جمعه, ۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 26 April, 2024
مجله ویستا

رنو مگان


رنو مگان
شرکت رنو طی چند سال اخیر با طراحی و تولید مدل‌های مختلف مگان موفقیت زیادی کسب ‏کرده است. مگان یکی از‎ ‎تاثیرگذارترین خودروهای حال حاضر اروپا به شمار می‌رود. فروش ‏بی‌نظیر نسل‌های پیشین این خودرو‏‎ ‎و محبوبیت بی‌حد و حصر آن سبب شده است شرکت رنو ‏حساسیت خاصی روی این‎ ‎خودرو داشته باشد. اولین نکته مهم درباره این خودرو به موتورهای‏‎ ‎دیزلی آن برمی‌گردد که در مدل‌هایDci۸۵ ‎،‎ Dci۱۰۵ ‎و‎ Dci۹۰ ‎طراحی شده‌اند. یک موتور ‏ویژه به نام‎ Dci۱۱۰ ‎که به فیلترهای جاذب ذرات معلق مجهز شده‌اند نیز برای علاقه‌مندان به ‏حفظ سلامت محیط‌زیست در نظر گرفته شده است. تمامی این موتورها در هر کیلومتر کمتر از ‏‏۱۲۰ گرم دی‌اکسیدکربن منتشر می‌کنند. ‏
مدل‎ Dci۱۳۰ ‎نیز فقط ۱۳۵ گرم از این گاز را وارد هوا می‌کند و ۱۳۵ اسب بخار قدرت دارد. ‏خانواده موتورهای دیزلی شامل مدل‎ Dci۱۶۰ ‎با گیربکس دستی و‎ Dci۱۵۰ ‎با گیربکس ‏اتوماتیک خواهد بود. در مقابل مدل‌های مختلف موتورهای بنزینی این خودرو چندان تغییر نکرده‌اند. نکته ‏قابل ذکر آنکه مدل‌های بیوفول موتور مگان که بیواتانول و بیودیزل را دربر می‌گیرند در آینده وارد ‏خانواده موتورهای مگان می‌شوند.‏
از‎ ‎تجهیزات برجسته مگان می‌توان به سیستم ورود به خودرو بدون کلید و روشن کردن‎ ‎موتور از ‏راه دور، سیستم قفل خودکار برای زمانی که راننده از خودرو دور می‌شود،‎ ‎مانیتور‎ DVD ‎همراه با ‏سیستم ناوبری و سیستم صوتی پیشرفته اشاره کرد.‏
طول و عرض مگان و فاصله بین دو محور به ترتیب برابر ۴۳۰، ۱۵۵ و ۲۶۴ سانتی‌متر است. حجم ‏صندوق عقب نیز برابر ۴۰۵ لیتر است که برای یک خودرو هاچ‌بک رقمی چشمگیر به شمار ‏می‌رود.‏
طراحان‎ ‎مگان، چهره این خودرو را نیز دستخوش یک دگرگونی کلی کرده‌اند به طوری که‏‎ ‎کمترین ‏شباهتی بین این خودرو و نسل قبلی آن دیده نمی‌شود. فرم طراحی این خودرو اگرچه نسبت به ‏مدل مفهومی آن تعدیل شده اما هنوز هم رگه‌هایی از آن در طراحی این محصول وجود دارد. ‏چراغ‌های جلو در مگان بزرگ و به سمت طرفین کشیده شده و دارای شباهت‌های آشکاری با مدل ‏لاگوناست. در بدنه این خودرو نیز خطوط مواج و برش‌دهنده، زیاد به چشم می‌خورد‎ .‎
به نظر می‌رسد در طراحی داخلی مگان نیز همانند طراحی خارجی آن با خطوط مواج سر و کار ‏داریم.‏‎ ‎کابین این خودرو به دو نیمه بالا و پایین تقسیم شده است. در‎ ‎نیمه بالایی دریچه‌های کولر و ‏یک نمایشگر قرار دارند. فرم دریچه‌های کولر‎ ‎زیبا و متناسب است و قرارگیری فلاشر نیز در میان ‏آن به زیبایی این قطعه می‌افزاید.‏
نمایشگر‎ ‎مگان بر خلاف بیشتر خودروهای جدید در بخش بالاتری قرار دارد و مانند پژو ۲۰۶ ‏برای آن‎ ‎سایبانی ایجاد شده است. این حالت به طراحان اجازه می‌دهد‎ ‎فضای بیشتری برای ‏پرداختن به سایر جزئیات داشته باشند و دریچه‌های کولر‎ ‎و سایر تجهیزات را در جای مناسب ‏نصب کنند‎ .‎در نیمه پایینی نیز سیستم‌های کنترل و دکمه‌های مختلف به شیوه‌ای زیبا و باکیفیت ‏قرار گرفته‌اند و تقارن خاصی نیز بین آن‌ها به چشم می‌خورد.‏‎ ‎در طراحی فرمان مگان و به ‏خصوص در قسمت بالاتر آن از خطوط عضلانی استفاده شده تا مرکز فرمان از حالت یکنواختی ‏خارج شود.‏
کابین‎ ‎مگان دارای دو نوع رنگ‌بندی است. در اولین ترکیب مشکی همراه با رنگ کرم مدنظر قرار ‏گرفته که استفاده به جا از قطعات فلزی و دیده شدن آن‌ها در جای‎ ‎جای کابین جذابیت خاصی به ‏این فضا بخشیده است‎.‎‏ در‎ ‎دومین مدل رنگ‌بندی کابین از ترکیب رنگ مشکی با خاکستری روشن ‏سود برده شده است. در‎ ‎این قسمت بخش قابل توجهی از نیمه پایینی و صندلی‌ها به رنگ ‏خاکستری روشن هستند.‏‎ ‎اگر چه این طرح گرمی طرح اول را ندارد اما استفاده درست از قطعات‎ ‎فیبرکربنی و تلفیق هوشمندانه رنگ‌ها شکلی فانتزی و اسپرت به آن بخشیده‎ ‎است. طراحی داخلی ‏مگان بی‌شک یکی از نقاط قوت آن است.‏
منبع : هفته نامه بزرگراه فناوری


همچنین مشاهده کنید