دوشنبه, ۱۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 6 May, 2024
مجله ویستا

نگاهی به فیلم میلیونر زاغه نشین برنده جایزه بهترین فیلم اسکار ۲۰۰۹


نگاهی به فیلم میلیونر زاغه نشین برنده جایزه بهترین فیلم اسکار ۲۰۰۹
فیلم میلیونر زاغه نشین (Slumdog Millionaire) محصول انگلستان و به کارگردانی دنی بویل است. داستان فیلم از رمان Q & A نوشته نویسنده هندی ویکاس سوآرپ اقتباس شده است. بعد از نمایش فیلم از فستیوال تلوراید و جشنواره بین المللی فیلم تورنتو، در نوامبر ۲۰۰۸ نمایش محدودی در آمریکای شمالی توسط شرکت فاکس سرچ لایت پیکچرز و برادران وارنر نمایش محدودی در آمریکای شمالی داشت سپس در ژانویه ۲۰۰۹ در انگلستان و در ۲۳ ژانویه در آمریکا و در ۲۲ ژانویه در مومبئی به نمایش درآمد.
فیلم نامزد هشتاد و یکمین جایزه اسکار شد و توانست ۸ جایزه را از آن خود کند که شامل بهترین فیلم، بهترین کارگردان (دنی بویل)، بهترین فیلم نامه اقتباسی، بهترین تصویربرداری، بهترین تدوین فیلم، بهترین موسیقی متن، بهترین ترانه، بهترین تدوین صدا و بهترین ترکیب صدا می باشد. همچنین برنده ۵ جایزه Critics&#۰۳۹; Choice Awards، چهار جایزه Golden Globes و هفت جایزه BAFTA Awards که مربوط به کشور انگلستان می باشد، شد. در کنار موفقیت چشمگیر فیلم، بحث و جدل های بسیاری در انتقاد به چهره به تصویر کشیده شده از هندیان، هندوئیسم و وضعیت زندگی کودکان به وجود آمده است.
به طور خلاصه فیلم داستان پسر هجده ساله فقیری به نام جمال مالک است که در بمبئی زندگی می کند و با شرکت در مسابقه "چه کسی می خواهد یک میلیونر شود" برنده جایزه ده میلیون روپیه ای مسابقه می شود و از او خواسته می شود تا برای پاسخ به سئوال نهایی که جایزه بیست میلیون روپیه ای را از آن او خواهد کرد، شرکت کند.
ولی پلیس که به تقلب او مظنون شده او را دستگیر می کند و شکنجه می دهد و جمال برای رهایی داستان زندگی اش و تجربه هایی را که هر کدام به پاسخ دادن سئوال های مسابقه منجر شده شرح می دهد و در این میان ماجرای اصلی داستان که عشق او به دختری است که در کودکی با او آشنا شده و سپس در جریان ماجراهای متعددی او را به دست آورده و از دست می دهد و در حقیقت انگیزه اش برای شرکت در این مسابقه است، آشکار می شود.
فیلم تفاوت های متعددی با رمان اولیه دارد، از آن جمله مذهب ستیزی است، نکته ای که در کتاب به آن اشاره نشده و حتی در رمان برای حفظ توازن بین ادیان قبیله نامی برای جمال انتخاب شده که مشترک از اسامی اسلامی و مسیحی و هندوست. اما در فیلم آشکارا به نزاع بین هندوها و مسلمانان اشاره شده و حتی مادر جمال در همین نزاع کشته می شود.
در طول فیلم به افراد مذهبی اشاره می کند که تظاهر به دین کرده و مراسم مذهبی به جای می آورند اما در کنار آن به انواع گناهان و آلودگی های اخلاقی دچارند. همچنین جمال در کتاب توسط کشیش مسیحی سرپرستی می شود که به انگلیسی یاد می دهد اما در فیلم از آن یادی نمی شود.
فیلم تصویربرداری (آنتونی داد منتل) و موسیقی متن (آنتونی داد منتل) زیبایی دارد که هر دو برنده جایزه اسکار شده اند.
یکی از اولین سلبریتی ها که انتقاد او به فیلم در خبرگذاری های متعددی منتشر شد، آمیتا باچان است که در فیلم جمال وقتی کودک است با تلاش بسیار از او امضا می گیرد و از او به عنوان پاسخ یکی از سئوالهای مسابقه نیز یاد می شود. او به وطن پرستانی اشاره می کند در نشان دادن هند به عنوان کشور جهان سومی کثیف در حال توسعه اعتراض گسترده ای داشته اند. بطور کلی در هندوستان استقبال به جایی از فیلم به عمل نیامد و متنقدان هندی زیادی آن را تصویری غیر واقعی از هند خواندند و آن را فیلمی "هندی" ندانسته و حاصل اندیشه های یک غربی معرفی کرده اند این در حالی است که از نظر اکثر منتقدین غربی فیلم مثبت ارزیابی شده است. گفتنی است آنیل کاپور از هنرپیشه های معروف هندی نیز اولین حضور بین المللی خود را در این فیلم به عنوان مجری مسابقه ایفا کرده است.
منبع : سایت فریا