جمعه, ۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 26 April, 2024
مجله ویستا

برخی دیگر از رویدادهای ۷ مارس


● ۱۵۳۰: هنری هشتم پادشاه وقت انگلستان پس از این که شنید پاپ با طلاق گفتن زن او مخالفت کرده اعلام داشت که از این پس، او خودش رئیس کلیسای انگلستان خواهد بود، نه پاپ؛ و به این ترتیب کلیسای انگلستان استقلال یافت.
● ۱۸۷۶: گراهام بل آمریکایی متولد۱۸۴۷ و متوفا در ۱۹۲۲ اختراع خود، تلفن را در آن کشور به ثبت داد.
● ۱۹۰۲: بوئرها (مهاجران هلندی آفریقای جنوبی) در ناحیه توین بوش واقع در ترانسوال نیروهای انگلیسی را شکست دادند.
● ۱۹۴۵: «تیتو» تا تدوین یک قانون اساسی و تعیین نظام یوگوسلاوی قدرت را در این کشور که در دوران جنگ جهانی دوم به اشغال آلمان در آمده بود به دست گرفت.
● ۱۹۶۹: حزب کارگر اسرائیل که حزب حاکم بود بانو «گلدا مایر» ۷۱ ساله را نامزد نخست وزیری کرد که وی ده روز بعد کار خود را در این سمت آغاز کرد و تا سوم ژوئن ۱۹۷۴ ادامه داد. وی قبلا وزیر کابینه بود. گلدا مایر متولد شهر «کی اف» اوکراین در هفت سالگی با خانواده اش به شهر میلواکی آمریکا مهاجرت و پس از تحصیلات در همانجا معلم شده بود که بعدا و زمانی که هنوز جوان بود برای اقامت دائم به فلسطین رفته بود.
● ۱۹۸۹: بر سر سلمان رشدی، روابط جمهوری اسلامی ایران با انگلستان تیره شد.
● ۲۰۰۸: بهای نفت خام به بالاترین حد خود تا این روز رسید و هر بشکه نفت خام سبک و شیرین برای تحویل در ماه آوریل، در بازار نیویورک ۱۰۵ دلار و ۴۵ سنت معامله شد.
● ۲۰۰۸: در یک انفجار انتحاری در خیابان عطار بغداد که متعاقب یک انفجار عادی روی داد ۵۴ تن کشته و ۱۲۳ نفر مجروح شدند. انفجار نخست باعث جمع شدن مردم جهت کمک به مجروحین شده بود که دراین لحظه فردی در میان این جمع خود را منفجر کرد که تاکتیک نسبتا تازه ای است.
منبع : تاریخ ایران و جهان در این روز


همچنین مشاهده کنید