شنبه, ۸ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 27 April, 2024
مجله ویستا
ترس در مراحل مختلف سنی
▪ هشت ماهگی :
کودکان از هشت ماهگی شروع به کمرویی و غریبی با محیطهای بیگانه میکنند. آنها به یک باره از هر چیزی که برایشان ناشناس و غریبه باشد، وحشت میکنند. به علت نداشتن تجربه در معاشرت و ارتباط با افراد ناآشنا، هنوز نمیتوانند ارزیابی کنند که چهچیزی واقعا خطرناک است.
▪ در مرحله چهار دست و پا رفتن :
کودک در مرحله چهار دست و پا رفتن به سرعت، تواناییهای جدیدی کسب میکند. او فعالیتهای حرکتی خود را گسترش داده و در عین حال چیزهای بسیاری را هوشیارانه حس و درک میکند. البته قادر به فهم صحیح تمام چیزهایی که میبیند یا میشنود، نیست. از اینرو ترس شدیدا در او گسترش مییابد.
▪ دو سالگی :
کودک از سن دو سالگی خود را به عنوان یک شخصیت مستقل تجربه کرده و «منیت» خویش را کشف میکند.
گاهی برای والدین این موضوع، شروع زمانی سخت و دشوار به حساب میآید. کودکان امتحان میکنند که چگونه میتوانند به مقصود خویش رسیده و حرف خود را به کرسی بنشانند. آنها مرتبا بین خواستههای خود و اشتیاق به داشتن صمیمت والدین خویش ، در تکاپو و نوسان میباشند.
بهتر است مرتب به این موضوع فکر کنید که هر چه از رشد و تکامل کودک خویش در سالهای اولیه زندگی او حمایت کنید، برای شکوفایی لیاقتش به او موقعیت دهید و کارهای موفق او را تحسین کنید، کودک به مراتب بیشتر و بهتر نقاط ضعف و قوت خود را خواهد شناخت.در این مرحله بسیار مهم است که با گذاشتن خویش بهجای کودک خود و با درک احساس او، در زندگی و آزاد گذاردن او اعتدال را رعایت کنید.
▪ کودکان سنین پیشدبستانی :
خردسالان و کودکان سنین پیشدبستانی تحتتاثیر ترسهای زیادی قرار میگیرند. ترس جدایی از پدر و مادر، ترس از رعد و برق، تاریکی و هیولا.
آنها برای درک بهتر و هوشیارتر از دنیای خارج به افکار خود بسنده میکنند و برای چیزهایی که متوجه آن نمیشوند، مجبور میشوند توضیحات جادویی و فضایی و... بدهند. در این مرحله، اشیایی مانند جارو برقی میتوانند برای آنها ایجاد ترس کند.
در تصور کودکان این اشیاء بیجان، زندگی دارند و میتوانند تاثیر تهدیدکننده و خطرناکی داشته باشند. همچنین موجودات تخیلی مانند هیولا، در ذهن کودکان به یک پدیده واقعی مبدل میگردند.
▪ کودکان دبستانی :
در مهد کودک و مدرسه از کودک انتظارات و توقعات جدیدی میرود. ترسهای کودک اغلب در ارتباط با موقعیتهای اجتماعی است.
کودک باید با دیگران برخورد داشته باشد، بتواند با زندگی گروهی کنار آمده و درگیری نداشته باشد و در مدرسه تقاضاهایش را درست مطرح نماید. ترس روزافزون از شکستها و ناکامیها، افکار کودک را مشغول میسازد. او خودش را با دیگران مقایسه کرده و با خود حساب میکند که آیا بهتر از دیگران میتواند کاری را انجام دهد یا بدتر از آنها.
منبع : پارسی طب
همچنین مشاهده کنید
نمایندگی زیمنس ایران فروش PLC S71200/300/400/1500 | درایو …
دریافت خدمات پرستاری در منزل
pameranian.com
پیچ و مهره پارس سهند
خرید میز و صندلی اداری
خرید بلیط هواپیما
گیت کنترل تردد
حجاب دولت چین ایران رئیس جمهور پاکستان رئیسی گشت ارشاد دولت سیزدهم کارگران رهبر انقلاب سریلانکا
کنکور سیل سردار رادان تهران قم سازمان سنجش فضای مجازی اصفهان سلامت شهرداری تهران پلیس زنان
خودرو دلار واردات خودرو قیمت خودرو آفریقا تورم قیمت دلار قیمت طلا بازار خودرو سایپا ایران خودرو ارز
پایتخت سریال پایتخت خانواده تلویزیون موسیقی ترانه علیدوستی فیلم سریال سینمای ایران مهران مدیری کتاب
کنکور ۱۴۰۳ عبدالرسول پورعباس
فلسطین غزه اسرائیل رژیم صهیونیستی آمریکا جنگ غزه روسیه حماس طالبان اوکراین ایالات متحده آمریکا ترکیه
پرسپولیس فوتبال آلومینیوم اراک جام حذفی استقلال فوتسال بازی بارسلونا تراکتور باشگاه پرسپولیس باشگاه استقلال لیگ برتر انگلیس
همراه اول ناسا الماس تسلا فیلترینگ سامسونگ
دندانپزشکی مالاریا آلزایمر پیری کاهش وزن سلامت روان زوال عقل