جمعه, ۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 26 April, 2024
مجله ویستا

مسمومیت با جیوه در زندگی روزمره


مسمومیت با جیوه در زندگی روزمره
تابلوهای اصلی مسمومیت با جیوه شامل اختلالات تنفسی ، گوارشی و عصبی می باشد .
جیوه یک فلز سنگین است که در محیط به فرمهای مختلفی وجود دارد :
فرم فلزی جیوه : در ترمومتر ،‌ مخزن فشارسنج ، باطری ، بعضی از انواع رنگهای پلاستیکی و لامپهای فلورسنت وجود دارد . جیوه تنها فلزی است که در فرم عنصری در درجه حرارت اتاق شکل مایع دارد و به آسانی تبخیر می شود و نگهداری آن در ظرفهای درباز موجب غلظت قابل توجه آن در هوای محوطه هایی می شود که بخوبی تهویه نمی شوند و از طریق استنشاق موجب مسمومیت می گردد . ریه ارگان هدف اصلی در طی تماس حاد با بخار جیوه است ، تماس به مدت چند ساعت می تواند ایجاد برونشیولیت و پنومونیت کند ، فرم فلزی جیوه محلول در چربی است و بعد از استنشاق به آسانی از طریق آلوئولها وارد جریان خون می شود .
فرم غیرآلی جیوه : در حشره کشها ،‌آفت کشها ، مواد ضدعفونی کننده و باطریهای خشک و مواد نگهدارنده موجود در بعضی ترکیبات دارویی دیده می شود . بلع املاح غیرآلی جیوه بصورت حاد در طی چند ساعت با علائم گاستروآنتریت ، کلاپس قلبی و عروقی ، نکروز حاد توبولی و مرگ تظاهر می کند . حدود ۱۰درصد نمکهای غیرآلی جیوه از دستگاه گوارش جذب می شود و نسبت به فرم فلزی آن به مقادری کمتر از سد خونی مغزی عبور می کند .
۳ - فرم آلی جیوه : جیوه از طریق فضولات بعضی کارخانجات وارد محیط می شود و ترکیبات جیوه در محیط توسط میکروارگانیسم های آب و خاک به متیل مرکوری تبدیل می شود سپس وارد بدن ماهی و سایر آبزیان می گردد و نهایتاً توسط انسان مصرف می شود . متیل مرکوری از راه دستگاه گوارش به خصوص در سیستم عصبی مرکزی و کلیه ها توزیع می شود و بصورت اختلالات عصبی تأخیری تظاهر می کند . از جمله این اختلالات : آتاکسی ، پاراستزی - لرزش - کاهش بینایی - شنوایی - بویایی و چشایی ، از دست دادن حافظه ، دمانس پیشرونده ، اختلالات حرکتی و مرگ می باشد .
اصول درمان مسمومیت با جیوه :
قطع فوری تماس
درمانهای حمایتی
درمان با ترکیبات شلاتور می باشد
با توجه به اینکه این فلز خطرناک از راههای گوناگون ، مغازه ها - وسایل از جمله فشارسنج و ترمومتر ممکن است بصورت ناخواسته در دسترس اطفال قرار گیرد لازم است آگاهی لازم در زمینه رعایت اصول کار با ترکیبات جیوه و خطرات این فلز مورد توجه بیشتری قرار گیرد .
منبع : واحد مرکزی خبر


همچنین مشاهده کنید