دوشنبه ۳۰ بهمن ۱۳۹۶ / Monday, 19 February, 2018

نگرانی از آینده موسیقی سنتی یونان


از یونان باستان تاكنون شعر، موسیقی و رقص بخش مهمی از زندگی مردم این كشور را تشكیل داده است و موسیقی از عناصر اولیه مردم این سرزمین واقع در جنوب اروپا بوده است. بی شك موسیقی سنتی یونان به دلیل قدمت و تاریخ خود از جایگاه ویژه ای در این كشور برخوردار است. هرچند امپراتوری بیزانس و سپس ۴۰۰ سال حاكمیت عثمانی ها محدودیت هایی در رشد هنر هلنیسم ایجاد كرد، اما قرن ۱۹ میلادی را می توان آغاز شكوفایی تمامی هنرها از جمله موسیقی در این كشور دانست.
بی تردید یكی از كسانی كه در سال های اخیر به شدت از موسیقی سنتی یونان حمایت كرده و دائماً در پی رشد و توسعه موسیقی سنتی این كشور بوده است، «لامبروس لیاواس» موسیقیدان یونانی و رئیس كنونی موزه سازهای سنتی این كشور است. وی در سال های اخیر یازده CD را در زمینه موسیقی سنتی و به ویژه موسیقی یونان باستان تهیه و در اختیار علاقه مندان موسیقی سنتی یونان قرار داده است. وی كه متولد ۱۹۵۹ میلادی در شهر آتن است تحصیلات عالیه خود را در رشته حقوق كه به شدت مورد علاقه یونانی ها است، گذرانده است.وی موسیقی یونان را از زمانی كه پدرش به آن می پرداخت، شناخت و به آن علاقه مند شد. هرچند وی در روزهای ابتدایی با توصیه پدرش به موسیقی روی آورد اما با گذشت زمان وی نیز به این هنر علاقه مند شد و در سال های اولیه تئوری موسیقی، موسیقی بیزانس و نوازندگی پیانو را فراگرفت و برای گذراندن تحصیلات تكمیلی به پاریس سفر كرد. وی در سال ۱۹۸۹ میلادی از دانشگاه پاریس در رشته موسیقی فارغ التحصیل و بلافاصله در وزارت فرهنگ و دانشگاه موسیقی این كشور مشغول به كار شد.
یكی از موفقیت های وی در سال ۱۹۹۱ تاسیس مركز مطالعات سازهای محلی و جمع آوری منابع بسیار ارزشمند تاریخی در این زمینه است. وی یكی از فعالیت های اصلی موزه سازهای سنتی را انتشار كتب در حوزه موسیقی یونان با تكیه بر «ترسیم تاریخچه موسیقی یونان باستان» می داند. این مركز همچنین تا به امروز برگزاری جشنواره های موسیقی با هدف زنده ماندن موسیقی سنتی را برعهده داشته است. در آخرین جشنواره بین المللی موسیقی كه در یونان برگزار شد چهل كشور جهان نیز حضور داشتند. وی كه نگران آینده موسیقی سنتی یونان است، معتقد است: «نسل جوان یونان گرایشی به موسیقی سنتی یونان نداشته و عمدتاً به موسیقی پاپ علاقه مند هستند. هرچند كنسرت های متعدد موسیقی سنتی در سراسر یونان برگزار می شود اما متاسفانه میانگین سن شركت كنندگان در كنسرت ها و برنامه های موسیقی سنتی افراد چهل سال به بالا بوده و آینده موسیقی سنتی یونان بسیار نامعلوم و مبهم است.»
در سال های اخیر بی توجهی به موسیقی سنتی یونان استادان موسیقی سنتی این كشور را مجبور به تفكر در این زمینه كرده است. البته اخیراً نیز گروهی از آهنگسازان برجسته یونان با تلفیق موسیقی سنتی و پاپ كارهای جدیدی را به بازار موسیقی ارائه كرده اند كه مورد پسند جوانان یونانی قرار گرفته است. لیاواس موسیقیدان یونانی همچنین معتقد است: «البته موسیقی فولكلور یونان از این هجوم تا حدودی مصون مانده است. ما حدود بیست منطقه تعریف شده در حوزه موسیقی فولكلور داریم كه در برنامه ها و مناسبت های ملی یونان این نوع موسیقی همراه با حركات موزون در سراسر این كشور برگزار می شود.»وی همچنین یكی از علاقه مندان به موسیقی سنتی ایران بوده كه به واسطه یك استاد ایرانی موسیقی با آن آشنا شده و تعدادی كتاب نیز در زمینه موسیقی ایران مطالعه كرده است. از دیدگاه وی «موسیقی سنتی ایران و یونان شباهت زیادی با یكدیگر دارند كه این قرابت شامل ردیف، گوشه و ریتم است. در موسیقی سنتی ایران و یونان سازها بسیار شبیه هم بوده و از طریق این دو كشور به دیگر مناطق جهان نفوذ كرده است. موسیقی ایران برمبنای اشعار شاعران بزرگی همچون خیام، مولوی و حافظ است و خاستگاه آن عشق به خدا است اما موسیقی یونان اگرچه از عشق سخن می گوید اما بیشتر به عشق زمینی می پردازد.»تلاش آهنگسازان موسیقی مدرن یونان در حالی ادامه می یابد كه گروه های موسیقی سنتی با تلاش پیگیر و جدی خود به دنبال توسعه موسیقی سنتی این كشور بوده و حتی در اجرای برنامه های موسیقی در بیست و هشتمین دوره المپیك كه در تابستان سال گذشته در پایتخت و چهار شهر این كشور برگزار شد، مسئولان وزارت فرهنگ و شهرداری آتن تلاش كردند از موسیقی سنتی كشور خود در تمامی برنامه های فرهنگی و ورزشی استفاده كنند.


مطالب مرتبط

موسیقی تلفیقی


موسیقی تلفیقی
به یاد آوردن آوازهای قرون وسطی و Mass گریگوریان اولین نکته‌ای است که از شنیدن این آلبوم می‌توان دریافت کرد.
موسیقی تلفیقی یک پروژه چند ماهه نیست تا از یک زمان مشخص شروع به کار کند و در زمانی تعیین شده اجرا شود؛ آن تلاشی مستمر با مطالعات عمیق و متفکرانه برگرفته از دانش موسیقایی است که طی چندین سال تحقیق و بهره‌گیری از سنتهای موسیقایی گذشته یا انواع مختلف موسیقی ، میسر شده است.
کاری ارزشمند اما با پشتوانه‌ی آگاهی کامل ، دیدی گسترده و بدون شک تسلطی کافی در دنیای موسیقی است.
در آن از ترکیب دو یا چند نوع موسیقی بهره گرفته شده است و چنان به سازهای مختلف شخصیت داده شده که حتی کوچکترین توانایی آنها نیز از نظر دور نمانده و می‌دانیم کاربرد بهترین قابلیت سازی ، بهترین نوع از شناخت سازی را نیز طلب می‌کند!!! یک موسیقی با فضایی خاص که به نظر عجیب هم می‌آید، می‌شنویم ؛ چیزیکه جذابیت آن را دو چندان می‌کند پرواز در هر لحظه‌ی این موسیقی به ابعاد گوناگون است.
پروازی کاملاً هدفدار بطوریکه هر جایی از آن قطعه ما را به یاد نوعی از موسیقی می‌اندازد. تفکر ما در آن فضا باقی است؛ از طرفی دیگر به جایی برگشته‌ایم تا جایگاهی دیگر را تجربه کنیم و باز تکرار همان داستان بالا!!!
می‌دانیم چند نوع فضا در دست حس تجربه‌ی ما است و این موضوع نه سنگین ، نه خسته کننده و کسالت آور، و نه گنگ و نامفهوم ، بلکه سرشار از حرفهای تازه و حقیقتاً خارق العاده می‌باشد.
اگر در یک اجرای سنتی ، یک ساز غربی ، بطور مثال ساکسفون هم حضور داشته باشد و اتفاقاً یک نوازنده‌ی جز هم آنرا بنوازد، صرفاً این امر دلیل بر تلفیقی بودن قطعه نمی‌باشد، ممکن است ساکسفون تنها نقش یک همراهی کننده‌ی ساده را بازی کند با تفاوت در نوع ساز و جنس صدایی خاص خودش! اینجا ساکسفون نه تنها فضایی بدون هیچگونه وابستگی ظاهری را بوجود نباورده است بلکه منحصر به فرد هم نیست و مهمتر اینکه ما را به گستره‌ی هیچ نوع موسیقی دیگری ، بطور فرض جز هدایت نمی‌کند.
در این مثال و اجراهایی از این دست ، تنها یک ساز به سازهای دیگر اضافه شده است و این با نقطه نظر ما از جهت تلفیقی بودن کاملاً متفاوت است.
حالا موسیقی گروه « Lesiem » را در نظر بگیریم .
این گروه نابغه‌ی آلمانی در قالب کُر آوازی مردانه ، با جستجو در سنتی پنجاه ساله ، پایه گذاری شده است.
لیزیم نمونه‌ی بی همتایی از سنت باستانی را به دنیای مدرن می‌آورد و چهره‌ی اصلی‌اش ترکیب آوازها گریگوریان با انواع مختلف گیتار و آوازهای خواب مانند می‌باشد.
تجربه‌ی آن تغییری کاملاً متفاوت است که سبک هنری شگفت انگیز و اوریجینالی را بوجود آورده است.
این موسیقی پرشور متشکل از یک آلایش سازی شامل کیبوردها ، درامها، سازهای بادی و سیمی ، شامل گیتار ، می‌باشد و بطور برجسته همراهی چشمگیر با آوازهای کاملاً روحانی و معنوی دارد.
« هانس ، یورگن کارل ، ماریا فری یرون وبر»‌نوه‌ی ارشد آهنگساز « کارل ماریا ون وبر»‌سرپرست کُر است و اعضای این گروه شامل این افراد می‌باشند:
ـ Andread Wiederman
ـ Heiko Yerke
ـ Sven Goiny
ـ Bernd Hamgemeister
ـ Dieter Graffenberger
ـ Andreas Keller
ـ Horst Langhof
ـ Detlef Bretschneider
ـ Siegfried Schley
ـ Ronald Rabbel
ـ Klaus Bassler
ـ Rolf Decker
« Mystic Spirit Voices» اولین آلبوم انتشار یافته از گروه لیزیم و شامل دوازده قطعه می‌باشد؛طرحی با همکاری « Brian Wayy» و « David Evey» .
این اثر با آن آوازهای کُرال دراماتیک ، الکتریک گیتارها و فرمهای آوازی‌اش ، شباهت عجیبی به طرح فرانسوی « Era» دارد، هر چند از آن کمی مبهم و پیچیده‌تر است.
احساس مرموز ، زیبایی زبان لاتین بکار گرفته شده ، به یاد آوردن آوازهای قرون وسطی و Mass گریگوریان اولین نکته‌ای است که از شنیدن این آلبوم می‌توان دریافت کرد. علاوه بر این با آن آوازهای باستانی و افسونگری خاص و مدرنش می‌توان در آن واحد به زمان و مکانی دیگر سفر کرد و این خصوصیت ویژه‌ی آثار این گروه نخبه است.
ریتم روان و ملودی کرال و صدای باشکوه و جذاب مردانه به اضافه‌ی استفاده‌ی بسیار بجا و شایسته از گیتار در بیان قسمت آغازین قطعه‌ی نخست این آلبوم به نام « Lesiem» ( که همنام با نام گروه نیز است ) بدون شک یکی از کارهای برجسته‌ی این اثر می‌باشد.
در قطعه‌ی دوم یعنی « Open Your eyes»‌شروع ظریف و لطیف کرال با شیوه‌ی گفتاری ویژه‌ای از جانب تکخوان ادامه پیدا می‌کند، چیزی شبیه به شیوه‌ی گفتاری که در بیان کلمات کارهای « Ennigma» به وفور دیده‌ایم، البته اینجا با کمترین حالت تاکید فرانسوی.
در سومین قطعه‌ی این آلبوم یعنی « Fundamentum» از همان شروع قطعه که بیسها به آن زینت داده‌اند و سپس درامها به آن اضافه شده‌اند ، می‌توانیم حدس بزنیم که بطور ویژه‌ای این قطعه قدرتمند و دارای تاکیدهای قویتیری است. این قطعه بیشتر شبیه به آثار گاتیک می‌باشد. ( گاتیک مربوط به فرهنگ گاتها، آلمانیهایی که در برابر امپراتورم رم مبارزه کردند،است)
از نکات قابل توجه قطعه اجرای کُرهای دراماتیک و بکارگیری از ارگان بادی است.
در قطعه‌ی چهارم « Vivere» ، شروع مرموز گره خورده با اجرای جذاب گیتار که انگار می‌خواهد نظر شنونده را به نقطه‌ای خاص معطوف کند و نیز کرال بسیار دلنشین و گویا_ تاکیدهای بعدی گیتار و سپس باز ایستادن در نقطه‌ای که با ملودی لطیف گیتار، اما اینبار از نوع جنس صدایی متفاوت که به جهت استفاده از نوع دیگری از آن ساز است ، به ما حس عمیق نوستالژیکی می‌دهد که در حرکت دوباره‌ی مسیر بازگوییِ کرال و باز الکتریک گیتار و سپس پایان قطعه _ بصورتی ناخودآگاه حس می‌کنیم راهی را طی کردیم که انگار ذاتاً با آن آشناییم!
قطعه‌ی پنجم « Occultum» صدای مردانه‌ای با مصوتهای شدیداً تاکیدی و ناله‌ی خش‌دار گونه را در بر دارد؛ تا اندازه‌ای ما را به یاد آوازهای بلوز یا حتی حالت تهاجمی خواندن در بعضی اجراهای راک می‌اندازد ولی در نهایت این احساس خاص فضای مراسم تعمید کلیسای با پتیست است که بر همه غلبه می‌کند!
( گاهی با خودم فکر می‌کنم تا چه مرحله‌ای از پیشرفت موسیقایی می‌بایست راه طی کرد تا به چنین مهارتی در خلق فضای مختلف دست یافت ؟!!)
با قطعه‌ی ششم « Indalo» به دنیایی دور دست و فرهنگ پیشین و قبیله‌ای در افریقا سفر می‌کنیم. حالت سرخوش و دلچسبی که از اجرای این قطعه با منشا بومی سرچشمه می‌گیرد دلایلی دارد؛ وجود درامهای سنتی افریقایی ، سمبلهای سازی قبیله‌ای ویژه‌ی آنها ، صدا و لهجه‌ی خواننده‌ی سولوی مرد که از طرف دیگر با کرالی با حس و حال فضایی کاملاً متفاوت ترکیب شده ، همه و همه شنونده را به خود جذب می‌کند. شاید جالبترین قسمت این اثر سوال و جواب هرچند کوتاه ساز سیمی با درام افریقایی است که فقط دو بار در سراسر این قطعه تکرار می‌شود ولی همین دوبار با مدت زمان کوتاه آنچنان اثری در ما دارد که وصف نشدنی است.
از نظر من این قطعه یکی دیگر از قطعه‌های برجسته‌ی این آلبوم است _ با یک ترکیب ویژه و منحصر به فرد
چرا که هیچ جای دیگری چنین تجربه‌ای از تلفیق موسیقی افریقایی و کلیسایی با آن آوازهای روحانی _ معنوی و سازهای بومی نشنیده بودم !
در هر دو قطعه‌ی هفتم و هشتم به ترتیب « Liberta» و « Miracle eyes» نقش خواننده‌ی سولوی زن مشخص‌تر است. در این دو قطعه حالت زیبای ملودیک آوازهای مربوط به عبادت کاتولیکهای رمی در ذهنمان تداعی می‌شود؛ ولی از نظر من به دلیل صدای رسای بطور ویژه قدرتمند ، تاکیددار و غنی خواننده‌ی زن در «Liberta» ( که « Miracle eyes» از این لحاظ دارای قوت کمتری است. ) یک جور احساس پرستش خالصانه همراه با خضوع به درونی‌ترین نقطه‌ی تفکرمان القاء می‌شود که حتی چندین بار گوش دادن پیاپی آن نیز خالی از لطف نمی باشد!
با قطعه‌ی نهم یعنی « Vna Terra» انگار شاهد برگزاری مراسمی مذهبی در کلیسا هستیم . صدایی مردانه با شیوه‌ی بیان گفتاری خاصش این حالت را در ما تشدید می‌کند.و همین شیوه را در ابتدای قطعه‌ی دهم یعنی « Mater Gloria» هم می‌شنویم ؛ ولی اینجا بدنبال آن آواز بسیار ظریف زنانه‌ای را کرال با ملایمت خاصی همراهی می‌کند.
این قطعه چنان ما را تا پایان مسحور خود می‌کند انگار که آغاز و پایان تعیین شده‌ای نداشته و فقط چیزی به درونمان الهام شده است !!!
در قطعه‌ی یازدهم « Floreat» صدای مردانه و کرال در پوشش فضایی طوفانی کار خود را انجام می‌دهند و سرانجام در قطعه‌ی آخر « Are Fortuna» که کمتر شباهتی به بقیه‌ی آثار این آلبوم دارد؛ شروع ساز بادی ، حالتی سرخوش با ریتمی آرام و سرزنده را به ارمغان می‌آورد و با فضایی کلیسایی تا خاتمه ما را همراهی می‌کند.
آثار گروه لیزیم در جهت اجرای موسیقی تلفیقی موفق عمل کرده است.
فضای کلیسایی آثار این گروه عمیقاً با موسیقی « Ennigma» ، « Era» ، فضای خاص بوجود آمده از الکتریک گیتارها یا حتی انوع دیگری از آ“ ، موسیقی افریقایی و... پیوند خورده است.
اینها همه بیانگر نوعی تلفیق آگاهانه با منشا موسیقایی غنی و ارزشمندی است که تنها با طی کردن مدارج عالی موسیقی امکان پذیر خواهد بود و اگر جز این باشد ، آثارمان معنایی جز « تلفیق سازها»‌را در پی نخواهند داشت !!!

کباب | طرز تهیه کباب چوبی دودی
کباب چوبی و طرز تهیه کباب چوبی دودی و انواع کباب ها و طرز تهیه غذاهای متنوع را در آشپزخانه نمناک ببینید.
وبگردی
سقوط «خرمشهر»، هواپیمایی که چندین سال زمین‌گیر شده بود!
سقوط «خرمشهر»، هواپیمایی که چندین سال زمین‌گیر شده بود! - رویدادی که در بطن آن، هواپیمای ATR شرکت آسمان قرار داشت که با کد EP-ATS رجیستر شده و مسئولان شرکت هواپیمایی آسمان بر آن نام «خرمشهر» را گذارده بودند. نامی که هدف از انتخاب آن هرچه بوده، حتما یادآوری سقوط خرمشهر در ابتدای جنگ تحمیلی نبوده است. رویدادی که ساعاتی پیش بار دیگر رخ داد؛ این بار با سقوط هواپیمایی که خرمشهر نام داشت.
بدل ایرانی آنجلینا جولی رونمایی شد !
بدل ایرانی آنجلینا جولی رونمایی شد ! - شب گذشته مراسم اکران فیلم بلوک 9 خروجی 2 به کارگردانی علیرضا امینی و تهیه کنندگی محمدرضا شریفی نیا و نیز فیلم شاخ کرگدن در پردیس سینمایی ملت برگزار گردید.
فیلم | سریع‌القلم: تقابل ما با جهان چقدر هزینه دارد؟
فیلم | سریع‌القلم: تقابل ما با جهان چقدر هزینه دارد؟ - اقتصاد سیاسی - محمودسریع القلم با بیان اینکه تقابل ما با جهان هزینه دارد،گفت:»هیچ انسانی پیدا نمی شود که بگوید با ظلم موافقم هستم،اما حکمرانی در کشور باید سود و زیان کند که با چه هزینه ای می خواهد این موضوع را پیش ببرد.»
اظهارات جنجالی احمدی نژاد در مقابل دادگاه
اظهارات جنجالی احمدی نژاد در مقابل دادگاه - سخنرانی پرحاشیه احمدی نژاد در مقابل دادگاه بقایی
چه کسی به وقت شام را کمدی خطاب کرد؟!!
چه کسی به وقت شام را کمدی خطاب کرد؟!! - امیرقادری منتقد سینما: حاتمی کیا یک فیلم بد و کاریکاتوری ساخته است
تصاویر/ حاشیه و متن اختتامیه جشنواره فیلم فجر
تصاویر/ حاشیه و متن اختتامیه جشنواره فیلم فجر - آیین اختتامیه سی و ششمین جشنواره فیلم فجر در مرکز همایش‌های برج میلاد با حضور اسحاق جهانگیری معاون اول رییس جمهور و سید عباس صالحی وزیر ارشاد برپا شد.