جمعه, ۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 26 April, 2024
مجله ویستا

مدیریت پیشگیری از جرم در ایران


مدیریت پیشگیری از جرم در ایران
در رابطه با مدیریت پیشگیری از جرم باید اقدامات عدیده‌ای در زمینه‌های مختلف و از جنبه‌های گوناگون توسط تمامی دستگاه‌های ذی‌ربط و در چارچوب وظایف محوله مورد بررسی و تجزیه تحلیل قرار گیرد تا به هنگام عمل در اجرای طرح‌ها و برنامه‌ها خللی ایجاد نگردد.پیچیدگی زندگی در جوامع امروزی و تنوع نیازهای حیاتی مردم سبب آن شده تا علی‌رغم تمام تلا‌ش‌های به عمل آمده گاهی در پروسه چرخه مدیریت جرایم، برخی از موضوعات و مسائل جنبی آنها از نظرها پنهان و معقول مانده و لذا در حین عمل، مجریان را با موانع اساسی مواجه سازند.
در ابتدای امر باید طرح‌ها، برنامه‌ها، روش‌ها و سیستم‌های مورد نیاز مدیریت پیشگیری از جرایم در تمامی سطوح ملی، استانی، شهری ومحلی برای تمام دستگاه‌ها و در تمام موضوعات ذی‌ربط تهیه شوند. در پی آن آمادگی‌های لا‌زم به خصوص در بعد اطلا‌ع‌رسانی و آموزش‌های عمومی و تخصصی به انجام رسد. آنگاه منابع و امکانات موجود و مورد نیاز شناسایی، برآورد وتامین اعتبار شود. در این بین می‌بایست وظایف کلیه دستگاه‌ها و مردم در بخش‌های دولتی و خصوصی نیز مشخص و تفکیک شوند.
یکی از مهمترین واقعیات انکار‌ناپذیر این است که در تهیه طرح‌ها و برنامه‌ها، به تجارب کسب شده در سایر کشورهای دنیا و لذا جرایم رخ داده در این رابطه توجه وافر شود. نکته اصلی در این فقره این است که تمامی موضوعات آشکار و پنهان و محسوس ونامحسوس مرتبط با مدیریت جرایم ازجمله نحوه حفظ و نگهداری اسناد و میراث فرهنگی، انفجار مراکز حساس و صنعتی، سرقت و غارت احتمالی اموال عمومی مردم و سایر جرایم احتمالی جانبی، مورد توجه واقع شود. ضمنا جهت مدیریت متمرکز، مستقل و پراکنده در مواقع ضروری، طرح و برنامه‌های لا‌زم تهیه شود. بسیاری از قوانین و مقررات موجود در زمینه‌های مختلف، به روز نیستند و لذا توسط سازمان‌های ذی‌ربط می‌باید بازنگری، اصلا‌ح وتکمیل شوند.
نقاط ضعف، تهدیدات، آسیب‌پذیری‌ها و روش‌های مقابله با آنها به دقت شناسایی و در زمینه پیشگیری از جرایم و اولویت به این مهم و جلب همکاری مردم دراین ارتباط، اقدامات عملی جدی و موثر به عمل آید. روش‌های پیگیری و اقدام و نظارت در این موضوعات، پیش‌بینی و در برنامه‌های دولت و دستگاه‌های تابعه قرار گیرد.
اصولا‌ مدیریت پیشگیری از جرائم، دانشی علمی ـ کاربردی است که هدف آن تنظیم و تدوین سیاست‌ها و خط مشی‌های علمی در رابطه با پیشگیری و کاهش جرایم از طریق مشاهدات، مراقبت‌ها و تجزیه و تحلیل سیستماتیک جرایم می‌باشد. این پروسه از آغاز تا پایان دارای مراحل مختلفی است که از آن تحت عنوان چرخه مدیریت پیشگیری از جرم، یاد شده که شامل پیش‌بینی، آمادگی، پیشگیری، واکنش، پاکسازی، بازسازی و کنترل می‌باشد.

فریبرزدرجزی
منبع : روزنامه سیاست روز


همچنین مشاهده کنید