جمعه, ۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 26 April, 2024
مجله ویستا

انتونی ایدن زمینه حمله به ایران را در پارلمان انگلستان آماده ساخت (در این روز ۶ اوت)


ششم اوت ۱۹۴۱ (۱۵ مرداد ۱۳۲۰) و یك روز پس از رسیدن سربازان لشكر ۹ هند مركب از نظامیان انگلیسی و هندی به بصره و ۱۸ روز پس از صدور التیماتوم های لندن و مسكو خطاب به ایران، انتونی ایدن وزیر امور خارجه وقت انگلستان پارلمان این كشور را برای حمله نظامی به ایران توجیه كرد.
ایدن كه در این روز در جلسه پارلمان حاضر شده بود گفت كه ایران به سنگرگاه ستون پنجم آلمان تبدیل شده و گروهی از آلمانی ها با برنامه و طرح ویژه به ایران اعزام شده اند و خود را برای ضربه زدن به منافع حیاتی و دیرین انگلستان آماده می كنند، بسیاری از ایرانیان از جمله برخی مقامات دولتی را با خود همراه ساخته اند و ایرانیان فارغ التحصیل مدارس عالی آلمان هم با آنان هستند. ایران كه گویا با هیتلر ساخت و پاخت های نظامی محرمانه دارد به صورت یك مركز نظامی و جنگ علیه ما درآمده است. ایدن بدون وارد شدن به جزئیات (زیرا كه جلسه پارلمان علنی بود) خطاب به نمایندگان گفت: تنها به این رقم توجه كنید كه در سال جاری (۱۹۴۱) ، دانشكده افسری ارتش ایران یكهزار فارغ التحصیل داشته است.
مورخان تاریخ جنگ جهانی دوم نوشته اند كه با وجود انتشار مذاكرات جلسه پارلمان انگلستان در روزنامه های این كشور كه باید مقامات تهران آن را یك هشدار تلقی می كردند و وطن را آماده دفاع می كردند، در آنجا حركتی مشاهده نشد و امور حالت عادی را از دست نداد و این وضعیت دال بر آن است كه مقامات مربوط، اظهارات ایدن را به رضا شاه كه فرمانده كل قوا بود منتقل نكرده بودند!.

دکتر نوشیروان کیهانی زاده
منبع : تاریخ ایران و جهان در این روز


همچنین مشاهده کنید