یکشنبه, ۹ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 28 April, 2024
مجله ویستا

اسپرت ترین سدان Lexus IS-F


اسپرت ترین سدان Lexus IS-F
کمپانی لکسوس امسال اقدام به معرفی دو محصول جدید خود در نمایشگاه دیترویت نموده است. یکی از آنها LF-A Sport مفهومی و دیگری IS-F سدان می باشد که قرار است از سال ۲۰۰۸ به تولید رسد. این سدان بر پایه مدل IS طراحی گردیده است، IS ای که دیفرانسیل عقب بوده و دارای بازوهای جناغی دوبل در جلو و اتصالات چند تکه در عقب در سیستم تعلیق خود می باشد. مهندسان گروه لکسوس وسواس بسیاری در طراحی پیشرانه این مدل به خرج داده اند که نتیجه آن پیشراه ۵ لیتری V۸ همراه با سیستم مکش دو مرحله ای و هد سیلندر پیشرفته می باشد که بیش از ۴۰۰ اسب بخار قدرت و بیش از ۳۵۰ پوند ـ فوت گشتاور را تولید می کند. IS-F دارای سیستم خنک کننده روغنی برای پیشرانه و نوعی سیال برای خنک کردن جعبه دنده می باشد. IS-F اولین اتومبیلیست که مجهز به جعبه دنده ۸ سرعته اسپرت با سیستم تعویض مستقیم دنده می باشد. یک مبدل تورک جدید نیز همراه با سیستم قفل توربین در جعبه دنده آن تعبیه گردیده است که تعویض دنده ها به نرمی هر چه تمام تر انجام گیرند. همچنین قفل مبدل تورک نیز می تواند از دنده دوم تا هشتم بر روی جعبه دنده اعمال گردد. این جعبه دنده حتی در حالت حرکت نیز می تواند دارای شتاب گیری بالایی با توجه به دارا بودن قفل توربین مبدل تورک باشد که همین امر شتاب ۰ تا ۱۰۰ این اتومبیل را به ۴.۹ ثانیه رسانده است. این جعبه دنده همچنین دارای حالت دستی نیز برای تعویض دنده ها می باشد که این امر می تواند به وسیله دسته های کوچک تعبیه شده در پشت فرمان صورت پذیرد.
شتاب بالای این اتومبیل ترمزهای قوی نیز می طلبد. ترمزهای این مدل Brembo با دیسک هایی با سایز ۱۴ اینچ، دارای سوراخ های حلزونی و گیره های ترمزی دارای ۶ پیستون در جلو و دیسک های ۱۳.۶ اینچی با سوراخ های حلزونی و گیره های ترمزی با ۲ پیستون در عقب می باشد. این ترمزها دارای نام لکسوس بر روی گیره های خود می باشند.
IS- F دارای رینگهای ۱۹ اینچی از جنس آلیاژ آهنگری شده BBS و تایرهای اسپرت می باشد. توجه به بازدهی اسپرت اتومبیل تا حدی مورد توجه قرار گرفته که ارتفا آن به اندازه نیم اینچ نسبت به IS مدل قبلی و یک اینچ نسبت به IS ای با اینگ های ۱۸ اینچی کم شده است.
طراحی IS-F نیز طوریست که آن را کاملا مجزا از مدل IS نشان می دهد. اگزوز های دوبل و لوله های خروجی چهار تایی اگزوز، گلگیرهای پهن تر جلو، شبکه ورود هوای پهن تر جلو و اسپویلر بزرگ تر عقب از مشخصه های جدید طراحی این اتومبیل می باشند.
طراحی داخلی این اتومبیل نیز همچون طراحی بیرونی خود مورد توجه خاصی قرار گرفته است. در طراحی داخلی IS-F از آلومینیوم به وفور استفاده شده است. پنل تجهیزات آن دارای نشان گر فشار روغن و شماره دنده، رادیو، CD-Player، Navigator و کنترلگر بخاری می باشد.
صندلی های IS-F نیز شاهد طراحی جدیدی در ساختار خود می باشند که شانه های راننده را در بر می گیرند. صندلی های اسپرت نیز قابل سفارش می باشند.
در جمع بندی نهایی می توان این IS-F را یک سدان کاملا اسپرت و عالی دانست که می تواند اعتبار کمپانی لکسوس را پس از به تولید رسیدن آن دو چندان نماید.
منبع : پارسی فا


همچنین مشاهده کنید