسان، خودداری از خرید چنین محصولاتی است؛همان‌طورکه بسیاری از مکتوبات چنانچه دارای خط خوردگی باشند پذیرفته نمی‌شوند.
این نوع برخورد باعث می‌شود فروشنده برای اثبات درست بودن ادعایش در مورد تغییر قیمت‌ها، فاکتور خرید یا مدارک معتبرتری را به خریدار ارائه کند.
● کیسه‌های نازک
رسم بر این است که فروشنده‌ها جنس فروخته شده را در کیسه پلاستیک می‌‌گذارند و آن‌را تحویل خریدار می‌دهند. اما برخی از آنها کالا را در کیسه‌های نازک و بی‌تناسب با وزن جنس فروخته شده قرار می‌دهند.
برای نمونه تصویر شهروندانی که در کنار کوچه و خیابان مشغول جمع کردن میوه‌ها هستند منظره‌ای است که هر چند روز یکبار می‌توان آن‌را در گوشه و کنار شهر به تماشا نشست.
نازکی و ارزانی برخی انواع کیسه‌های‌پلاستیکی تنها دلیلی است که باعث می‌شود فروشنده‌ها به خرید آنها روی آورند.
علاوه بر این برخی فروشنده‌ها نیز از کیسه‌ فریزر برای اجناس بزرگ استفاده می‌کنند.
بچه‌ها به عنوان مشتری‌هایی که کمتر اعتراض می‌کنند بیش از بزرگسالان درمعرض خرید جنس به انضمام یکی از این کیسه‌ فریزر‌ها قرار می‌گیرند.
● دوش باران
با وجود اینکه هوا سردتر و بارش‌های پاییزی آغاز شده‌است اما امور روز‌مره مانند خرید کردن و در صف ایستادن به قوت خود باقی است.
لزوم خرید مواد غذایی از جمله نان موجب می‌شود که مردم همانند روزهای آفتابی در صف نانوایی‌ها بایستند و هرچقدر هم که این صف طولانی باشد از هدف خود دست برندارند.
این در حالی است که علاوه بر شلوغی صف نانوایی‌ها، وجود نداشتن یک سقف برای صفی که مردم در آن ایستاده‌اند، موجب می‌شود تا مشتریان قبل از خرید نان حسابی با باران دوش بگیرند.
البته برخی از نانوایی‌ها زود‌تر دست به کار شده و اقدام به نصب سقف‌های پلاستیکی و نایلونی کرده‌اند که این سقف‌ها تا حدودی از خیس شدن مشتریان جلوگیری می‌کنند.
اما احتمالا مشتریان درپاییز و زمستان امسال هم مجبور خواهند بود با چتر در صف نانوایی‌ها بایستند.
● مسافر‌های بزرگراهی
در ساعات اولیه صبح یا بعدازظهر، بزرگراه‌ها از جمله بخش های شهر هستند که به شدت شلوغ شده و دچار ترافیک می‌شوند. این در حالی است که علاوه بر حجم بالای خودرو‌های در حال حرکت در بزرگراه، عوامل دیگری نیز به سنگین‌تر شدن بار ترافیک کمک می کنند که از جمله آنها می توان به مسافران بزرگراهی اشاره کرد.
بسیاری از افراد که خانه‌هایشان نزدیک بزرگراه‌هاست برای رسیدن به محل کار یا تحصیل خود چاره‌ای جز ایستادن کنار بزرگراه ندارند.
در این حالت مسافربر‌هایی که برای سوار و پیاده کردن مسافر‌ها توقف می‌کنند، عملا خط یک بزرگراه را دچار ترافیک سنگین می‌کنند.
از سوی دیگر بسیاری از خروجی‌های بزرگراه‌ها هم محل تجمع مسافران است و باز هم تاکسی‌هایی که پشت‌سر هم برای سوار کردن مسافران صف می‌کشند، به ترافیک دامن می‌زند.
بهتر است در این مناطق، مکانی برای ایستادن مسافربر‌ها در نظر گرفته شود تا دست کم این عامل از فهرست عوامل تشدید بار ترافیک بزرگراهی حذف شود.
منبع : همشهری آنلاین


همچنین مشاهده کنید