شنبه, ۸ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 27 April, 2024
مجله ویستا

صرع و حاملگی


تا کنون بطور دقیق تأثیر صرع ، حملات تشنجی و داروهای ضدصرع بر حاملگی شناخته نشده است . لیکن اکثر خانمهای مبتلا به صرع دوران بارداری طبیعی را طی کرده و زایمان بی خطری خواهند داشت .
در بیش از نیمی از مبتلایان به صرع در دوران بارداری ، هیچگونه تغییری در حملات تشنجی پیدا نمی شود . حتی گروهی از تعداد حملاتشان کاسته می شود ، اما در عده ای دیگر تشدید حملات مشاهده می شود . با اینحال مطالعات نشان می دهد که حاملگی تأثیر بسیار ناچیزی بر صرع دارد . در ضمن لازم است زنان مبتلا به صرع مانند تمام زنان باردار در این دوران مراقبتهای جسمی و روانی لازم نظیر استراحت کافی ، توجه دقیق به امر تغذیه ، دوری از هیجان و عصبانیت و پرهیز از کم خوابی را رعایت نمایند .
خوشبختانه بیش از ۹۰٪ خانمهای مبتلا به صرع حاملگی موفقی خواهند داشت و فرزندان سالمی بدنیا خواهند آورد .
یکی از خطرات دوران بارداری ، عوارض مصرف داروهای ضدصرع است ، چرا که برخی از انواع این داروها اثرات منفی بر روی جنین دارند . خوشبختانه داروی کم ضرری برای مادران باردار وجود دارد که جهت اطلاع بیشتر باید با پزشک معالج خود مشورت کنند .
باید توجه داشت که هرگونه کاهش یا قطع خودسرانه دارو در طول بارداری نه تنها خطرات را کم نمی کند ، بلکه موجب افزایش خطر تشنج نیز می شود .
ـ صرع و داروهای ضدبارداری :
با توجه به اختلالاتی که ممکن است مصرف بعضی از داروهای ضدصرع بر تأثیر داروهای ضدبارداری ایجاد نمایند بهتر است که روش جلوگیری از حاملگی برای هر فرد مصروع با مشورت پزشک انجام گیرد .
امروزه چندین روش موفق و مطمئن جلوگیری از بارداری وجود دارد . مصرف قرص های ضدبارداری ، استفاده از دستگاه ( IUD) تزریق آمپول ، کاشتن قرص زیر پوست ، استفاده از کاندوم و بستن لوله ها در مردان و زنان ، روشهای متفاوتی است که باید تحت نظر متخصصین بیماری زنان و زایمان و همچنین پزشک معالج انجام گیرد .
ـ صرع و شیردهی :
طبق منابع علمی موجود ، تمامی انواع داروهای ضدصرع وارد شیر مادر شده و از این طریق به کودکان انتقال می یابد ولی خوشبختانه مقدار دارویی که از طریق شیرمادر به نوزاد می رسد زیاد نبوده و قابل چشم پوشی است . لذا شیردهی را نباید برای مادران مبتلا به صرع ممنوع کرد .
متذکر می شویم که شیرمادر مبتلا به صرع با وجود مصرف داروهای ضدصرع برای نوزاد ،‌کاملاً سالم و بی خطر بوده و توصیه می شود که طبق روال عادی شیردهی ادامه داشته باشد .
توصیه می شود اگر بیداری در شب برای مادر مبتلا به صرع مناسب نباشد شیر را دوشیده و پدر آنرا به کودک بدهد .
منبع : واحد مرکزی خبر


همچنین مشاهده کنید