جمعه, ۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 26 April, 2024
مجله ویستا

عنکبوت


عنکبوت
عنکبوت‌ها لابه‌لای درختان، روی زمین، روی کوه‌های بلند، در قعر چاه‌ها، درون مرداب‌‌های تاریک، در بیابان‌های داغ و حتی در زیر آب زندگی می‌کنند. خانه‌تان را بگردید. شاید در خانه خودتان هم پیدایشان کنید.
هرجا که غذا باشد، عنکبوت هم هست. تاکنون در حدود سه هزار نوع عنکبوت شناخته شده است و دانشمندان معتقدند هزاران نوع عنکبوت دیگر نیز وجود دارند که هنوز شناخته نشده‌اند.
عنکبوت‌ها اندازه‌های گوناگون دارند. بعضی از آنها بسیار کوچک‌اند و اندازه بعضی از آنها حتی به ۲۵ سانتی‌متر می‌رسد.
عنکبوت‌ها با حشرات فرق دارند. آنها از گروهی به نام عنکبوتیان هستند. جانورانی مانند کنه و کژدم (عقرب) هم به این گروه تعلق دارند.
عنکبوت‌ها ۸ پا دارند، در حالی که حشرات ۶ پا دارند.
موهای بسیار ریزی پوست و پاهای عنکبوت را پوشانده است. این موها حس لامسه عنکبوت را تقویت می‌کنند.
بیشتر عنکبوت‌ها ۸ چشم دارند که در امتداد سرشان در دو ردیف قرار گرفته‌اند. اما حتی با این همه چشم هم بیشتر آنها خوب نمی‌بینند یا نمی‌توانند دور را ببینند.
اما آنها یک توانایی دیگر دارند. عنکبوت‌ها می‌توانند تار بتنند. به همین خاطر به عنکبوت «تارتن» هم گفته می‌شود. آنها به کمک این تارها غذای خود را به چنگ می‌آورند.
در انتهای شکم عنکبوت بخش‌های خاصی به نام نخ ریس وجود دارد. نخ‌ریس‌ها به شکل لوله‌های کوچکی هستند که تار از آنها بیرون می‌آید. تار در هنگام بیرون آمدن از بدن عنکبوت مایع است، ولی وقتی هوا به آن می‌خورد، سفت می‌شود و به شکل نخ درمی‌آید.
تار عنکبوت چسبناک است و حشرات کوچک به آن می‌چسبند. عنکبوت به آنها حمله می‌کند و آنها را در تار خود می‌پیچاند تا بعد بخورد.
بیشتر عنکبوت‌ها، یک یا چند سال عمر می‌کنند، اما عمر برخی از آنها حتی بیشتر از ۲۰ سال است.
بعضی از مردم از عنکبوت می‌ترسند. اما این جانور به راستی مفید است، زیرا بسیاری از حشرات مضر را می‌خورد. اما اگر عنکبوت سیاه یا قرمز را دیدید، فوراً از آن دور شوید، چون نیش این نوع عنکبوت به انسان آسیب می‌رساند.
منبع : روزنامه اطلاعات


همچنین مشاهده کنید