سه شنبه, ۲۹ اسفند, ۱۴۰۲ / 19 March, 2024
مجله ویستا

۶ نکته درباره روتختی


۶ نکته درباره روتختی
۱) در کنار انتخاب یک تخت خواب راحت، انتخاب ملافه و روتختی مناسب نیز در بهداشت و آرامش خوابتان تاثیری غیرقابل‌انکار دارد. روتختی زیبا اگرچه در زیبایی دکور اتاق خوابتان نقش به سزایی دارد، ولی هنگام خرید نباید فقط به این نکته توجه کنید. کیفیت و مقاومت روتختی نکته‌ مهمی است که حتما باید به آن توجه کرد. انتخاب ملافه نرم و مناسب به راحتی و آرامشتان کمک می‌کند.
۲) هنگام خرید روتختی و ملافه از سایز تشک‌هایتان به طور کامل آگاهی داشته باشید. گاهی پیش می‌آید که تشک‌ها دراندازه‌های استاندارد نیستند (مانند تشک‌هایی که برای تخت‌های سفارش داده‌ شده‌ می‌سازند.) بهتر است اندازه‌های تشک را خودتان با متر در بیاورید و روتختی را بر حسب اندازه‌های تشک سفارش دهید.
۳) تعداد تارهای موجود در هر سانتی‌متر‌مربع، نمایانگر نوع و کیفیت پارچه‌ ملافه و روتختی است. معمولا روتختی‌هایی که تعداد تار و پودهایشان در هر سانتی‌مترمربع زیاد است(بیش از ۲۵۰ عدد تار در هر سانتی‌متر مربع ) نرم‌تر، لطیف‌تر و با دوام‌ترند. روتختی‌هایی که کمتر از۲۰۰ تار در هر سانتی‌مترمربع دارند برای استفاده روزمره چندان مناسب نیستند چرا که دوام زیادی ندارند.
۴) این روزها استفاده از روتختی‌های کتان خیلی رایج شده. استفاده از روتختی‌های کتانی که یک در میان با تارهای فلانل ادغام شده معمولا با سلیقه ما ایرانی‌ها بیشتر جور در می‌آید؛ ‌ضمن این‌که این پارچه‌ها نرم‌تر هم هستند.
۵) برای تزیین تخت خوابتان توصیه می‌شود بهترین روتختی (و ترجیحا از نوع مرغوب) را انتخاب کنید چرا که سهم عمده‌ای از زیبایی اتاق خواب به رنگ و نوع روتختی بستگی دارد.مثلا ابریشم و ساتن به دلیل نرم بودن و براق بودنشان زیبایی خیره‌کننده‌ای دارند و علاوه بر مجلل بودنشان بسیار نرم و راحت هم هستند.
۶) روتختی‌ای را انتخاب کنید که از لحاظ رنگ و نما با کل اتاق خوابتان هماهنگی داشته‌باشد یا این‌که به اتاق خواب‌تان رنگ، حجم و عمق بدهد. اگر عادت دارید که در هر یک از فصول سال، نمای اتاقتان را با رو تختی تغییر بدهید، بهتر است بدانید که در فصول سرد (زمستان و پاییز) استفاده از رنگ‌های تیره (مانند زرشکی و سورمه‌ای) مناسب‌تر است و در فصول گرم سال (تابستان و بهار) استفاده از رنگ‌های روشن و کمرنگ مناسب‌تر است.

مهرنوش پاک‌اندام
منبع : روزنامه سلامت


همچنین مشاهده کنید