جمعه, ۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 26 April, 2024
مجله ویستا
انتقادها را با دید مثبت ببینید
افراد موفق بسیاری معتقدند که تنها دلیل موفقیت آنها این بوده است که به خود اجازه دادند تا شکست بخورند.
انتقاد دو نوع دارد: سازنده و مخرب. با هر دو این انتقادها باید به دقت، اما به طریقی متفاوت برخورد کرد.
اکثر افراد تصوری منفی از کلمه انتقاد دارند و فکر میکنند همه انتقادها لزوما مخرب هستند. این به این دلیل است که در کودکی به دلایلی نامشخص مورد انتقاد دیگران قرار گرفتهایم و خاطرات آن از کودکی تا بزرگسالی به همراه ما بوده است.
هدف انتقاد مخرب، خراب کردن و آسیب زدن به اعتماد به نفس افراد و بازداشتن آنها از انجام کارهایشان و لطمه زدن به شخصیت آنها است.
یکی از بهترین نمونههای انتقاد مخرب این است که رئیستان به شما بگوید: "چطور توانستی چنین اشتباه احمقانهای را انجام دهی؟ آن موقع به چی فکر میکردی؟ اصلا من نمیدانم چرا تو را استخدام کردم." البته چنین رییسی فکر میکند با این طریق حرف زدن، کارمندش را تحریک خواهد کرد بهتر کار کند، اما کارمند از چنین رییسی متنفر شده و کار را ترک خواهد کرد. این به این دلیل است که انتقادش خیلی کلی و منفی بوده و به کارمند نفهمانده است که چطور فعالیت و کارکردش را اصلاح کند، فقط او را محکوم کرده است.
انتقاد مخرب به هیچ وجه سودمند نیست. ممکن است به شما بفهماند که اشتباهی مرتکب شدهاید، اما تا زمانی که هیچ علاج و راه چارهای جلوی رویتان نمیگذارد، تاثیری منفی و مخرب خواهد داشت.
تنها راه و بهترین راه برخورد با چنین انتقاداتی این است که آنها را نادیده بگیرید و به مسائل مثبتتری فکر کنید.
مثال قبلی از انتقاد مخرب را در نظر بگیرید. به جای گفتن، "چطور توانستی چنین اشتباه احمقانهای را انجام دهی؟ آن موقع به چی فکر میکردی؟ اصلاً من نمیدانم چرا تو را استخدام کردم."، یک رییس دانا و کار کشته میتواند بگوید: "از گزارش شما ممنونم. میدانم تلاش زیادی برای تهیه آن کردهاید. اما داشتم فکر میکردم اگر کمی آن را خلاصه تر کرده و چند نمودار هم به آن اضافه میکردید بهتر میشد. اگر بتوانی این تغییرات را در آن بدهی و باز به من نشان دهی واقعاً متشکر خواهم شد."
چرا چنین انتقادی خوب است؟ و چرا شما باید با رفتاری مثبت با این نوع انتقاد برخورد کنید؟ کاملا مشخص است. این انتقاد، انتقادی سازنده است، چون راههای اصلاح را جلوی پای شما قرار داده است. همچنین خوشحال خواهید بود، چون از جنبههای خوب کارتان نیز قدردانی شده است.
شما متوجه خواهید شد که انتقادی سازنده است. سعی کنید کاملا منظور انتقادکننده را فهمیده و درمورد راههای اصلاح کارتان سوالات لازم را بپرسید و از فرد برای انتقاد سازندهاش تشکر و قدردانی کنید.
تصور کنید انتقاد نوع اول -نوع منفی- را دریافت کردهاید. چطور میتوانید آن را به چیزی مثبت تبدیل کنید؟ ابتدا باید اطمینان یابید که منظور را فهمیدهاید. کار خود را توجیه نکنید، چون ممکن است میتوانستهاید کار خود را بهتر انجام دهید. حال به مرحله بعد میرویم: از منتقد بپرسید چه چیزی را در کارتان اشتباه دیده است و چرا و بعد از او راههای اصلاح و درست کردن آن را سوال کنید. فکر کنید انتقاد صحیح بوده است. میتوانید با فرد منتقد در مورد راههای اصلاح کارتان گفتگو و مشورت کنید.
قدم آخر انجام اصلاحات و تغییرات در کارتان است. یادتان باشد که حتماً باز با فرد منتقد چک کنید تا ببینید اصلاحاتتان را درست انجام داده اید یا خیر.
اگر سعی کنید همه ی انتقادها را با دیدی مثبت ببینید، مطمئناً نتایج خوبی خواهید گرفت و در پیشبرد اهدافتان موفق خواهید شد.
منبع : خبرگزاری ایسنا
همچنین مشاهده کنید
نمایندگی زیمنس ایران فروش PLC S71200/300/400/1500 | درایو …
دریافت خدمات پرستاری در منزل
pameranian.com
پیچ و مهره پارس سهند
خرید میز و صندلی اداری
خرید بلیط هواپیما
گیت کنترل تردد
ایران حجاب رئیس جمهور رئیسی دولت سیزدهم ابراهیم رئیسی توماج صالحی سریلانکا دولت پاکستان کارگران مجلس شورای اسلامی
کنکور تهران سیل آتش سوزی هواشناسی سیستان و بلوچستان سازمان سنجش فضای مجازی پلیس شهرداری تهران سلامت اصفهان
قیمت خودرو خودرو قیمت طلا دلار بازار خودرو بازنشستگان قیمت دلار ارز بانک مرکزی مسکن ایران خودرو تورم
موسیقی رهبر انقلاب تلویزیون ترانه علیدوستی فیلم مهران مدیری سینمای ایران بازیگر تئاتر سینما
کنکور ۱۴۰۳ عبدالرسول پورعباس
آمریکا رژیم صهیونیستی اسرائیل غزه جنگ غزه فلسطین روسیه حماس طالبان اوکراین طوفان الاقصی ایالات متحده آمریکا
پرسپولیس فوتبال استقلال بازی بارسلونا جام حذفی لیگ برتر انگلیس باشگاه استقلال ژاوی باشگاه پرسپولیس تراکتور فوتسال
هوش مصنوعی ناسا رونمایی مریخ تیک تاک اپل فیلترینگ
دندانپزشکی مالاریا کاهش وزن زوال عقل سلامت روان داروخانه