یکشنبه ۲۹ بهمن ۱۳۹۶ / Sunday, 18 February, 2018

نگاهی به فعالیت ها و اولین آلبوم گروه «کهت میان»


نگاهی به فعالیت ها و اولین آلبوم گروه «کهت میان»
آنها از قبل هشدار داده بودند كه محل تمرین بسیار گرم است و هیچ وسیله ای برای تهویه هوای آن وجود ندارد. اما در نگاه اول چندان هم بد به نظر نمی رسید. یك اتاق كوچك كه فقط به اندازه اعضای گروه، سازها و آمپلی فایرها جاداشت.یك پنكه معمولی هم به تنهایی وظیفه خنك كردن اتاق را برعهده داشت. دورتادور اتاق با یونولیت پوشیده شده بود تا شاید به این ترتیب همسایه ها و ساكنان خانه از سروصدای تمرین در امان باشند. وقتی در اتاق بسته شد و دو تكه یونولیت بزرگ به اندازه در كه روی آن را با موكت پوشانده بودند پشت در اتاق قرار گرفت، می بایست تمرین آغاز شود. اما پیش از آن هریك از نوازنده ها در گوش های خود دستمال كاغذی گذاشتند و یكی دو نفر دیگر حاضر نیز از آنها پیروی كردند.
وقتی اولین قطعه آغاز شد تقریباً تمام اتاق می لرزید و در اثر دوبل پدال های درامز هر لحظه انتظار می رفت كل پنجره از دیوار بیرون بپرد تا این همه صدای موسیقی راهی برای رفتن به خیابان ها پیدا كند.
همایون مجدزاده (نوازنده گیتار)، اردوان انزابی پور (نوازنده گیتارباس)، وانیك وارطانیان (نوازنده درامز) و علی اظهری (نوازنده ریتم گیتار) مشغول تمرین بودند تا خود را برای كنسرت «كهت میان» در اوایل مردادماه آماده كنند و در عین حال منتظر انتشار اولین آلبوم گروه با نام «اكسیر» بودند.قطعه اول كه تمام می شود حتی مردمك چشم ها نیز عرق كرده اند و همه چیز تار دیده می شود. با شروع دوباره تمرین، دستمال كاغذی ها هم توان مقابله در برابر حجم زیاد صدا را ندارند و اتاق كوچك تمرین كهت میان به سفینه ای جدا از زمین تبدیل می شود كه انگار برای خود درحال چرخیدن در فضایی ذهنی است. چهار نوازنده آنقدر ادامه می دهند كه خودشان هم از نفس می افتند و سریع در و پنجره را باز می كنند. دستمال كاغذی ها را در می آورند تا مانند زمان تمرین مجبور نباشند به جای حرف زدن، داد بزنند.كهت میان، یكی از گروه هایی است كه از چند سال پیش به كار در حوزه موسیقی متال مشغول است و تاكنون اجرای چند كنسرت در تهران را در كارنامه خود دارد. اعضای گروه كه به غیر از اظهری همه بیش از ۳۰ سال سن دارند از چندین سال پیش و در زمان اوج این موسیقی در دنیا به سمت آن گرایش پیدا كردند و با وجود سپری شدن آن دوران هنوز به این سبك پایبند مانده اند. آنها در چند اجرای زنده خود نشان دادند كه در كار خود آنقدر جدی هستند كه فقط به پشت سرهم نواختن ردیف های گیتار و بداهه نوازی برروی صدای پس زمینه اكتفا نكنند. اما شاید چندسالی دیرتر از زمانی كه می بایست، امكان ارائه آثار خود را پیدا كردند.
موسیقی جوانان ۱۰ سال پیشدو هفته بعد از انتخابات، اعضای كهت میان در آپارتمانی در گیشا كه به اندازه كافی خنك بود دور هم جمع شدند و پس از انتشار اولین آلبوم گروه از ادامه تمرین های خود برای اجرای كنسرت در جشنواره تابستانه كیش می گویند. كنسرتی كه در تهران قصد اجرای آن را داشتند به دلیل پیدا نكردن سالن منتفی شد و حالا چشم امید به سالن های جزیره كیش دارند تا شاید جایی برای آنها داشته باشند.انتشار آلبوم اكسیر به آنها اعتماد به نفس بیشتری داده است اما چندان هم نسبت به فعالیت های آینده خود امیدوار نیستند.آلبوم اكسیر دارای هشت قطعه اینسترومنتال (سازی) در سبك متال است كه به زیرشاخه اسپیدمتال نزدیك تر به نظر می رسد. تمام قطعات آلبوم تا سال ۱۳۸۰ تنظیم شدند و به گفته مجدزاده آثار این آلبوم متعلق به پروژه ای هستند كه می بایست چهار سال قبل به پایان می رسید: «تعدادی قطعه اینسترومنتال داشتیم و فكر می كردیم تا چهار سال قبل پرداختن به آنها تمام می شود اما تاكنون طول كشیده است. خود ما هم نمی خواهیم در این ابعاد كار كنیم. موسیقی گروه هم به دلیل تغییر دو نفر از نوازنده ها، تغییر پیدا كرده است.»به نوشته اعضای گروه در سایت اختصاصی آنها «ایده اولیه موزیك كهت میان حدود سال ۱۳۷۴ برپایه عناصر موسیقایی شرقی در فضاهای تیره شكل گرفت. تیم هایی كه ذاتاً دارای مشخصه های متعدد تأثیرگذار هستند. این مشخصه ها عموماً متأثر از فضای شب، بیابان و بخصوص دنیای اسرارآمیز و جادویی افسانه ها است.»
در طول سال های ۷۸ تا ۷۹ اولین قطعات گروه ساخته شد اما تا تابستان ۸۱ هنگامی كه ساخت قطعات پایان پذیرفت به دلیل شكل نگرفتن گروهی منسجم و حضور همایون مجدزاده به عنوان نوازنده میهمان در گروه اكسیر، اجرای این قطعات متوقف شد.پس از اجرای كنسرت گروه اكسیر، با كنار هم قرار گرفتن علی خدادوست (نوازنده كیبورد)، خالد سندزاده (نوازنده درامز) و اردوان انزابی پور گروه به طور رسمی ثبت شد و كار خود را آغاز كرد. نخستین كنسرت رسمی گروه در اردیبهشت ۸۲ در تالار فارابی و در بهمن ماه همان سال نیز دومین كنسرت آنها در همان تالار به مدت شش شب اجرا شد.اما اوضاع گروه در اواخر سال ۸۲ تغییر كرد: «همه انتظار داشتند یك آلبوم بیرون بدهیم. به همین دلیل پروژه اصلی ما متوقف شد و به سراغ آلبوم اكسیر رفتیم. جمع كردن این كار با دو یا سه نفر نیز امكان پذیر بود. خود ما هم دیگر به طور دائم شنونده این موسیقی نیستیم اما احساس خوبی نسبت به آن داریم و در دوران جوانی با آن به این سبك از موسیقی جذب شدیم.» مجدزاده درحالی آن روزها را به خاطر می آورد كه در باره آلبوم گروه معتقد است: «فكر می كردیم این كار، ساده و روان تر خواهد بود و سعی كردیم به این ترتیب مخاطبان آلبوم بعدی خود را نیز جذب كنیم. آثار این آلبوم پایه ملودیك ندارند و براساس ردیف و ریتم گیتار ساخته شدند. ساخت این آلبوم یك ماه و ضبط آن دو ماه طول كشید.»تقریباً تمام قطعات آلبوم به طور كامل در یك استودیوی خانگی ضبط شده و تنها چند بخش كوتاه از سه قطعه كه با گیتار آكوستیك نواخته می شود در یك استودیوی رسمی ضبط شد. انزابی پور و مجدزاده از صدای آلبوم راضی نیستند اما فكر می كنند با امكاناتی كه داشتند؛ بهترین كار ممكن را منتشر كرده اند.خود آنها نیز می دانند كه دوران طلایی این موسیقی به سرآمده است هرچند به این موسیقی همچنان علاقه مند هستند.با این وجود هنوز گروهی وجود دارند كه با علاقه به دنبال آثار این سبك از موسیقی هستند كه هیچ نمونه ایرانی از آن نیز وجود ندارد. شاید تنها توجیه برای ساخت چنین آلبومی كه نمونه های خارجی فراوانی برای آن وجود دارد این دیدگاه مجدزاده باشد كه: «بالاخره می بایست یك نفر در ایران این موزیك را كار كند. هنوز با جوانان بسیاری برخورد می كنیم كه وقتی می بینند ما همچنان با این سبك موسیقی كار خود را ادامه می دهیم، ذوق زده می شوند و ما را تشویق می كنند...»انزابی پور نیز می گوید: «سالها پیش وقتی بچه ها در كوچه فوتبال بازی می كردند، دوست داشتند مارادونا شوند اما حالا همه می خواهند در آینده یك علی دایی دیگر باشند. ما هم می خواستیم چنین الگویی را در زمینه موسیقی به وجود بیاوریم. دوست داشتیم اسم «كهت میان» از ایران مطرح شود و به اوج برسد.»فقط برای خنده
و اینك وارطانیان بر خلاف زمان اجرای موسیقی كه برای نواختن پاساژ های پی در پی باید فعالیت زیادی داشته باشد، چندان حرف نمی زند. فقط وسط حرف های دیگر اعضای گروه در یك جمله برای این مطلب تیتر پیشنهاد می كند: «اكسیر، واقعاً اكسیر است» و یا «اكیسر زهر مار است».مجدزاده و انزابی پور در همان زمانی كه در حال انتشار اكسیر بودند به استودیو می رفتند و كار برروی دومین آلبوم خود كه هنوز منتشر نشده است را دنبال می كردندوارطانیان در آن زمان به كهت میان پیوست و در استودیو به نواختن درامز آلبوم دوم و در استودیوی خانگی به اجرای درامز اكسیر پرداخت.پس از آن علی اظهری نیز به آنها ملحق شد تا آلبوم دوم با آسودگی بیشتری نسبت به اكسیر منتشر و فشار كار آن بین چهار نفر تقسیم شود. این آلبوم نیز مانند كار اول گروه، اینسترومنتال است و از صدای خواننده در آن استفاده نمی شود. این مسأله همان نكته ای است كه احتمالاً تعدادی از مخاطبان این سبك از موسیقی را از آلبوم اكسیر نا امید می كند. آنها برای استفاده نكردن از خواننده چند دلیل دارند: «فكر می كنم در شرایط موجود با توجه به موسیقی ما امكان كاركردن با خواننده وجود ندارد. ضمن اینكه برای موسیقی خود اشعار انگلیسی در نظر داریم و شاید نتوانیم مجوز انتشار آنها را به دست آوریم. از سوی دیگر حقیقت این است كه در ایران خواننده ای نداریم كه بتواند با این موسیقی بخواند. در ابتدای كار خود بسیار تلاش كردیم كه با خواننده كار خود را دنبال كنیم و حتی امروز نیز قطعاً بسیاری ترانه انگلیسی داریم اما نمی توانیم آنها را كاری كنیم...هر چند مجدزاده این دیدگاه ها را مطرح می كند اما خود او نیز می داند كه: «موسیقی ما تا زمانی كه زبان انگلیسی نداشته باشد، بین المللی نمی شود و هیچ فردی به سراغ ما نمی آید.»
علی اظهری كه جوان تر از سه نوازنده دیگر است و ۲۴ سال سن دارد، امیدوارتر از آنها به نظر می رسد: «نمی خواهیم چیزی به ما بدهند. همین كه امیدوارمان كنند كافی است. اگر بدانیم در سن ۵۰ سالگی ما را قبول می كنند و این موسیقی را می پذیرند برای ما كافی است...»اما مجدزاده می گوید: «كارما از امیدواری و ناامیدی گذشته و به مرحله جنون رسیده ایم. یكبار پیشنهاد كردند برای اجرای كنسرت به انگلستان برویم و ما فكر كردیم دیگر ستاره موسیقی راك شده ایم. بعد كه هیچ سالنی در تهران حاضر نشد به ما اجازه اجرای كنسرت بدهد فكر كردیم همه چیز تمام شده است.وقتی سنتان از ۳۰ سال بیشتر شود می فهمید كه اجرای كنسرت در یك سالن كوچك یا انتشار آلبومی در تعدادی محدود آن چیزی نیست كه از ابتدا در فكر آن بودید. حالا فقط برای خنده، هفته ای یكبار دور هم جمع می شویم و تمرین می كنیم.»
گره كور
ایرانیان باستان عقیده داشتند كه یك ماه شمسی به ۳۰ جایگاه تقسیم می شود و ماه هر شب در یكی از آنها منزل می كند. بیست و ششمین جایگاه ماه، كهت میان نام داشت. پس از ورود اعراب به ایران نام این جایگاه ها تغییر پیدا كرد و كهت میان تنها نام دست نخورده باقی ماند. این بدان علت بود كه ماه اعراب یك شب كمتر از ماه ایرانی دارد و هیچ جایگزینی برای شب كهت میان وجود نداشت.
اسامی قطعه های آلبوم اكسیر نیز مانند نام گروه بار معنایی خاصی دارد كه تأثیری متفاوت از موسیقی بر مخاطب می گذارد. گوش دادن به هر یك از قطعه ها با توجه به نام آنها تجربه ای متفاوت از گوش دادن به آنها در حالت عادی است.مجد زاده درباره اولین قطعه آلبوم با نام «یادآوری» می گوید: «وقتی آرپژ اول و آخر قطعه را می ساختم، ۱۸ سالگی خودم را به یاد می آوردم و به انرژی آن دوران احتیاج داشتم و به همین دلیل این نام را برای آن انتخاب كردم. در قطعه سوم هم پس از پایان قطعه، احساس سخت و پر از خستگی به خودمان دست می دهد و به همین دلیل اسم آن شد «فساد تدریجی». نام قطعه های دیگر مثل «گره كور»، «كهنه پرست» و «ایستگاه آخر» نیز چنین حالتی دارند.» چهار نوازنده كهت میان همچنان به تمرین ادامه می دهند. آنها كه زمانی در فكر راه اندازی مؤسسه فرهنگی هنری كهت میان بودند اكنون با گره كور برگزاری یك كنسرت مواجه هستند.

چنگیز محمودزاده


منبع : روزنامه ایران

مطالب مرتبط

آشنایی با گروه م‍َسیو ا‌َت‍َک Massive attack


آشنایی با گروه م‍َسیو ا‌َت‍َک Massive attack
Massive attack محصول احساس نیاز علاقه‌مندان جد‌ّی و عمیق موسیقی معاصر انگلستان، به ارائه جایگزینی مناسب در مقابل موج آثار عامه‌پسند، بی‌ریشه و مبتذل موسیقی پاپ است كه سالهاست نبض بازار موسیقی غرب را در دست دارند.در دهه ۱۹۹۰ میلادی گونه‌ای از موسیقی تلفیقی با تركیب نواهای مسحوركننده، فضای احساسی تیره و تار، تغییر در ریتمهای هیپ هاپ، ملودیهای پرانرژی و بهره‌گیری گسترده از تكنیكهای میكس بسیار رایج و شایع شد. گروههایی چون پورتیس ه‍ِد، اسنیكر پیمپس، بث اورتون و تریكی ازجمله پیشتازان این سبك تازه در موسیقی آن دهه بریتانیا بودند. اما گروه م‍َسیو ا‌َت‍َك (Massive attack) به‌عنوان یكی از پیشگامان سبك تلفیقی تریپ هاپ تأثیر به‌سزایی بر ذائقه موسیقایی نسل خود گذاشته است. پیدایش گروه م‍َسیو ا‌َت‍َك به سال ۱۹۸۳ و آشنایی اعضای اصلی گروه در جریان تشكیل كمپانی موسیقی وایلد بانچ (wild bunch) در انگلستان باز می‌گردد. اعضای این گروه به بهره‌جویی از نغمه‌ها و سبكهای گوناگون موسیقی از سراسر جهان در آثار خود علاقه و اعتقاد بسیاری داشتند. از پانك تا رگه، و از ریتم اند بلوز تا موسیقی عربی. گروه مسیو اتك كار حرفه‌ای را در كلوپهای شبانه شهر بریستول انگلستان آغاز كرد. وقتی در اواسط دهه هشتاد وایلد بانچ به مأمن علاقه‌مندان موسیقی معاصر بدل شد، دو تن از اعضا به نامهای اندرو و اولز و گرنت مارشال با یك صداساز سه‌بعدی كامپیوتر به نام رابرت دل ناخا آشنا و عاقبت در سال ۱۹۸۷ گروه را پایه‌گذاری كردند. یكی دیگر از اعضای وایلد بانچ به نام نلی هوپر به‌صورت جسته و گریخته همكاری خود را با گروه آغاز كرد. اولین قطعه گروه با نام Day Dreaming به فهرست پرفروش‌ترین آثار موسیقی در انگلستان راه یافت. این ترانه توسط شارا نلسون و تریكی بازخوانی شد. در سال ۱۹۹۱ اولین آلبوم گروه با عنوان ایمن از آسیب (safe from harm) به بازار عرضه شد. انتشار دومین مجموعه گروه به فاصله كوتاه و با عنوان خط آبی (Blue line) نام آنها را بر سر زبانها انداخت. منتقدان موسیقی از آثار گروه با نگاهی مثبت یاد كردند، كه این امر در استقبال عمومی بی‌تأثیر نبود.

پس از حمله نیروهای چندملیتی به عراق در سال ۱۹۹۱، اعضای گروه در اعتراض به این امر نام گروه خود را از Massive attack (به معنای تهاجم انبوه) به Massive تقلیل دادند. اما این تغییر نام به ضررشان تمام شد و گروه سه سالی را در رخوت گذراند. در سال ۱۹۹۴ گروه دوباره به نام قبلی بازگشت. آثار میكس مجدد نیز به فروشی قابل توجه دست یافت و گروه در مجموعه یادبود ماروین گی هنرمند سبك بلوز ترانه‌ای ضبط كرد. در سال ۱۹۹۷ با تهیه آلبوم كوچك خورشید تابان دوباره توجه افكار عمومی به م‍َسیو ا‌َت‍َك جلب شد و همین زمینه انتشار سومین آلبوم با عنوان Mezzanine را فراهم ساخت، كه اكنون به‌عنوان یك مجموعه شناخته و مطرح در میان علاقه‌مندان موسیقی تلفیقی غرب از آن یاد می‌شود. كارهای مشترك با دیوید بووی و گروه دندی و ارهولز از دیگر فعالیتهای گروه در اواخر دهه ۹۰ به شمار می‌رود.
پس از آن اندرو واولز از گروه جدا شد و م‍َسیو ا‌َت‍َك به مدت پنج سال در ركود كامل به سر برد. چهارمین آلبوم م‍َسیو ا‌َت‍َك با عنوان صدمین پنجره در فوریه ۲۰۰۳ منتشر شد. در این آلبوم هنرمندان سرشناسی همچون شی‌نید اوكانر با م‍َسیو ا‌َت‍َك همكاری كرده‌اند. تهیه و ضبط قطعات آلبوم صدمین پنجره بیش از یك‌سال در استودیوی شخصی اعضای گروه در شهر زادگاهشان بریستول به طول انجامید. بهره‌گیری از ریتمهای تكرارشونده و اصوات نامتجانس، استفاده از فن‌آوری الكترونیك و سازبندیهای نو با تركیب سازهای عربی و دوباره‌خوانی ترانه‌های قدیمی رگه در سبك جدید ازجمله مشخصه‌های موسیقی این گروه پیشرو موسیقی تلفیقی بریتانیاست. تأثیر این پدیده موسیقی تلفیقی بر سبكهای پاپ، راك و هیپ هاپ انگلستان كاملاً مشهود است.

روزنه های روح
آدم ها براساس نیازها و توانایی هایی که در خود دارند آسمان قلب و ذهن شان گسترده می شود این که هر آدمی چند روزنه در روح و ذهن اش دارد چیزی است که نشانگر توانمندی ها و قدرت اوست هر …
وبگردی
فیلم | سریع‌القلم: تقابل ما با جهان چقدر هزینه دارد؟
فیلم | سریع‌القلم: تقابل ما با جهان چقدر هزینه دارد؟ - اقتصاد سیاسی - محمودسریع القلم با بیان اینکه تقابل ما با جهان هزینه دارد،گفت:»هیچ انسانی پیدا نمی شود که بگوید با ظلم موافقم هستم،اما حکمرانی در کشور باید سود و زیان کند که با چه هزینه ای می خواهد این موضوع را پیش ببرد.»
سیف بعد از کاهش 30 درصدی ثروت مردم بجای استعفا وعده داد / عقب نشینی از کاهش دستوری نرخ سود
سیف بعد از کاهش 30 درصدی ثروت مردم بجای استعفا وعده داد / عقب نشینی از کاهش دستوری نرخ سود - تدابیر بانک مرکزی برای مدیریت بازار ارز؛ شامل انتشار اوراق گواهی سپرده ریالی، انتشار گواهی سپرده ریالی مبتنی بر ارز و طرح پیش فروش سکه بهارآزادی در نشست...
دولت ثبات و امید 4 سال پیش در مورد ارز چه گفت؟
دولت ثبات و امید 4 سال پیش در مورد ارز چه گفت؟ - یادآوری سخنی از رئیس جمهور،در برنامه تلویزیونی "دیدگاه"، پیش از انتخابات سال 1392 و نگاهی به نرخ ارز امروز ، 25 بهمن 1396
اظهارات جنجالی احمدی نژاد در مقابل دادگاه
اظهارات جنجالی احمدی نژاد در مقابل دادگاه - سخنرانی پرحاشیه احمدی نژاد در مقابل دادگاه بقایی
چه کسی به وقت شام را کمدی خطاب کرد؟!!
چه کسی به وقت شام را کمدی خطاب کرد؟!! - امیرقادری منتقد سینما: حاتمی کیا یک فیلم بد و کاریکاتوری ساخته است
تصاویر/ حاشیه و متن اختتامیه جشنواره فیلم فجر
تصاویر/ حاشیه و متن اختتامیه جشنواره فیلم فجر - آیین اختتامیه سی و ششمین جشنواره فیلم فجر در مرکز همایش‌های برج میلاد با حضور اسحاق جهانگیری معاون اول رییس جمهور و سید عباس صالحی وزیر ارشاد برپا شد.