شنبه, ۸ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 27 April, 2024
مجله ویستا

۶۰ هزار میلیشیا در افغانستان که به اظهار کرزای بدتر از طالبان عمل می کنند (در این روز ۱۳ جولای)


حمید كرزای رئیس جمهور افغانستان ۱۲ ژوئیه ۲۰۰۴ اعلام كرد كه میلیشیا (افراد مسلحی كه تابع سران محلی معروف به « وار لرد » هستند) بدتر از طالبان عمل می كنند و باید خلع سلح شوند.
كرزای گفت كه در پی تعویق شش ماهه انتخابات، از اكتبر سال جاری به آوریل سال بعد ، نخستین گام دولت باید خلع سلاح میلیشیای محلی باشد كه شمار آنان در افغانستان ۶۰ هزار تن برآورد شده است و تا آوریل آینده دست كم هفتاد درصد آنان باید كنار بروند و در این زمینه در حال مذاكره با آمریكا، ناتو و سازمان ملل است.
به اظهار كرزای، نخست طالبان در ثبت نام واجدین شرایط رای دادن اخلال كردند و در چند مورد دست به قتل و آدمربایی و تخریب زدند و سپس میلیشیای محلی وابسته به سران مناطق وارد عمل شدند و بدتر از آنان رفتار كردند به گونه ای كه كسی جرات ثبت نام ندارد.
كرزای گفت كه وجود میلیشیا و ارتش های كوچك محلی متعلق به سران مناطق مانع از انجام برنامه های دولت، مخصوصا مبارزه با فساد و عمران كشور می شود و كارشكنی همین میلیشیا باعث شده است كه نتوان در كارنامه دولت افغانستان بیش از نمره « دی » وارد ساخت كه قابل قبول نیست. من بیش از این نمی توانم میلیشیای خصوصی را تحمل كنم؛ زیرا این افراد حیات مردم را تهدید می كنند و دست از ارعاب بر نمی دارند و تا فعالیت آنان ادامه داشته باشد پیشرفتی حاصل نخواهد شد.
كرزای كه از حكومت او دو سال و نیم می گذرد افزود كه دولت آمریكا باید از تجربه افغانستان بهره گیری كند و در عراق امكان ادامه حیات به میلیشیا و افراد مسلح كه اطراف سرشناسان را گرفته اند ندهد. با وجود این، كرزای گفت كه نمی خواهد با سران مناطق با خشونت رفتار كند و سیاست او در این زمینه تا كنون بر مدارا با آنان استوار بوده است.
اصحاب نظر را عقیده بر این است كه استفاده از پیمان كاران آمریكایی برای اقرار گرفتن از دستگیر شدگان و افراد در معرض سوء ظن در افغانستان بر پیچیدگی اوضاع افزوده است زیرا این پیمان كاران با فرهنگ افغانها آشنا نیستند . رفتار آنان باعث شد كه ماموران افغان اخیرا سه پیمان كار را كه زندان اختصاصی ایجاد كرده بودند بازداشت كنند. انفجار مرگبار اخیر هرات هم برپیچدگی اوضاع افزوده است. سابقه كار نشان می دهد كه سران مناطق افغانستان را كه سالهاست عملا خودمختار بوده اند و مورد حمایت مردم محل هستند نمی شود تهدید كرد و انتظار واكنش نداشت و اظهارات كرزای نوعی تهدید غیر مستقیم آنان بوده است. باید كاری كرد كه در افغانستان از جنگ داخلی جلوگیری شود كه اگر درگیر شود پایان آن قابل پیش بینی نیست. وضعیت عراق افغانها را روشن ساخته است.
ثبت نام قبلی از رای دهندگان كاری است زائد كه نباید به اقتباس از آمریكا كه وضعیت دیگری دارد، در افغانستان عقب افتاده، از میان هزار كار واجب، تنها سراغ ثبت نام قبلی رای دهندگان و كارت انتخابات می رفتند.
برای مسئله افغانستان باید راه حل افغانی پیدا كرد.

دکتر نوشیروان کیهانی زاده
منبع : تاریخ ایران و جهان در این روز


همچنین مشاهده کنید