یکشنبه, ۱۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 5 May, 2024
مجله ویستا

معرفی تغذیه یوگا


معرفی تغذیه یوگا
دانش تغذیه صحیح لازمه زندگی سالم است . عده معدو دی از مردم دارای این دانش می باشند. جهت بهبود كیفیت زندگی، بسیار مهم است كه بدانیم چه بخوریم. غذای نامرغوب سلامتی را تهدید، وزن را اضافه، قوای بدن را كاهش و پول را هدر می دهد .
لازم است كه هنر عاقلانه خرید كردن را نه تنها از لحاظ مالی بلكه از لحاظ تغذیه خوب نیز بیاموزیم. تغذیه یوگا این را آموزش می دهد .
آیا هرگز فكر كرده اید كه در فعالیتهای روزانه چه اندازه وقت و انرژی در رابطه با غذا صرف می كنید؟ آیا منطقی نیست كه تنها مواد غذایی را كه دارای بهترین كیفیت می باشند بلكه دارای بالاترین ارزش غذایی هستند انتخاب كنیم و طوری آنها را بپزیم كه بیشترین فایده ممكن را از آنها ببریم ؟
اصولاُ یوگی بر این عقیده است كه پاسخ در كیفیت غذا یی است كه ما می خوریم نه كمیت آن .
بدنهای ما اغلب به ماشینهای پیچیده تشبیه می شوند، كه به طور پیچید های جهت حداكثر قدرت بهره برداری طراحی شده است. اما مانند یك ماشین صنعتی، بدن شما نیز نخواهد توانست تا حداكثر ظرفیت خودكار كند مگر آنكه به طور صحیح از آن مراقبت گردد. شما نباید حتماُ یك مهندس باشید تا بدانید احمقانه است كه بخواهید از آب آلوده و روغن استفاده شده و بنزین درجه پایین در یك موتور استفاده كنید و از آن انتظار حداكثر عملكرد را نیز داشته باشید. به همین صورت بدن شما نیز به بهترین سوختی كه می توانید فراهم كنید نیاز دارد تا بتوانید بالاترین كیفیت ممكن زندگی را داشته باشید.
در وجود همه ما یك عنصر بنیانی وجود دارد كه باید آگاهانه پرورش یافته و مراقبت گردد. یوگی ها برای توصیف این عنصر بنیانی از واژه سانسكریت پرانا استفاده می كنند. ما این واژه را (( نیروی زند گی )) می نامیم با اینكه توصیف این واژه مشكل می باشد، همه ما زمانی وجود آن را احساس كرده ایم . پرانا یا نیروی زندگی چیزی بیش از میل به زندگی یا بقا است. آن در حقیقت درجه ای از انرژی ، از هوشیاری ، از موجودیت است كه یك انسان توان رسیدن به آن را داراست. همچنین نیروی زندگی را می توان جوهر شخصیت انسانی نامید، آن نوعی نیروی معنوی است.
مقدار زیادی از این نیروی زندگی، كه برای موجودیت شما حیاتی است، از غذایی كه مصرف می كنید به دست می آید. درست مانند ماشین دقیق و پیچید ه ای كه ما به عنوان مثال از آن استفاده كر ده ایم، از بدن شما نیز باید استفاده شود ( تمرین ) و از آن به طور صحیح مو ا ظبت شود.
منبع : موسسه اطلاع رسانی طعام اسرار