شنبه, ۸ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 27 April, 2024
مجله ویستا

۵ سوال زمستانی، ۵ جواب ساده


۵ سوال زمستانی، ۵ جواب ساده
گاهی با برخی مسایل روبه‌رو می‌شویم که بسیار عادی هستند و هرگز در مورد آنها سوال نمی‌کنیم اما اکثر ما دلیل بروز همین مسایل ساده را نمی‌دانیم. مثلا تا به حال فکر کرده‌اید چرا در سرمای زمستان دندان‌های ما به هم می‌خورد؟ یا بیشتر گرسنه‌مان می‌شود؟ با ما همراه باشید تا چراهای ریز و درشت زمستانی را با هم مرور کنیم...
۱) چرا در زمستان می‌توانیم هوای خارج شده از دهانمان را ببینیم؟
در بازدم ما قطرات بخار آب وجود دارد. از آنجایی که در فصل زمستان اختلاف زیادی میان دمای داخل ریه ما و هوای خارج وجود دارد، بخارآب وقتی از دهان ما خارج می‌شود تبدیل به قطرات بسیار ریز آب می‌شود که می‌توانیم آن را ببینیم. اگر شما عینک نیز به چشم بزنید خیلی راحت‌تر قادر به دیدن قطرات آب که روی شیشه عینک‌تان می‌نشیند، خواهید بود.
۲) چرا در زمستان گرسنه‌تر می‌شویم؟
در تابستان معمولا تشنه می‌شویم چون مقدار آب بیشتری از طریق عرق کردن از دست می‌دهیم. به همین دلیل گرایش بیشتری به مصرف نوشیدنی‌ها و میوه‌ها داریم. همین مواد سبب کور شدن اشتها و احساس سیری در تابستان می‌شود. برعکس در زمستان بدن برای گرم کردن خود، کالری بیشتری می‌سوزاند. به همین دلیل احساس گرسنگی بیشتری داریم تا بدن بتواند کمبود کالری را جبران کند.
۳) چرا در فصل سرد، دندان‌هایمان به هم می‌خورند؟
وقتی هوا سرد می‌شود، حرکت ماهیچه‌ها بیشتر می‌شود تا بدن را گرم نگه دارد. این موضوع در رابطه با ماهیچه‌های فک هم صادق است. حرکت این ماهیچه‌ها سبب حرکت فک و ناچارا به هم خوردن دندان‌ها می‌شود.
۴) چرا در زمستان پوست صورت به ویژه در نواحی گونه و بینی قرمز و خشک می‌شود؟
زمستان فصلی سرد و خشک است. از سوی دیگر تفاوت دمای داخل و خارج خانه بسیار زیاد است. شما وارد مکان دربسته‌ای می‌شوید که شوفاژ و شومینه روشن است و هوا کاملا گرم است. بعد لباس می‌پوشید و به خارج می‌روید، جایی که باد سوزناک پوست را تحریک می‌کند. پوست دست و صورت چون کاملا پوشانده نمی‌شوند در معرض تغییرات مداوم دمایی قرار می‌گیرند و همین امر سبب تحریک شدن، التهاب و قرمزی آنها می‌شود.
۵) چرا فصل سرد سال فصل افسردگی است؟
بی‌برگ بودن درختان در زمستان باعث می‌شود دلتان بگیرد؟! روزهای تاریک بدون آفتاب از نظرتان غم‌انگیز است؟ ترجیح می‌دهید کنار خانه بنشینید و آه بکشید؟ نگران نباشید تمام این حالات در شما طبیعی است و با نام افسردگی زمستانی شناخته شده است.
فقدان نور در زمستان از جمله دلایل اصلی بروز این ناراحتی است و بهترین کاری که می‌توانید برای از بین بردن این حالت در خود انجام دهید، بیرون رفتن از خانه و در معرض نور آفتاب قرار گرفتن است.
تحقیقات اخیر محققان کانادایی در این زمینه پرده از مسایل جدیدتری برداشته است. به گفته این محققان دلیل اصلی افسردگی زمستانی کاهش مقدار نوعی حامل پیام عصبی به نام سروتونین است که خلق و خوی افراد را تحت کنترل دارد. مقدار این حامل عصبی در پاییز و زمستان به حد قابل توجهی کاهش یافته و مجددا در بهار و تابستان افزایش می‌یابد.‌

منبع: فیگارو
ترجمه: الهه جوانپور
منبع : روزنامه سلامت


همچنین مشاهده کنید