جمعه, ۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 26 April, 2024
مجله ویستا

آداب دیابت در مسافرت


آداب دیابت در مسافرت
پایان فصل سرما برای ما ایرانی‌ها تداعی‌گر معانی خاصی است که یکی از شیرین‌ترین آنها سفر است. هم بهار بوی نو‌شدن و تازگی و معنای آغاز دوباره سفر می‌دهد و هم تعطیلات نوروز این فرصت را در اختیار خانواده‌ها قرار می‌دهد. اما سفر نیز همچون امور دیگر آداب خاص خود را دارد که اگر رعایت نشود، جز اوقات تلخی، کسالت ، خستگی و البته زیان مادی چیز دیگری به همراه ندارد. توجه به این آداب در افرادی که به بیماری خاصی نظیر دیابت دچارند از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است چرا که ممکن است علاوه بر موارد یاد شده ،موجب اخلال در سیر درمان و از دست دادن بخش دیگری از سلامتی فرد شود.
هنگام مسافرت به علت تغییر برنامه‌های روزانه و احتمال رویارویی با حوادث غیرمنتظره، کسب آمادگی لازم برای پیشگیری از مشکلات احتمالی ضروری است. با توجه به استرس‌های مسافرت، تغییر میزان فعالیت، تغییر عادات زندگی و نیز تغییر نوع تغذیه، ‌به بیماران دیابتی توصیه می‌شود که دستگاه سنجش قند خون خود را همراه داشته باشند و با فواصل کمتری نسبت به روزهای عادی قند خون خود را بررسی کنند. بر این اساس بیماران با برنامه‌ریزی مناسب و رعایت نکات پیشنهادی در خصوص اندازه‌گیری قند خون در سفر می‌توانند مسافرت خود را مانند دیگر افراد خانواده سپری کرده و از شادی و نشاط آن بهره‌مند شوند.
● نکاتی در رابطه با اندازه‌گیری قند خون در سفر
▪ مهم‌ترین نکته آن است که قبل از سفر، بویژه در خصوص نوع تغییرات قند خون در طول سفر و مقصد سفر با پزشک خود مشورت کنید.
▪ تنش (استرس)‌، نشستن طولانی و عدم فعالیت در مسافرت ممکن است باعث افزایش قند خون و ورزش یا افزایش سایر فعالیت‌های غیرمنتظره طی سفر ممکن است باعث کاهش قند خون شود.
▪ در طول سفر، از دستگاه‌های تست قند خونی استفاده کنید که دارای شناسنامه و تاییدیه وزارت بهداشت (هولوگرام) هستند، چرا که علاوه بر اطمینان به کارایی و دقت آنها، امکان دسترسی به خدمات پس از فروش، تهیه نوارهای اندازه‌گیری و مراجعه به نمایندگی‌های رسمی آنها متصور است.
▪ گاه پیش می‌آید که افراد دیابتی به دنبال بروز علائم هیپوگلیسمی و خوردن میوه و سایر موادقندی، بدون تمیز کردن دستان خود اقدام به اندازه‌گیری قندخونشان می‌کنند و به دلیل بقایای آبمیوه روی دستانشان، دستگاه یا نوار، قند خون بالایی را نشان می‌دهد. بهترین وسیله برای شستن دست‌ها، آب و صابون است اما در صورت فقدان آنها، از الکل پزشکی یا یک پارچه نمدار که قبلا همراه آورده‌اید استفاده کنید و پس از چند دقیقه و خشک شدن دست‌ها در صورتی که هیچ رطوبتی در دست‌ها وجود نداشته باشد، اقدام به اندازه‌گیری قند خون کنید.
▪ پیش از سفر نسبت به کنترل کیفیت و کارایی دستگاه تست قند خون اقدام کنید. در طول سفر بهتر است از دستگاه‌هایی استفاده نمایید که دارای خدمات بیمه مسئولیت هستند تا در صورت بروز خسارت احتمالی ،امکان جبران آن میسر باشد.
▪ به تاریخ انقضای درج شده روی بسته نوار اندازه‌گیری و هولوگرام وزارت بهداشت دقت کنید و توجه کنید که تاریخ مصرفشان سپری نشده باشد. خصوصا در مسافرت که چندان از مناطق فروش معتبر نوارها اطلاع ندارید.
▪ به منظور اطمینان از صحت نتایج، حتما در طول سفر از دستگاه‌هایی استفاده کنید که از سیستم «کنترل حجم خون» برخوردارند.
▪ نوارهای آزمایش قند خون را در دمای بالای اتاق قرار دهید چرا که در هوای سرد ممکن است قند خون را به طور کاذب کمتر از معمول نشان دهند. از سوی دیگر رطوبت بر کارکرد نوارهای اندازه‌گیری اثر منفی دارد؛ توجه داشته باشید که پس از باز کردن در قوطی و برداشتن نوار، فورا در آن را ببندید و به سرعت قند خون خود را اندازه‌گیری کنید.
▪ هیچ‌گاه در زمانی که وضعیت قند خونتان ثابت نیست، رانندگی نکنید.
منبع : روزنامه جام جم


همچنین مشاهده کنید