شنبه, ۱۵ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 4 May, 2024
مجله ویستا

پاسخ به سؤالات حقوقی


پاسخ به سؤالات حقوقی
▪ سؤال ۱- مالک رسمی و قانونی یک واحد آپارتمان هستم، مدتی است به دلیل شغلم در شهر دیگری زندگی می کنم و آپارتمانم را در اختیار برادرم قرار دادم تا در آن جا زندگی کند. بعد از مدتی به دلیل مشکلات مالی از برادرم درخواست کردم که آپارتمان را در اختیارم قرار دهد تا آن را بفروشم، اما برادرم در عین ناباوری برگه ای به من داد به نام قول نامه فروش قطعی آپارتمان که در آن امضای خودش به عنوان خریدار و امضای من به عنوان فروشنده و امضای ۲ تن دیگر به عنوان شاهد در زیر قول نامه بود و در آن قول نامه ذکر شده بود که من مبلغ ۷۰۰ میلیون ریال به طور نقدی دریافت کردم که در واقع من از این موضوع بی خبرم و سند آپارتمان در دست خودم است، حالا سؤالم این است که می توانم از برادرم شکایت کنم. آن هم به چه جرمی و چگونه؟
ـ پاسخ سؤال ۱ شهروند محترم شما می توانید از ۲ طریق کیفری و حقوقی اقدام کنید، کیفری به این شکل است که با مدنظر قرار دادن شباهت امضای شما و امضای موجود در قول نامه می توانید از آن امضا به عنوان جعل اقدام کنید و از طریق حقوقی نیز می توانید دادخواست الزام خوانده به استرداد مالی مورد عاریه به دادگاه ارائه دهید که در این صورت خوانده (برادر شما) اگر ادعایی در این باره دارد به طور حتم به ارائه سند اقدام می کند که شما می توانید ادعای جعل را با تعیین جاعل و ارائه دلیل مطرح کنید و دادگاه در این باره از طریق ارجاع به کارشناس دارای تخصص به موضوع رسیدگی می کند و در صورت اثبات ادعا، شما به حق خودتان می رسید.
▪ سؤال ۲- شاغل هستم و یک سال است که ازدواج کردم و در زمان ازدواج با همسرم شرط کردم که به شغلم ادامه دهم و کار کنم، اما الآن نزدیک به ۲ ماه است که همسرم به دلیل شاغل بودن من از پرداخت نفقه ام خودداری می کند و می گوید باید از کارم استعفا دهم تا او نفقه ام را بپردازد و مدعی است که زنی که خودش درآمد دارد نیاز به نفقه ندارد آیا این حرف صحت قانونی دارد یا نه؟ چگونه می توانم نفقه ام را مطالبه کنم؟
ـ پاسخ سؤال ۲- ابتدا باید عرض کنم که چون شرط شما جزو شروط اساسی بوده و عقد شما براساس این شرط منعقد شده است و همسر شما باید به موارد شرط های ذکر شده در عقدنامه پای بند بماند، نمی تواند شما را از ادامه کار منع کند. در مورد نفقه نیز قانون گذار در ماده های ۱۱۰۲، ۱۱۰۶ و ۱۱۰۷ قانون مدنی، نفقه را از وظایف زوج در زندگی زناشویی دانسته است و نیز به استناد ماده ۱۱۱۸ قانون مدنی، زن در اداره دارایی خویش استقلال تامه دارد و کسب درآمد زوج ارتباطی به پرداخت نفقه از ناحیه زوج ندارد و شما می توانید دادخواستی را با موضوع الزام خوانده به تأمین نفقه آتیه به دادگاه ارائه کنید که دادگاه در صورت اثبات ادعای شما به نفع شما رأی می دهد.
▪ سؤال ۳- مجازات صدور چک بلامحل چیست؟
ـ پاسخ سؤال ۳- قانون گذار در ماده ۷ اصلاحی قانون صدور چک، حبس از ۶ ماه تا ۲ سال بسته به مبلغ چک و ممنوعیت از داشتن دسته چک به مدت ۲ سال را متغیر دانسته و در صورتی که چندین چک صادر شده باشد مجموع مبالغ چک ها بدون اعتبار است.
▪ سؤال ۴- سال ۱۳۵۶ ازدواج کردم که مهریه ام در آن زمان ۲۰۰ هزار ریال بود، حالا می خواهم بدانم، مهریه ام به نرخ روز چگونه محاسبه می شود و اگر مهریه ام را به اجرا بگذارم می توانم نرخ محاسبه شده روز آن را مطالبه کنم یا خیر؟
ـ پاسخ سؤال ۴- مهریه شما به نرخ روز البته بر مبنای شاخص بهای اعلامی بانک مرکزی در سال ۱۳۸۶، ۳۴ میلیون ریال معادل ۳ میلیون و ۴۰۰هزار تومان است که البته به استناد ماده ۵۲۲ قانون آیین دادرسی مدنی از تاریخ مطالبه دین و تمکن مدیون مبلغ یاد شده به همراه خسارت تأخیر در پرداخت آن به شما تعلق خواهد گرفت.
منبع : روزنامه خراسان