جمعه, ۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 26 April, 2024
مجله ویستا

سرعت اتصال اینترنت شما چقدر است؟


سرعت اتصال اینترنت شما چقدر است؟
در حال حاضر بسیاری از شركتها خصوصا شركتهای ارائه دهنده خطوط DSL و كابل برای سرعتهایی فراتر از مگابیت، تبلیغ می كنند .این سرعتها چه معنایی دارند‚ یا مثلا سرعت یك اتصال k ۵۶ یا k ۲۸/۸ چقدر است؟
چنانچه تازه به دنیای اینترنت یا كامپیوتر وارد شده اید، شاید به سختی بپذیرید كه در سال ۱۹۷۸ مودمها با سرعت ۱۱۰ یا ۳۰۰ بیت در ثانیه كار می كردند .جدول زیر اگر چه دقیق نیست اما طرحی اجمالی از رشد چشمگیر سرعت مودم ها را در چند سال اخیر، ارائه می كند.
برای مقایسه ، شبكه های محلی حداقل با سرعت ۱۰ میلیون بیت در ثانیه كار می كنند و به تدریج استفاده از سرعت ۱۰۰ میلیون بیت در ثانیه ، متداول می شود .
اما معنی این سرعتها چیست هر كاراكتر از ۸ بیت تشكیل می شود هر بیت یا صفر است یا یك و هر ۸ بیت ، یك كاراكتر را می سازد . حرف K كیلو، به معنای ۱۰۲۴ بیت است ، بنابراین یك مودم k ۲۸ دارای سرعتی برابر با ۲۸*۱۰۲۴ یا به عبارتی ۲۸۶۷۲ بیت در ثانیه (bps) است .
حال با تقسیم ۲۸۶۷۲ بر۸ ، بیشترین تعداد كاراكتری كه مودم شما می تواند درهر ثانیه انتقال دهد، مشخص می شود كه برابر ۳۵۸۴ كاراكتر در هر ثانیه خواهد شد چنین سرعتی در دنیای امروز، فوق العاده كند محسوب می شود علت آن را به صورت مختصر توضیح خواهیم داد.
حال ممكن است تصور كنید كه در صورت استفاده از یك مودم ۲۸k در هر ثانیه ۳/۵ هزار كاراكتر دریافت خواهید كرد، اما این طور نیست ، زیرا در وهله اول ، كیفیت خطوط تلفن به میزان قابل ملاحظه ای بر سرعت ارتباط تاثیر می گذارد .در صورت پایین بودن كیفیت خطوط تلفن ، داده هایی كه كامپیوتر شما به اینترنت ارسال می كند، با خطا دریافت می شوند بنابراین سرور تقاضای ارسال مجدد اطلاعات را می دهد می توانید توسط وقفه های روی خط به كندی سرعت انتقال پی ببرید، به همین میزان هر چه كیفیت خطوط بدتر باشد تعداد دفعاتی كه اطلاعات باید ارسال شود، افزایش یافته و در نتیجه سرعت كمتر می شود .
در وهله دوم ، در هر اتصال مقداری بار اضافی (overhead) وجود دارد كه در اصطلاح هندشیك (handshaking) نامیده می شود و بدین معنی است كه مودم از كامپیوتر سرور سوال می كند، آیا داده ها را دریافت كرده است و سرور پاسخ مثبت یا منفی می دهد .همچنین از تعدادی بیت برای مشخص كردن نوع مطالب ارسال شده یك نامه الكترونیكی یا یك سند وب یا هر چیزی دیگر استفاده می شود كه این موضوع نیز سرعت را كاهش می دهد .
حال فرض كنید كه با یك مودم ۲۸/۸k تنها با سرعت واقعی ۲۰k بتوانید اطلاعات مفید را مبادله كنید .البته وضع از این هم بدتر است چرا كه اینترنت پر از مطالب بی ارتباط با محتواست. مثلا كوكیها (Cookies) یا آگهی های تبلیغاتی ، تفاسیر، خطاهای وب و مطالب دیگری كه مزاحم گشت و گذار شما در وب می شوند .برای مثال یك آگهی تبلیغاتی معمولی ، حجمی به اندازه ۷/۵k دارد كه با استفاده از یك مودم با سرعت فرضی ۲۰kbps به چند ثانیه زمان ، برای بارگذاری (load) در كامپیوتر، نیاز دارد.
چه راه حلی وجود دارد‚ اول اینكه در صورت امكان یك خط DSL یا مودم كابلی برای اتصال به اینترنت اختیار كنید .با این كار اینترنت سرعت گشت و گذار در اینترنت تا چندین برابر، افزایش خواهد یافت در عین حال هزینه این كار احتمالا برابر یا فقط كمی بیشتر از اتصال تلقنی است. (دوم اینكه) اگر نمی توانید از یك ارتباط سریعتر استفاده كنید، یك نرم افزار مانع تبلیغات (blocker) روی سیستم خود نصب كنید تا آنها را پیش از انتقال به كامپیوتر شما حذف كنند .در حقیقت با این كار،ازدریافت (download)تبلیغات بی فایده ، خلاص خواهید شد.
منبع : سایت دبیرستان فرزانگان تهران


همچنین مشاهده کنید