جمعه, ۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 26 April, 2024
مجله ویستا

زنگ خطر می نوازد


سال هاست زنگ خطر در گوش پایتخت نشینان به صدا درمی آید. شایع ترین آن هم تیتر «تهران تا چند سال دیگر قفل می شود» بوده و حالا آن سال ها گذشته است و رسیده ایم به «چند سال دیگر» كه منتظرش بودیم و باید بنویسیم تهران قفل شده است، گواه آن هم صف عریض و طویل ماشین هایی است كه صبح تا شب در خیابان ها ردیف می شوند و حركت لاك پشت وار آنها به علاوه خودرو یك دردسر دیگرش گریبانگیر تهرانی هاست.
سال ها پیش زنگ خطر این اتفاق در گوش ها به صدا درآمد اما هنوز هم مسئولان و مدیران شهری به دنبال مقابله با این موضوع هستند، جدیدترین و شناخته شده ترین آن هم طرح «زوج و فرد» عبورومرور ماشین هاست كه از زمستان سال گذشته در تهران آغاز شد، هر چند بار ترافیك خیابان های مركزی كمتر شد اما این كاهش به قیمت بالا رفتن حركت خودروها در بزرگراه ها و شاهراه های اطراف تهران تمام شده است، با این وجود هنوز هم در برخی خیابان ها ترافیك دست از سر پایتخت نشینان برنمی دارد. آنچه در این میان همواره بر آن تأكید اما فراموش شده استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی است. این موضوع با وجود تكرار شدن، هیچ گاه مورد توجه قرار نگرفته است، یكی از دلایل آن هم بی اعتمادی مردم به سرعت و زمان بندی این وسیله نقلیه است. از سوی دیگر كمبود و ترافیك وسایل حمل و نقل عمومی در جابه جایی افراد در سطح شهر در این موضوع نقش داشته است.
تمام این مشكلات را بگذارید كنار و بروید سراغ «خط سبز» كه معاونت حمل و نقل و ترافیك شهرداری تهران به تازگی به سراغ آن رفته تا با كاهش مشكلات پیش روی وسایل حمل و نقل عمومی برای جابه جایی مسافران میزان بهره برداری از آن را افزایش دهد.
«وقتی شهروندان ببینند با استفاده از خطوط ویژه بزرگراهی می توانند خیلی سریع تر و در مدت زمان كوتاه تر به مقصد خود برسند بدون شك شاهد كاهش تعداد خودروهای سواری، مخصوصاً خودروهای تك سرنشین خواهیم بود.» این ساده ترین توضیح و تعریف این معاونت در مورد «خط سبز» یا همان «خطوط ویژه بزرگراهی» است .یك اتوبوس به اندازه ۴۰ الی ۵۰ خودروی سواری ظرفیت جابه جایی مسافر را دارد و با توجه به وضعیت ترافیكی تهران، تردد حمل و نقل عمومی بر تردد خودروهای شخصی اولویت دارد، از همین رو می توان امیدوار بود با راه اندازی این خطوط میزان استقبال در استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی افزایش یابد.
اما آنچه كه در این مورد كمی تامل برانگیز است، محدود بودن باند بزرگراه ها و بالا رفتن ترافیك است. با توجه به این كه اغلب بزرگراه های شهر تهران سه بانده هستند و یكی از باندها نیز غیر از باند خط ویژه به واسطه وجود دوربرگردان در بخشی از آنها حذف می شود، البته به اعتقاد كارشناسان معاونت حمل و نقل ترافیك شهرداری تهران، افزایش ترافیك ناشی از حذف یك باند از بزرگراه ها به واسطه اجرای این طرح موقتی و گذراست، در عین حال شهروندان با استفاده از خطوط ویژه بزرگراهی می توانند خیلی سریع تر و در مدت زمان كوتاه تری به مقصد خود برسند و این موضوع در كاهش استفاده از خودروهای شخصی مخصوصاً خودروهای تك سرنشین موثر خواهد بود. مانند بسیاری از طرح های دیگر ترافیكی موفقیت اجرای این طرح نیز منوط به نهادینه شدن فرهنگ ترافیك بین شهروندان است. در حال حاضر خط ویژه بزرگراه چمران با توجه به این كه دوربین های نظارتی آن نیز نصب شده است آماده اجرای طرح است اما برای شروع باید منتظر حضور نیروهای راهنمایی و رانندگی باشیم.
آزاده بهشتی
منبع : روزنامه همشهری


همچنین مشاهده کنید