جمعه, ۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 26 April, 2024
مجله ویستا

عوارض سقط عمدی جنین


عوارض سقط عمدی جنین
سقط جنین یکی از عوارض بارداری است که به معنای پایان یافتن دوران بارداری و تولد نوزاد پیش از زمان موعود است.
در دنیای امروز، آمار سقط جنین عمدی رو به افزایش است و زنان سقط جنین را بهترین و آسان ترین راه برای پیشگیری از تولد نوزادان ناخواسته می دانند، در صورتی که این عمل خطرات و عوارض متعددی را در برخواهد داشت.
خونریزی و عفونت یکی از عوارض خطرناک سقط جنین است. اکثر بارداری هایی که به سقط جنین ختم می شود با خونریزی همراه بوده و گاهی اوقات خونریزی ها تا ماه ها بعد ادامه پیدا می کند و مشکلاتی مانند ضعف، کم خونی و افسردگی به دنبال دارد.
همچنین احتمال ابتلا به عفونت در مواردی که به سقط منجر می شود به میزان قابل توجهی افزایش پیدا می کند که ممکن است در آینده به ناباروری منجر شود.
تحقیقات نشان می دهد، از دست دادن فرزند اگرچه به صورت عمدی باشد، بر روحیه اکثر زنان تأثیر منفی گذاشته و احتمال ابتلا به افسردگی و برخی بیماری های روحی افزایش پیدا می کند.
از طرف دیگر روانشناسان معتقدند: از بین بردن جنین، به نوعی وظیفه شناسی و حس مسئولیت پذیری والدین را خدشه دار می کند و قطعاً در برنامه ریزی های آینده و رفتارهای آنها تأثیرگذار خواهد بود.
محققان سقط جنین را عامل مهمی در افزایش آمار ناباروری و مرگ و میر مادران می دانند.
عوارض مصرف داروهایی که به منظور سقط جنین تجویز می شوند، کم نیست.
مشکلاتی مانند تب، خستگی، حالت تهوع، درد، انقباضات عضلانی، استفراغ، گر گرفتگی، سردرد و.‎.‎. در اکثر مواقع گریبانگیر فردی می شود که به سقط جنین اقدام کرده است.
مطابق با تحقیقات احتمال مرگ زنان در بارداری هایی که به سقط جنین ختم می شود تا سه و نیم درصد افزایش پیدا می کند. همچنین احتمال خودکشی در زنانی که به سقط جنین عمدی اقدام می کنند، شش برابر بیشتر از سایر زنان است.
از طرف دیگر سقط جنین یکی از مواردی است که احتمال ابتلا به سرطان سینه، رحم و تخمدان را افزایش می دهد و با افزایش تعداد دفعات سقط، میزان این احتمال نیز بالاتر می شود.
باید توجه داشت پیشگیری از باردار شدن تصادفی در درجه اول و به دنیا آوردن نوزادی سالم، بهترین و ایمن ترین روش به شمار می رود.

فاطمه امینی
منبع : روزنامه ایران


همچنین مشاهده کنید