چهارشنبه, ۱۹ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 8 May, 2024
مجله ویستا

چه کسی باید ازمایش شود


چه کسی باید ازمایش شود
چه كسی باید آزمایش شود ؟
در موارد زیر آزمایش توصیه می شود :
هرگاه فكر می كنید كه در معرض آلودگی به ویروس ایدز قرار گرفته اید
و یا :
اگر از نظر رابطه جنسی فعالید ( اگر با ۳ نفر یا بیشتر در ۱۲ ماه گذشته رابطه داشته اید )
اگر بین سالهای ۱۹۷۷و ۱۹۸۵ به شما خون تزریق شده ، و یا این كه یكی از طرفهای رابطه جننسی شما دراین مدت خون دریافت كرده و بعد در آزمایش HIV نتیجه مثبت گرفته است .
اگر مطمئن نیستید كه طرف مقابل رابطه جنسی شمااحتیاط های لازم را رعایت می كند .
اگر مردی هستید كه بعد از ۱۹۷۷ با مرد دیگری رابطه جنسی داشته اید .
اگر هر یك از مردانی كه با شما رابطه جنسی دارند بعد از ۱۹۷۷ با مرد دیگری رابطه داشته اند.
اگر بعداز ۱۹۷۷ از سوزن مشترك برای تزریق دارو و یا مواد مخدر استفاده كرده اید . همچنین اگر از سایر وسایل مصرف دارو یا مواد مخدر به صورت اشتراكی استفاده كرده اید .
اگر به یكی از امراض مقاربتی (S T D) هستید كه شامل التهاب درون لگن(P I D ) هم می شود . اگر كار شما مرتبط با بهداشت و درمان است و با خون تماس مستقیم دارید .
اگر حامله اید . هم اكنون روشهائی وجوددارد كه می تواند در مادر های مبتلا به ایدز (HIV مثبت ) هستند مانع از انتقال ویروس به بچه شود . اگر زنی هستید كه می خواهید قبل از حاملگی مطمئن شوید H IV مثبت ندارید . حتی اگر شما هیچ یك از فاكتورهای ریسك آلودگی HIV را ندارید ، هنوز هم ممكن است بخواهید برای آسودگی خاطر این آزمایش را انجام دهید .
HIV چیست؟ HIVعلامت اختصاری
IMMUNODIFICIENCY VIRUS HUMAN میباشد.
آزمایش آنتی بادی HIV چیست ؟
تست H IV مشخص می كند كه آیا شما به ویروس ایدز (H IV ) آلوده هستید یا خیر . این ویروس قابلیت مبارزه بدن در مقابل بیماری را از بین می برد و عامل ایدز می باشد .
چرا باید آزمایش شوم ؟
فواید دانستن

مراقبت از سیستم دفاعی بدن و درمان به هنگام آن می تواند وضعیت سلامتی شما را در بلند مدت بهبود بخشد .
اگر نتیجه آزمایش مثبت باشد ، دانستن آن به شما كمك می كند از آنچه شما و دیگران را در معرض خطر قرار می دهد پرهیز كنید .
شما خواهید دانست كه آیا قادر به آلوده كردن دیگران هم هستید یا خیر .
زنان و همسرانشان كه به فكر بچه دار شدن هستند می توانند از درمانهایی كه مانع انتقال HIV به كودكانشان می شود بهرمند شوند .
و اگر نتیجه آزمایش منفی باشد ، بعد از آزمایش نگرانی شما كاهش خواهد یافت .
ویروس ایدز چگونه پخش می شود ؟
رابطه جنسی بدون استفاده از كاندوم ،‌چه از طریق آلت تناسلی ،‌چه از طریق دهان یا مقعد . اگر شما مبتلا به نوع دیگری از بیماریهای مقاربتی باشید ریسك آلوده شدن به ویروس ایدز در شما بسیار بالاتر خواهد بود .
تماس مستقیم خونی یا مخاطی مثل دهان یا ارگانهای دیگر با خون شخص آلوده به ویروس ایدز .
یك مادر آلوده به ویروس میتواند به فرزندش در زمان حاملگی ، زایمان ، با شیر دادن با پستان ویروسرا منتقل کند .
استفاده مشترك از سوزن تزریق یا وسایل استفاده از مواد مخدر .

چه زمانی باید آزمایش شوم ؟
ــ بعد از این كه احتمالا در معرض آلودگی به ویروس قرار گرفته اید
آزمایش H I V بلا فاصله بعد از آلودگی وجود ویروس را دربدن نشان نمی دهد .
آمار نشان می دهد در ۹۶% ( بعضی اوقات حتی بیشتر ) از موارد ازمایش وجود ویروس را دو تا دوازده هفته بعداز الوده شدن مثبت نشان میدهد .و در پاره ای موارد این زمان ممكن است تا ۶ ماه هم طول بكشد در این مورد فكر كنید!! اگر بعد از ۶ هفته نتیجه تست شما منفی بود آیاخیالتان راحت می شود؟ اگرچنین است كه بسیارخوب . ولی برای اینكه كاملا مطمئن شوید لازم است كه بعد از ۶ ماه دوباره آزمایش را تکرار کنید .
ــــ آزمایش دوره ای
بسیاری از افراد به دلایل مختلف مرتبا“ خود را در معرض خطر آلودگی قرار می دهند و بدین سبب تصمیم می گیرند كه به صورت دوره ای ( هر شش ماه ، هر یك سال و یا هر دو سال یكبار) آزمایش H I V را انجام دهند . چون زمان مشخص شدن وجود ویروس ایدز بعد از آلودگی ممكن است تا ۶ ماه هم طول بكشد ، انجام تست دوره ای در فواصل كمتر از شش ماه بی معنی است . بدون شك شروع مراقبت های پزشكی و درمان زود هنگام برای مهار ویروس H I V مفید است . البته در این كه چقدر زود باید این درمانها شروع شود بین متخصصین توافق كمی حاصل شده ولی اگر شما بیش از دو سال صبر كنید و بعد درمان را شروع كنید اثر آن ممكن است كمتر باشد . اگر شش ماه از احتمال آلودگی شما به H I V گذشته و نتیجه یك تست دقیق H I V شما منفی است و اخیرا“در معرض ریسك H I V قرار نگرفته اید ) ، می توانید خود را بدون آلودگی حساب كنید و احتیاجی به تست دوباره نداردید . اما به هر حال اگر انجام آزمایش دوره ای نگرانیها یتان را كاهش می دهد می توانید به این كار ادامه دهید .
خصوصی بودن مسئله چه می شود ؟

محرمانه یا ناشناس؟
آزمایش ناشناس بدین معنی است كه مطلقا“ هیچ كس به نتیجه آزمایش شما دسترسی نخواهد داشت چون نام شما در مركز انجام تست ثبت نخواهد شد ولی آنها تضمین می دهند كه اطلاعات مربوط به شما محرمانه خواهد ماند .
استفاده از مراكز تست ناشناس توصیه می شود ،زیرا :
كیفیت آموزش و مشورتی كه به شما می دهند بسیار خوب است
تستها قابل اطمینان هستند و به طور خودكار شامل تست های تائیید كننده هم می شوند .
در مقابل خطر تبعیض و برخوردهای خصمانه (به خصوص وقتی تقاضای بیمه میكنید ) از شما محافظت می كند .
گاهی حتی انجام آزمایش H I V صرفنظر از نتیجه آن سبب می شود که شركتها از بیمه كردن شما خودداری كنند .
پایگاههایی كه تست ناشناس انجام می هند نتیجه را هیچگاه كتبی نمی دهند بعضی از مراكز تست ناشناس تست محرمانه هم انجام می هند كه ممكن است شامل دادن نتیجه آزمایش به صورت كتبی هم بشود . درحال حاضر حداقل ۱۱ ایالت درامریکا مراكز تست ناشناس ندارند .برای آزمایش به كجا مراجعه كنم ؟
سایت برزویه بزودی مراکزی را که در آن تست HIV انجام میشود را به شما معرفی خواهد کرد
آزمایش را دادم ، حالا چه می شود ؟
بسته به نوع آزمایش ، ممكن است مجبور شوید یك هفته یا بیشتر برای گرفتن نتیجه صبر كنید
اگر می توانید ، یكی از دوستان خود را هنگام گرفتن نتیجه با خود ببرید، مخصوصا“ اگر اولین بار است كه آزمایش می دهید . اگر نتیجه مثبت بود به دلداری یك دوست نیاز دارید و اگر نتیجه منفی بود می توانید باهم جشن كوچكی بگیرید .
برخی تستهای جدید می توانند نتایج اولیه را ظرف یك ساعت به شما بدهند ولی از آنجا كه این نتایج قطعی نیست باز هم باید یكی دوهفته برای دریافت نتیجه نهائی صبر كنید .

نتایج آزمایشاتی را كه داده ام به چه معناست ؟‌
نتیجه منفی یعنی این كه :
اگر در شش ماه گذشته عملی انجام نداده اید كه خود را در معرض خطر HIV قرار دهید ،‌در حال حاضر آلودگی ندارید . اما اگر در شش ماه گذشته خطر كرده اید مثلا رابطه جنسی بدون كاندوم داشته اید یا از سوزن مشترك برای تزریق مواد استفاده كرده اید باید دوباره آزمایش دهید زیرا صرفنظر از نتیجه منفی شما هنوز ممكن است حامل HIV باشید و آنرا به دیگری منتقل كنید.
نتیجه منفی به این معنا نیست كه شما در مقابل HIV مصونیت دارید
بعضی ها كه نتیجه تست آنها منفی است ممكن است با این خوش بینی كه این اتفاق برای من نمی افتد خود را در معرض خطر قرار دهند اگر شما چنین شخصی هستید هنوز در معرض آلودگی به HIV قرار دارید .

نتیجه مثبت یعنی این كه :
شما آلوده به H I V هستید واین لزوما“ به این معنا نیست كه شما مبتلی به AIDS هستید .
شخصی كه به ویروس ایدز آلوده شود برای تمام عمر آلوده خواهد ماند .
این شخص می تواند از طریق رابطه جنسی بدون استفاده از کاندوم یا از طریق استفاده مشترك از سوزن تزریق ،‌این ویروس را به دیگران منتقل کند ، برای حفظ خود و دیگران لازم است از چنین اعمالی پرهیزكند . زنی كه ویروس ایدز داشته باشد می تواند آن را به جنینی كه در رحم دارد و یا به كودك شیر خوارش منتقل كند . كسانی كه حامل ویروس ایدز هستند ، باید از اهدای خون ،‌پلاسما ، منی و ارگانهای بدن خودداری كنند .
شما باید پزشكی را انتخاب كنید تا مراحل پخش ویروس در بدن شما راا تحت نظر قرار داده و در مورد زمان مطلوب شروع درمان به شما راهنمائی کند .
در مورد این كه چقدر زود باید درمان را شروع كرد نظرهای متفاوتی وجود دارد ولی به روشنی معلوم است كه بهتر است درمان بسیار قبل از ظهور علائم AIDS شروع شود . تنها راهی كه می توانید بدانید چه زمانی درمان را شروع كنید این است كه بخواهید پزشكی آزمایش های تكمیلی را روی شما انجام دهد و شاید لازم باشد برای این كار به پزشكی مراجعه كنید كه متخصص مهار HI V باشد
اگر نتیجه تست شما مثبت است زوج روابط جنسی شما یا هر كس دیگری كه از سوزن مشترك با شما برای تزریق استفاده كرده ممكن است آلوده باشد . باید به آنها گفته شود كه در معرض HIV قرار گرفته اند و به آنها توصیه شود كه برای انجام تست آنتی بادی H I V اقدام كنند . شما می توانید خودتان به آنها خبر دهید یا از دكترتان كمك بخواهید ( در امریكا وزارت بهداشت بدون ذكر ناام و مشخصات شما با افراد مورد نظر تماس گرفته و به آنها خبر خواهد داد كه در معرض آلودگی به H I V قرار گرفته اند

آیا باید دوباره تست را انجام دهم ؟
تست كردن به صورت دوره ای دارای فواید زیر است :
برای این كه ویروس ایدز خود را نشان دهد تا ۶ ماه ممكن است وقت لازم باشد اگر آخرین تستی كه دارید بیش از ۶ ماه قبل بود ، باید دوباره تست شوید .
آگاهی از این كه ویروس ایدز دارید یا خیر این امكان را به شما می دهد كه كار درست را انجام دهید .
دانستن این كه تست منفی است همیشه می تواند باعث راحتی خیال شما باشد .
اگر آلوده به ویروس ایدز شوید ( نتیجه مثبت شود ) در اسرع وقت مطلع شده و گزینه های بیشتری برای درمان در اختیارتان خواهد بود تا این كه زمانی بفهمید كه دیگر دیر شده باشد .
معنی A I D S چیست ؟
AIDS از سر واژه های جمله زیر تشكیل شده است : Acquired Immune Deficiency Syndcom
Acquired- یعنی اکتسابی
Immune Deficiency – یعنی ضعف و نارسائی سیستمی در بدن كه با بیماری می جنگد
Syndcom - مجموعه ای از علامات و نارسائیهای كه یك بیماری را تشكیل می دهند .
ایدز نتیجه ویروسی است به نام H I V اگر شما به HIV آلوده شوید . بدن شما سعی می كند با آن بجنگد و برای این كار آنتی بادی می سازد آنتی بادی مولكولهای خاصی است كه قرار است با H I V مبارزه كنند وقتی خون شما برای تست H I V مورد آزمایش قرار می گیرد ، تست دنبال این آنتی بادی ها می گردد و اگر آنها را در خون شما پیدا كند به این معنا است كه شما آلوده به H I V هستید . كسانی كه آنتی بادی H I V در خونشان باشد را HIV مثبت می خوانند .
HIV مثبت به معنای داشتن AIDS نیست . افراد بسیاری HIV- مثبت هستند ولی سالها می گذرد بدون این كه بیمار شوند . به تدریج كه HIV در بدن می ماند به ارامی سیستم دفاعی یدن را تضعیف می كند . در صورتی كه سیستم دفاعی بدن ضعیف باشد ، ویروسها ، انگل ها ، قارچ ها ، و باكتری هایی كه معمولا“ مساله ساز نیستند می توانند شمارا به سختی بیمار كنند . به اینها می گویند Opportunistic Infections .
چگونه AIDS می گیرید
درواقع شما AIDS نمی گیرید ، بلكه آلوده به HIV (حامل ویروس )می شوید و در آینده ممكن است مبتلا به ADIS شوید .
شما می توانید از طریق یك فرد آلوده به این ویروس آلوده شوید حتی اگر آن فرد به نظر بیمار نیاید و یا حتی اگر تست HI V آنقدر نشان ندهد . خون ، مایع داخل واژون ، منی شیر شخص آلوده ‌به HIV ، آنقدر ویروس در خود دارند كه بتوانند دیگران را آلوده كنند . اكثر كسانی كه HIV می گیرند از راههای زیر است :
همخوابگی با فرد آلوده
استفاده مشترك از سوزن تزریق ( مثلا“ برای مواد مخدر ) با فرد آلوده
متولد شدن از مادر آلوده یا خوردن شیر زنی كه آلوده باشد .
درگذشته تزریق خون آلوده HIV هم یكی از راههای ابتلا به ایدز بوده ولی درحال حاضر موجودی خون با دقت زیادی فیلتر شده و آزمایش می شود ریسك آن خیلی كم است .
مواردی ثبت نشده كه HIV از طریق اشك یا آب دهان ( بزاق ) منتقل شده باشد ولی این امكان وجود دارد كه از راه عمل جنسی با دهان یا بوسه عمیق به HIV آلوده شوید مخصوصا“‌اگر دهان شما زخم باز داشته یا دچار خونریزی لثه باشید . در ایلات متحده ۸۰۰ تا ۹۰۰ هزار فرد آلوده به HIV وجود دارند بیش از ۳۰۰ هزار نفر با AIDS زندگی می كنند . هر سال حدود ۴۰۰۰۰ نفر دیگر آلوده می شوند . در اواسط دهه ۱۹۹۹ ، AIDS بالاترین میزان مرگ و میر را داشت . به هر حال درمانهای جدید درصد مرگ ناشی از AIDS را به حد قابل ملاحظه ای كاهش داده است .
اگر حامل ویروس (( HIV POSITIVE ))باشم چه می شود ؟‌
شما ممكن است ندانید كه به HIV آلوده هستید . بعضی ها تب می كنند ،‌سردرد می گیرند ،‌دچار دردهای ماهیچه و مفصل یا معده درد می شوند ،‌ورم غدد لنفاوی و خارش پوست ، برای یكی دو هفته و بیشترشان فكر می كنند نوعی سرماخوردگی FLU دارند و در بعضی افراد هم عوارض ظاهری وجود ندارد . ویروس هفته ها و حتی ماهها در بدن شما به تكثیر ادامه می دهد تا این كه سرانجام سیستم دفاعی بدن عكس العمل نشان دهد . در طول این مدت تست شما مثبت نشان نخواهد داد ولی قادر خواهید بود كه دیگران را آلوده كنید .وقتی سیستم دفاعی بدن شما عكس العمل نشان می دهد ، به ساختن آنتی بادی می پردازد و در این حالت است كه تست شما جواب مثبت خواهد د اد . بعد از نخستین عوارض HIV كه شبیه FLU هست بعضی از افراد برای ۱۰ سال یا بیشتر سالم می مانند ولی در طول این مدت HIV به آسیب رساندن به سیستم دفاعی بدن ادامه می دهد . یكی از راههای اندازه گیری آسیب وارده به سیستم دفاعی بدن شما این است كه سلولهای CD۴+T)))) شمارا شمارش كنند . این سلولها كه ((T-helper))CELLS هم خوانده می شوند بخش مهمی از سیستم دفاعی بدن شما هستند . افراد سالم دارای ۵۰۰ تا ۱۵۰۰ سلول CD۴+cells در هرسی سی خون هستند . بدون درمان ،‌سلولهای CD۴+ شما به احتمال زیاد كاهش می یابد . ممكن است شروع كنید به نشان دادن علائم مثل تب ،‌عرق كردن در خواب ، اسهال و یا ورم غدد لنفاوی اگر شما حامل HIV باشید این علائم ممكن است بیش از چند روز و احتمالا“ برای چند هفته باقی بمانند .
از كجا بدانم كه ((ایدز ))دارم یا نه ؟
هنگامی كه سیستم دفاعی بدن به شدت آسیب ببیند HIV منجر به ایدز می شود . اگر تعداد سلولهای CD۴+ شما كمتر از ۲۰۰ در سانتی متر مکعب خون یا درصد آنها كمتر از ۱۴% است شما ایدز دارید . اگر دچار OPPORTUNISTIC INFECTION شوید شما ایدز دارید یك لیست رسمی از OI )) )) ها توسط CDC ( مركز كنترل امراض ) در ایالات متحده منتشر شد كه رایج ترین آنها عبارتند از :
PCP Pneumocystis Carinii Pneumonia)) یك نوع بیماری ریوی
KS ( Kaposis Sarcoma ) یك نوع سرطان پوست
CMV ( Cytomegalovirus ) نوعی ویروس كه معمولا“ روی چشم اثر می گذارد .
Candida : نوعی قارچ كه سبب می شود لایه سفید رنگی روی زبان ظاهر شود ویا در واژن و گلو عفونت ایجاد می كند .
بیماری هایی كه در رابطه با ایدز بروزمی كنند همچنین سبب كاهش زیاد وزن و ایجاد غده مغزی و سایر مشكلات جسمی هم می شوند . بدون درمان این عفونت های فرصت طلب ((OI ))ها می توانند منجر به مر گ شما شوند . ایدز در افراد مختلف ،‌متفاوت است . بعضی بعد از ابتلا زود می میرند در حالی كه برخی دیگر سالها بعد از این كه رسما“‌اعلام شد ایدز دارند ، زندگی عادی خواهند داشت . شماری از افراد دارای HIV سالها حتی بدون داروهای ضد ویروس سالم زندگی می كنند
آیا درمانی برای ADIS وجود دارد ؟ ( درمان قطعی )
ایدز در حال حاظر درمان قطعی ندارد . داروهایی وجود دارند كه باعث كند شدن HIV می شوند و سرعت تخریب سیستم دفاعی بدن را كاهش می دهند . اما هیچ راهی برای خارج كردن تمام)) HIV ویروس)) از بدن نیست . داروهای دیگری نیز هستند كه شما می توانید برای جلوگیری با درمان بیماریهای فرصت طلب ( OIS ) از آنها استفاده كنید . در موارد زیادی این داروها به خوبی عمل می كنند . داروهای جدید تر و قوی تر ضد HI V ((وییروس)) همچنین باعث كاهش درصد آلودگی به بسیاری از OI ها شده اند . شماری از OI ها هنوز به سختی قابل مهار می باشند .
عفونت ( آلودگی ) حاد HI V چیست ؟
چند روز یا چند هفته بعد از آلودگی به HIV میزان آن در خون به شدت بالا می رود ،‌بعضی افراد بیماری ای شبیه انفلونزا ( FLU) می گیرند . این مرحله اول ا ز بیماری HIV را Acute Infection یا عفونت حاد می نامند . درحدود نصف افرادی كه آلوده می شنوند ۲ تا ۴ هفته طول می كشد تا عوارض آلودگی به HIV را مشاهده كنند این عوارض عموما“ شامل تب ، خستگی مفرط و خارش هستند همچنین سر درد ،‌ورم غدد لنفاوی ، گلو درد ، بدن درد و حالت تهوع استفراق و اسهال و عرق كردن در خواب هنگام شب از دیگر عوارض این آلودگی می باشند . علائم Acute HIV infection می تواند به سادگی نادیده گرفته شود چون اینها می توانند نتیجه چندین بیماری دیگر نیز باشند . اگر شما هر یك از این نشانه ها را دارید و اگر احتمالا“ خود را اخیرا“ در معرض خطرHIV قرار داده اید . با دكتر خود برای انجام تست مشورت كنید .
آزمایش عفونت حاد HIV
آزمایش خون معمولی HIV برای كسی كه به تازگی آلوده شده نتیجه منفی خواهد داشت چون این آزمایش به دنبال آنتی بادی هایی می گردد كه توسط سیستم دفاعی بدن برای مقابله با HIV تولید می شود و می تواند دو ماه طول بكشد تا سیستم دفاعی این آنتی بادی ها را بسازد . به هر حال VIRAL LOAD ( تست بار ویروسی ) میزان خود ویروس را اندازه می گیرد . قبل از تولید آنتی بادی توسط سیستم دفاعی بدن ، HIV به سرعت خود را تكثیر می كند بنا براین این تست بار ویروسی بالائی را در خون نشان می دهد . تست آنتی بادی منفی و با ر ویروسی بالا در خون بیانگر آلودگی تازه به hiv است به احتمال زیاد در ۲ ماه گذشته اگر هر تست بالا مثبت باشد بنا براین آلودگی چند ماه قبل یا زودتر از تست انجام گرفته .
ریسك آلوده كردن دیگران:
دردوران آلودگی حاد به HIV میزان HIV ((ویروس ))درخون بسیار بالاتر است و در مرض تماس قرار گرفتن با شخص آلوده به HIV در زمان آلودگی حاد بسیار بالاتر است از تماس با خون شخصی كه برای مدت بیشتری آلوده به HIV بوده است .یك تحقیق مطالعاتی نشان می دهد كه ریسك آلوده كردن دیگران در دوران آلودگی حاد حدودا“ ۲۰ برابر بیشتر است .
درمان آلودگی حاد HIV (ACUTE HIV INFECTION )
درآغاز سیستم دفاعی بدن سلولهای سفیدی می سازد كه سلولهای آلوده به HIV را تشخیص داده و از بین می برد . این را واكنش خاص به HIV ( HIV SPECIFIC RESPONSE )(( عکس العمل اختصاصی ویروس )) می نامند . در طول زمان بیشتر افراد قابلیت این واكنش را از دست می دهند . مگر آن كه از داروهای ضد ویروس استفاده كنند . در غیر این صورت بیماری گسترش خواهد یافت . راهنما های استفاده از دارو توصیه می كنند كه برای استفاده از دارو صبر كنیم تا سیستم دفاعی علائم آسیب دیگری را ظاهر كند . به هر حال استفاده از داروهای ضد HIV در دوران آلودگی حاد می تواند از واكنش خاص سیستم ایمنی در مقابل HIV محافظت نماید . مطالعات مقدماتی نشان میدهد كه درمان در زمان آلودگی حاد ممكن است به حد كافی از سیستم ایمنی محافظت كند تا بتواند بدون دارو HIV را كنترل كند . تحقیقات مقدماتی نشان میدهد که در مان در زمان عفونت حاد ممکن است با پشتیبانی از سیستم ایمنی ویروس را تحت کنترل قرار دهند .
محاسن و معایب درمان HIV حاد
تصمیم گیری برای شروع استفاده از داروهای ضد ویروس اهمیت زیادی دارد و هر كس می خواهد این كار را بكند باید سود و زیان ناشی از این داروها را بداند . استفاده از داروهای ضد ویروس شیوه زندگی شمارا تغییر خواهد داد اگر داروها به موقع مصرف نشوند ویروس امكان پیدا می كند كه خود را مقابل دارو مقاوم كند و این سبب می شود كه امكان درمانهای بعدی محدود شود . این داروها بسیار قوی هستند و دارای عوارضی می باشند كه در طولانی مدت تحمل آنها مشكل است علاوه برآن این داروها می توانند خیلی گران باشند . معالجات زود رس می تواند سیستم دفاعی بدن را درمقابل HIV محافظت كند . میزان پائئین T-CELL ها و افزایش بار ویروسی در خون به معنای آسیب سیستم دفاعی بدن است و اینها به درجات بالاتر ابتلا مربوط می شوند . اشخاص مسن تر ( ۴۰ سال به بالا ) سیستم دفاعی ضعیف تری دارند و داروهای ضد ویروسی در آنها به خوبی جوانترها عمل نمی كنند . به هر حال اما همه كس با گرفتن HIV فورا“‌بیمار نمی شوند . یك فرد با بیش از ۳۵۰ T-CELL و بار ویروسی زیر ۲۰۰۰۰ حتی بدون استفاده از دارو نیز پنجاه درصد شانس اینرا دارد تا برای ۶ تا ۹ سال سالم زندگی كند . بزرگترین فایده درمان زود هنگام این است كه ممكن است بتوان بعد از یك دوره كنترل HIV استفاده از دارو را قطع كرد . البته تحقیقات دراین مورد هنوز در مراحل اولیه است .
حرف آخر این كه
v تشخیص HIV حاد در افراد آسان نیست . در بعضی افراد علائم آلودگی ظاهر نمی شود و اگر هم این علائم ظاهر شوند ،‌بیماریهای دیگری مثل آنفولانزا می توانند باعث آن باشند .
v اگر فكر می كنید كه در مرحله HIV حاد قرار دارید به پزشك خود مراجعه كنید تا آزمایش شوید .
v ممكنن است شروع درمانهای ضد ویروسی در مرحله حادبیماری به نفع شما باشد .
v استفاده از داروهای ضد HIV كاری جدی و سنگین است . مزایا و معایب این درمان ها را از پزشك خود بپرسید و قبل از این كه هر تصمیمی بگیرید آنها را به دقت مدنظر قرار دهید .
منبع : دایرکتوری جامع پزشکی ایران