جمعه, ۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 26 April, 2024
مجله ویستا

ادنوئید (( لوزه سوم )) چیست ؟


برداشتن آدنوئیدها!
دلائل برداشتن لوزه سوم
هنگام برداشتن آدنوئید
بعداز عمل ادنوئیدکتومی
نتیجه ادتوئید اکتومی
قبل از عمل لوزه سوم چه باید کرد ؟
در بیمارستان منتظر چه هستید ؟
عوارض بعد از عمل ادنوئید کتومی چیست ؟
کودک شما چند وقت در بیمارستان خواهد ماند ؟

ادنوئید (( لوزه سوم )) چیست ؟
ادنوئیدها توده های کوچکی هستنند که در دو طرف قسمت خلفی حلق قرار دارند ، جائی که قسمت خلفی بینی قرار دارد . بافت سازنده ادنوئیدها (( لنفوئید )) میباشد و بدین معناست که این بافت شامل گلبولهای سفید سیستم ایمنی بدن هستند .در زمان ظفولیت آدنوئید ها (( لوزه سوم )) احتمالاً برای سیستم ایمنی بدن که برعلیه عفونتها مبارزه میکنند مفید است . اگر چه بعداً در زمان بلوغ بعید بنظر میرسد که رلی را در این مورد بازی کنند ، و معمولاً چروکیده و جمع شده تا از بیی میروند.

برداشتن آدنوئیدها !
بین سنین دو تا شش سالگی آدنوئید ممکن است متورم و عفونی شوند (( احتمالاَ به علت یک عفونت ویروسی )) که باعث اشکال در تنفس بخصوص هنگام خواب میشوند . آدنوئید متورم باعث انسداد شیپور استاش شده و این انسداد باعث عارضه ای میشود که به آن التهاب ترشحی گوش میانی میگویند (secretory otitis media)) شیپور استاش لوله باریکی است که ار قسمت پشتی حلق تا قسمت گوش میانی کشیده شده ودو منطقه را بهم متصل میکند .اغلب این ترشحات غلیظ و چسبنده شده و باعث اختلال و کاهش شنوائی کودک میشود . و تازمانیکه انسداد شیپور استاش برداشته نشود اختلال ازبین نمیرود . عمل برداشتن لوزه سوم را آدنوئید کتومی ( adenoidectomy) میگویند. التهاب ادنوئیدها معمولاً همراه با عفونت لوزه هاست و اغلب همراه با برداشتن لوزه ها آدنوئیدهانیز برداشته میشود .برخی اوقات بالغین اختلالات تکرار شونده تنفسی دارند که به تورم آدنوئید نستب داده میشود . آگرچه این تشخیص بسیار نادر است ، این اختلالات تنفسی مربوط به علل دیگر مثل حساسیت مخاط بینی (alergic rhinitis) میشوند.
دلائل برداشتن لوزه سوم :
زمانی اقدام به برداشتن ادنوئید میکنیم که آدنوئید متورم شده ، اختلال تنفس و یا گوش دردهای مکرر و کمبود قدرت شنوائی ایجاد کند .
هنگام برداشتن آدنوئید :
عمل برداشتن آدنوئید به دست یک جراح گش ، حلق و بینی ، و همیشه تحت بیهوشی عمومی انجام میشود. از این جهت کودک در تمام مدت عمل کاملا خواب بوده و هیچ درد و ناراحتی را حس نمیکند . عمل برداشتن ادنوئید یک عمل بسیار ساده است .
بعداز عمل ادنوئیدکتومی :
کودک را با تجویز یک هفته انتی بیوتیک خوراکی مرخص میکنند . درد خفیفی تا حدود یک هفته ممکن است ادامه یابد که با ضد دردهای خوراکی تسکین خواهد یافت این درد در پشت حلق ایجاد میشود . بیمار باید مدت یک هفته در منزل بگذراند واز رفتن به مدرسه یا مهد کودک خودداری کند چراکه ممکن است در آنجا دچار بیماریهای عفونی واگیر شود .او نباید تاده روز شناکند . خطر خون ریزی بخاطر عطسه وجود ندارد اگر خونریزی طوری بود که شمارا نگران میکند ، یا علائم عفونت مثل ( تب یا زیادتر شدن درد) در کودک پیداشد بلافاصله با جراح تماس بگیرید و اورا در چریان امر قرار دهید .
نتیجه ادتوئید اکتومی :
ادنوئید کتومی از عملهائی است که نتیجه بسیار خوبی دارد و شما میبینید که فرزندتان خیلی زود بهبودیافته و دردهای ازاردهنده او بزودی از بین میرود .برای جلوگیری از خونریزی ،جراح یک گاز را در آخر عمل در جای زخم آدنوئید قرار داده و برای مدتی فشار میدهد تا از بند آمدن خونریزی مطمئن شود . وقتی از بند آمدن خون مطمئن شد گاز را از ته حلق بیرون می آورد . متخصص بیهوشی نیز تازمانیکه از بند آمدن خون مطمئن نشود بیمار بیهوش را بیدار نخواهد کرد . در موارد بسیار نادر جراح ممکن است گاز ته حلق را برای مدت بیست و چهار ساعت در پشت حلق نگهدارد و بعداً آنرا خارج نماید .
قبل از عمل لوزه سوم چه باید کرد ؟
اقدام بخصوصی برای آمادگی قبل از این عمل لازم نیست جز آنکه بیمار باید از شش ساعت قبل از عمل،از خورن و نوشیدن پرهیز داده شود .
در بیمارستان منتظر چه هستید ؟
در زمان ورود به بیمارستان یا مرکز جراحی پزشک یا نرس از شما در مورد وضعیت سلامتی عمومی فرزندتان سوال خواهد کرد تا مطمئن شود بیمار برای عمل جراحی آمادگی کامل دارد . آنها میخواهند مطمئن شوند که بیمار از شش ساعت قبل چیزی نخورده یا ننوشیده است و همچنین نبض و فشار خون طبیعی داشته باشد . شما باید پزشک را در چریان هرنوع حساسیت داروئی یا عکس العملهای غیر طبیعی به داروهائی که قبلاً مصرف شده است قرار دهید . بیمارستان به شما فرمی را خواهد داد که در آن شما رضایت کامل خودرا از عملی که قراراست برروی فرزندنان اتنجام گیرد ابراز میکنید و اعلام میکنید پزشکان شمارا در جریان جزئیات عمل قرار داده اند و شما از همه چیز اطلاع کامل دارید ، از شما خواسته میشود که لباس مخصوص بیمارستان را به تن بیمارتان کنید و آنها را در مورد دستگاههای احتمالی که دندانپزشک فرزندتان در دهان کودک قرار داده از دهان او خارج نمائید ((وسیله های اورتودنسی )).
عوارض بعد از عمل ادنوئید کتومی چیست ؟
عموارض این عمل کم و ناچیز است ، اما عارضه بسیار نادری که ممکن است اتفاق افتد خونریزی است . خونریزی در یک کودک بسیار جدی و خطرناک است چرا که او در باره این عارضه شکایتی نخواهد کرد به همین دلیل کودک را در بیمارستان یا مرکز جراحی برای چند ساعت تحت نظر نگاه میدارند . اگر خونریزی اتفاق افتاد جراح برای یک یا دوروز یک گاز را در بینی بیمار فرو میکند. بقیه عوارض همانست که در هر عمل جراحی ممکن است اتفاق افتد مثل عفونت در ناحیه عمل شده که همراه با درد بیشتراز حدمعمول و کمی خونریزی که نباید جدی گرفته شود و تب که معمولاً این عارضه با تجویز آنتی بیوتیک و استراحت رفع میشود .
کودک شما چند وقت در بیمارستان خواهد ماند ؟
در گذشته معمولاً بیمار را لااقل یکشب در بیمارستان بستری میکردند اما امروز چه در بیمارستان و چه در مرکز جراحی بیمار را در همان روز عمل مرخص میکنند و به همین خاطر بیمار را در اول صبح پذیرش داده و عمل میکنند تا بتوانند برای چند ساعت اورا در بیمارستان تحت نظر داشنه باشند
منبع : دایرکتوری جامع پزشکی ایران


همچنین مشاهده کنید