سه شنبه, ۲۵ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 14 May, 2024
مجله ویستا

آشنائی با هواپیمای توپولف


آشنائی با هواپیمای توپولف
شرکت کاپو در ورسیه تولیدکننده توپولف ۲۰۴ می‌باشد این هواپیما برای مقاصد مختلف از جمله حمل مسافر یا مقاصد باری و بیمارستانی و صلح‌جویانه استفاده می‌شود این هواپیمای برد متوسط دارای خصایص زیاد می‌باشد. خصوصیات بال‌های آئرودینامیکی و موتورهای توربو فن با کشش عالی همراه طراحی متفاوت سیستم‌ها، این هواپیما را دارای صرفه‌جوئی بالا در مصرف سوخت کرده است.
بال‌های رو به عقب این هواپیما دارای نسبت منظری زیاد بال (ASPECT RATIO) با شکل مخصوص خود که دارای طراحی عالی می‌باشد خاصیت آئرودینامیکی بال‌ها را بالا برده است.
در قسمت انتهای هواپیما مخازنی برای سوخت تعبیه شده است.
مرکز ثقل هواپیما دارای جابه‌جائی خیلی کم بوده و حدود ۱۰ درصد می‌باشد که توسط هدایت سوخت از بال‌ها به طرف مخازن عقب هواپیما میسر می‌شود.
بدنه این هواپیما از آلیاژهای پیشرفته و مدرن همراه با خاصیت‌های بهینه شده فیزیکی و مکانیکی می‌باشد.
این آلیاژها شامل آلومینیوم، لیتیوم، تیتانیوم، استیل‌های مقاوم و همچنین کربن و مواد مرکب می‌باشد که بعضی از این آلیاژها برای بالابردن مقاومت بدنه هواپیما در برابر زنگ‌زدگی به‌کار می‌ِود.
درداخل هواپیما از عایق‌های بهینه‌سازی شده صدا و گرما استفاده شده است.
در این هواپیما سیستم‌های اصلی به‌طور گسترده از کنترل‌های کامپیوتری استفاده می‌شود.
کنترل الکترونیکی سیستم‌ها همراه با محاسبات دیجیتالی باعث بهینه‌ شدن خصوصیات تعادلی و کنترلی هواپیما می‌شود. که از نزدیک شدن بیش از حد هواپیما به حداقل‌های مجاز پروازی جلوگیری می‌کند.
ترکیب سیستم کنترل پرواز با سیستم ناو‌بری، ناوبری اتوماتیک را فراهم می‌نماید که در این حالت بهترین انتخاب و مساعدترین شکل را برای گذر از تمام حالات پرواز از لحظه برخواستن (TAKE OFF) تا نشستن (LANDING) طبق برنامه می‌تواند انجام بگیرد. سیستم‌های پیشرفته این هواپیما شامل ناوبری اتوماتیک، سیستم کنترل پرواز، سیستم حالت‌های اضطراری و هشدار دهنده‌ها ینزدیک شدن هواپیما به زمین، رادار ناوبری و رادار هواشناسی و همچنین سیستم‌های نشستن اتوماتیک می‌باشد (ILS)
چرخ‌های اصلی هواپیما دارای چهار چرخ و چهار سیستم ترمز مجزا می‌‌باشد.
سیستم هیدرولیک نیز شامل سه سیستم کاملاً مجزا است که این سیستم یک پمپ هیدرولیک اضافه (EMERGENCY) دارد که به‌وسیله فشار هوا می‌چرخد.
هواپیما هنگام نشستن با استفاده از باز شدن اتوماتیک ترمزهای هوائی (SPOILER) خود که بر روی بال‌ها قرار دارد و ترمز چرخ‌ها و سیستم معکوس‌کننده رانش موتور (REVERCE THRuST) بر روی باند متوقف می‌شود.
کابین هولاپیما دارای طراحی نوین طبق آخرین استانداردها می‌باشد و دارای جدیدترین امکانات و نشان‌دهنده‌های الکترونیکی و سیستم‌های اتوماتیک کنترل پرواز است. این کابین از نوع کابین تاریک می‌‌باشد. (DARK COCKPIT) که فقط قسمت‌های مخصوص و مورد نیاز در این کابین روشن می‌شود و چراغ‌های سقفی حذف شده است.
کابین دارای فضای زیاد و مناسب می‌‌باشد.
برای کابین مسافران طراحی‌های مختلفی وجود دارد که بنا به درخواست مشتری درست می‌شود و بسته به سلیقه مشتری فضای در دسترس کابین به چند بخش مجزا تقسیم می‌شود، که به‌وسیله پرده یا رختکن به راحتی می‌توان آنها را از هم جدا کرد.
قفسه‌‌ها و قسمت‌های تهیه خوراکی و آشامیدنی و ... با جدیدترین وسایل و امکانات تجهیز شده‌اند و در قسمت ابتدای و انتهای کابین مسافران قرار دارند.
این هواپیما به‌راحتی میة‌واند از مسافربری به باربری و برعکس توسط قسمت مهندسی و تعمیرات در هر فرودگاهی در عرض حداکثر یک روز تبدیل شود.
و اما موتورهای این هواپیما از دو نوع شرقی و غربی می‌باشد.
نوع شرقی آن P-S۹۰ نام دارد که ساخت کارخانه سولویو روسیه می‌باشد. که در TU۲۰۴- ۱۰۰ استفاده شده است.
نوع غربی آن E۴ ۵۳۵-RB ۲۱۱ ساخت کارخانه رولزرویس انگلیس می‌باشد که پیشرفته‌تر است، و آزمایشات خود را بر روی این هواپیما به‌طور کامل پشت سر گذاشته است، البته این موتور در هواپیمای بوئینگ ۷۵۷ نیز استفاده شده است.

مشخصات کلی هواپیما:
نوع هواپیما برد متوسط مسافربری و باربری
سال اولین پرواز ۱۹۸۹ میلادی سال ورود به خدمت ۱۹۹۷ میلادی موتور ۲ موتور (TU ۲۰۴ ۹۰-PS ۱۰۰) یا دو موتور رولزرویس (TU ۲۰۴ E۴ ۵۳۵- RB ۲۱۱ ۱۲۰، ۲۰۰) طول ۱/۴۶ مرت فاصله دو سر بال ۸/۴۱ متر بیشترین سرعت پیمایش ۸۲۵ کیلومتر بر ساعت ظرفیت ۱۹۶ الی ۲۱۴ مسافر یا ۲۹۰۰۰ کیلوگرم بار بیشترین وزن برای برخواست ۱۰۷۹۰۰ کیلوگرم تعداد خدمه ۳ نفر (دو خلبان و یک مهندس پرواز).
منبع : مجله پرواز