جمعه, ۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 26 April, 2024
مجله ویستا

۱۴ توصیه به خانواده‌ها برای برگزاری یک جشن ایمن


۱۴  توصیه به خانواده‌ها برای برگزاری یک جشن ایمن
۱) هرچند که شما و خانواده و فرزندانتان تمام نکات ایمنی را رعایت می‌کنید اما باز هم نمی‌توانید بی‌توجهی و هنجارشکنی برخی از افراد را نادیده بگیرید و نسبت به آن بی‌تفاوت باشید. در این بخش نکاتی ذکر می‌شود که اگر شما آنها را خوب به خاطر بسپارید، نگرانی و دغدغه مواجهه با چهارشنبه آخر سال‌تان تا حدودی کمتر می‌شود...
۲) ولی به یاد داشته باشید بازی با آتش همیشه خطرناک است:در این روزها خوب حواستان به فرزندانتان باشد تا مواد اشتغال‌زا و ترقه را در خانه نگهداری نکنند. برخی از این مواد درجه اشتعال پایینی دارند و در اثر گرم شدن در کمد یا کشو هم قابلیت انفجار را دارند.
۳) در کوچه‌های تنگ، معابر عمومی، نزدیک اتومبیل، کنار مشعل‌گاز یا اطراف پمپ بنزین‌ها اقدام به روشن کردن آتش و آتش‌بازی ننمایید.
۴) روی آتش نفت، بنزین، اسپری و سایر مواد اشتغال‌زا نریزید.
۵) اگر رنگ یا مواد شیمیایی دیگری می‌فروشید از فروختن این‌گونه مواد در این روزها به کودکان و نوجوانان بپرهیزید.
۶) اگر قصد روشن کردن آتش دارید، حتما از قبل یک کپسول آتش‌نشانی تهیه کنید یا جایی باشید که دسترسی به آب برایتان راحت باشد.
۷) از طبقات بالا یا پشت‌بام اقدام به پرتاب نارنجک، فشفشه یا ترقه به سمت خیابان نکنید. این کار ۳ خطر در پی دارد: گیر کردن این مواد به درختان کوچه و آتش‌ گرفتن درختان، برخورد آنها با عابران پیاده یا برخورد آنها با سیم‌های برق و خطرات جانبی آن.
۸) در مکان‌هایی که افراد در حال پرتاب ترقه و دیگر مواد منفجره هستند قرار نگیرید و اجازه حضور فرزندانتان را هم در این مکان‌ها ندهید.
۹) حتما از فشفشه‌های بی‌خطر استفاده کنید و از فرزندانتان بخواهید هنگام استفاده آن از چشمان خود دور نگه دارند.
۱۰) مواد محترقه را به صورت انبوه و با هم منفجر نکنید و هیچ‌گاه اقدام به استفاده از آنها در محیط‌های سربسته مانند خانه یا پارکینگ و مغازه ننمایید.
۱۱) ترقه، فشفشه، نارنجک و انواع مواد محترقه دست‌ساز دیگر تهدیدی جدی برای سلامت‌تان به شمار می‌روند.
۱۲) هیچ‌گاه مواد منفجره را در جیب یا کیف‌تان قرار ندهید. آنها را از دسترس کودکان دور نگه دارید و مکان‌های گرم و آفتاب‌گیر را برای نگه‌داری‌شان انتخاب نکنید.
۱۳) هرگز مواد آتش‌زا مثل ترقه را در شیشه یا قوطی منفجر نکنید.
آتشی که روشن کرده‌اید را قبل از خاموشی کامل رها نکنید و خاکستر باقی‌مانده از آن را هم از سطح معابر جمع‌آوری نمایید.
۱۴) شماره تلفن ۱۲۵ هم مخصوص سازمان آتش‌نشانی است که شما در ۲۴ ساعت شبانه‌روز هنگام پیش‌‌ آمدن هرگونه حادثه یا حریقی می‌توانید با آن تماس بگیرید. پس این شماره را به خاطر بسپارید. آن را حتما به فرزندان کوچک‌تان هم یاد بدهید.
منبع : روزنامه سلامت


همچنین مشاهده کنید