جمعه, ۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 26 April, 2024
مجله ویستا

بوندس لیگا، سرمست گذشته


اما اگر خود آئوگن تالر به یاد داشته باشد كه آن روز چه حرفی زده، حالا دیگر باید به اشتباهش پی برده باشد. در آخرین رده بندی پنج ساله یوفا آلمان با یك پله سقوط حالا در رده پنجم قرار دارد. اسپانیا، انگلستان و ایتالیا با اختلاف زیاد سه رده اول را قبضه كرده اند و پشت سر آنها هم حالا فرانسه قرار دارد اما آئوگن تالر در آلمان با این دیدگاه تنها نیست. در واقع هرگاه بحث جایگاه فعلی فوتبال آلمان در اروپا پیش می آید، انگار كه جامعه فوتبال این كشور قوه تشخیص خود را به كل از دست می دهد.
همین چند روز پیش كه كریستیان زایفرت، رییس جدید سازمان لیگ فوتبال آلمان، از بوندس لیگا به عنوان یك «محصول عالی» یاد كرد. احتمالاً تعداد تماشاگران لیگ آلمان در طول یك فصل كه الان مدتی است در اروپا نظیر ندارد جلوی چشم ژرمن ها را گرفته است. در این فصل به طور میانگین ۳۷۵۴۶ تماشاچی از هر مسابقه دیدن كرد كه این تعداد از هر موقع و از هر جای دیگری بیشتر است. اما این به این معنی نیست كه كیفیت بوندس لیگا هم لزوماً افزایش پیدا كرده و بیشتر به استادیوم های جدید و جام جهانی در پیش ربط دارد. ولی از لحاظ جایگاه بین المللی بوندس لیگا با این تهدید روبرو است كه بیشتر از این هم سقوط كند و این را رده بندی یوفا به خوبی نشان می دهد. البته در دو فصل آتی خطر از دست دادن یك سهمیه دیگر خود به خود منتفی است چون در طول این دو فصل غیرممكن است كه آلمان از رده ششم پایین تر رود و برای همین همچنان سه سهمیه در لیگ قهرمانان و دو سهمیه در جام یوفا خواهد داشت. به عبارتی فرقی نمی كند كه آلمان چهارم باشد یا ششم.
اما اگر روند نزولی بوندس لیگا به همین صورت ادامه داشته باشد در فصل ۲۰۰۸-۲۰۰۷ ممكن است به وضعیت بدی دچار شود كه هیچ وقت حتی تصورش را هم نمی كرد روزی احتمال دارد گرفتار آن شود. در آن فصل امكان دارد كه آلمانی ها به رده هفتم سقوط كنند و یك سهمیه دیگر را نیز در لیگ قهرمانان از دست بدهند و به جای آن یك سهمیه اضافه در جام بی ارزش یوفا بگیرند. این سناریو با توجه به طریقه امتیازبندی رده بندی پنج ساله یوفا دور از واقعیت نیست. طبق قوانین یوفا، فصل به فصل مجموع امتیازات هر لیگ در پنج فصل گذشته محاسبه می شود به این صورت كه امتیاز قدیمی ترین فصل كسر و امتیاز جدیدترین فصل اضافه می شود. به این ترتیب در دو سال آینده به جای امتیاز فصل های ۲۰۰۱-۲۰۰۰ و ۲۰۰۲ -،۲۰۰۱ امتیازهای دو فصل ۲۰۰۶-۲۰۰۵ و ۲۰۰۷-۲۰۰۶ در نظر گرفته می شوند. آن وقت بوندس لیگا با یك مشكل بزرگ روبرو خواهد شد. چون در آن دو فصل تیم های آلمانی نتایج خیلی خوبی گرفتند، بسیار بهتر از تیم های هلندی و پرتغالی (لیگ های ششم و هفتم در رده بندی فعلی). در آن صورت برتری دیروز ممكن است عقب ماندگی فردا باشد. تنها با در نظر گرفتن امتیازهایی كه در دو سال بعدی كسر می شوند، آلمان در مقایسه با پرتغال ۹ امتیاز و در مقایسه با هلند ۸ امتیاز را از دست می دهد. خلاصه برتری ۴ امتیازی با پرتغال و ۹ امتیازی با هلند خیلی راحت تر از آنچه خیلی ها تصور می كنند می تواند برای باشگاه های آلمانی دردسرساز شود. البته هركس كه تحمل انتقاد را در آینده ندارد می تواند تقصیر را گردن گذشتگان بیندازد. در دورانی كه بایرن مونیخ قهرمان لیگ قهرمانان شد و بایرلوركوزن در فینال به رئال مادرید باخت. شاید هم آئوگن تالر موقعی كه آن جمله را خوش بیانه می گفت در رؤیای همان روزها بود. چون او كه در آن زمان مربی لوركوزن نبود، فقط نورنبرگ را هدایت می كرد.
منبع : خبرگزاری ایپنا


همچنین مشاهده کنید