جمعه, ۱۰ فروردین, ۱۴۰۳ / 29 March, 2024
مجله ویستا

بعضی از علایم اولیه خاص بیماران ام اس


بعضی از علایم اولیه خاص بیماران ام اس
بعضی از شایعترین علایم زودرس و اولیه بیماری ام اس، مشكلات بینایی همچون كوری قسمتی، دید دوگانه و اختلال در تنظیم دید می باشد، التهاب عصب بینایی نیز شایع می باشد. در التهاب عصب بینایی، درد، تاری دید و نابینایی رخ می دهد.درد در قسمتهای مختلف بدن، یكی از علایم اولیه بیماری ام اس می باشد. درد می تواند بصورت احساس سوزش باشد و یا اینكه به شكل یك درد ناگهانی همچون برق گرفتگی از پشت سر تا پایین ستون فقرات احساس شود.
این نوع درد ناگهانی را اصطلاحاً "علامت لرمیت" (Lhermittes sign) می نامند. نوع دیگری از درد كه بیماری ام اس شایع می باشد، درد عصب سه قلوی صورت می باشد كه بصورت ناگهانی قسمت صورت و فك را گرفتار می سازد.بیماران مبتلا به ام اس چنین اظهار می دارند كه یكی از برجسته ترین علایم اولیه ام اس خستگی می باشد كه بخصوص در آب و هوای گرم، بیشتر آزار دهنده است. انجام فعالیت در تمام طول روز و یا مسافرت كردن به جایی اغلب باعث تشدید این خستگی خواهد شد.یكی از بیماران دچار ام اس كه این بیماری در او در سن ۴۱ سالگی تشخیص داده شد، چنین اظهار می دارد: "وقتی به یك سفر می روم، چند هفته طول می كشد تا خستگی آن از بدنم خارج شود". با اینحال خستگی ای كه در بیماری ام اس دیده می شود ممكن است با انجام استراحت و خواب خوب، هیچ تغییری هم نكند. این خستگی می تواند در هر زمانی اتفاق بیفتد، حتی بعد از یك ساعت كه از یك خواب كافی و خوب شبانه بلند شده ایم. بیماران مبتلا به ام اس، این خستگی را بصورت احساس سنگینی و عدم توانایی در راه رفتن و انجام كارهای روزمره توصیف می كنند.ضعف، بی حسی و لرزش بدن، از علایم شایع دیگری هستند كه بعنوان علایم اولیه ام اس در نظر گرفته می شوند. گاهی اوقات این علایم و مشكلات بقدری شدید هستند كه شخص بیمار از استفاده از آن اندام مبتلا شده (مثلاً دست یا پا) اجتناب می كند. حداقل ۸۰ درصد مبتلایان به بیماری ام اس از عدم كنترل بر روی مثانه خود شاكی هستند كه این امر به علت ایجاد پلاك در اعصاب كنترل كننده مثانه پدید می آید. این عدم كنترل بر روی مثانه كه اصطلاحاً به آن "بی اختیاری ادراری" گفته می شود، می تواند باعث افزایش تكرر ادرار شده و فرد نیاز داشته باشد كه دائماً برای رفع ادرار به دستشویی برود. همچنین به علت نشت دائم ادرار، همیشه خیس هستند. در چنین مواردی احتمال عفونت در مثانه و دستگاه ادراری نیز افزایش می یابد. در موارد نادری، بعضی از بیماران به غیر از بی اختیاری ادراری، دچار بی اختیاری در رفع مدفوع نیز می شوند.
علایم اولیه بیماری ام اس
گرچه هر بیمار مبتلا به ام اس دچار علایم مختلفی می شود اما بیشتر بیماران یك یا چند علامت اولیه این بیماری را كه در زیر می آید، تجربه می كنند:
- اختلالات بینایی
- درد
- بی اختیاری ادراری
- ضعف
- بی حسی
- لرزش
- خستگی
- گرفتگی عضلات
- سرگیجه
- اختلال در تعادل بدن
- فلج
- مشكلات شناختی
- افسردگی
- تغییرات خلق.
سایر علایم و مشكلات اولیه
سرگیجه، اشكال در تعادل بدن و هماهنگی آن و اسپاسم یا گرفتگی عضله از سایر علایم اولیه بیماری ام اس م باشند كه بسیاری از این بیماران دچار آن می شوند و اغلب منجر به بروز مشكلات ثانویه ای مثل عدم توانایی در راه رفتن، اشكال در گرفتن اشیا و مشكل بودن انجام بعضی از كارهای روزمره مانند حمام كردن و لباس پوشیدن می شود. همچنین بسیاری از بیماران مبتلا به ام اس در بعضی از كارهای معمول مثل لع غذا نیز مشكل دارند زیرا بیماری ام اس می تواند باعث درگیری عضلات بلغ شود و نیز تكلم این بیماران را نیز بخاطر پیدا شدن پلاكها در ساقه مغز و مخچه مختل می نماید. به غیر از این مشكلات جسمی، از بین رفتن میلین سلولهای عصبی معمولاً منجر به مشكلات روحی و روانی نیز می شود كه محدوده آن از اختلالات تفكر و حافظه تا افسردگی شددی و حالات پرخاشگرانه می باشد. بیماران مبتلا به ام اس چنین اظهار می دارند كه این جنبه های روانی بیماری، جزو ناراحت كننده ترین و وحشتناك ترین مشكلات آنها می باشد زیرا همیشه آنها این ترس را دارند كه توانایی ذهنی و روحی خود را از دست بدهند.
شایعترین اختلالات ذهنی كه بیماران مبتلا به ام اس دچار آن می شوند، اختلال در تمركز فكر، عدم یادگیری چیزهای جدید و اختلال در حافظه می باشد. برای مثال خانم مگان، ۲۳ ساله در مورد اختلال در تمركز فكرش چنین اظهار می دارد: "من در مورد هركاری كه می خواهم انجام بدهم شروع به صحبت كردن می كنم اما مسیر صحبتهایم عوض می شود و یادم می رود كه ابتدا چه بحثی را شروع كرده ام. "متخصصین اظهار می دارند كه حدود ۴۰ درصد بیماران مبتلا به ام اس از مشكلات خفیف روحی و روانی رنج می برند و حدود ۱۰ درصد هم مشكلات متوسط تا شدیدی دارند.
بعضی از بیماران در به یاد آوردن نام اشیا مشكل دارند و یا اینكه بخوبی نمی توانند كلمات را در كنار هم قرار داده و جملات را بسازند اما فقط عده كمی در توانایی حل مشكلات خود ناتوان هستند.
پزشكان اظهار می دارند كه مشكلات روحی و روانی افسردگی كه اغلب همراه با بیماری ام اس می باشد بعلت از بین رفتن میلین بعضی از مناطق مغز است كه كنترل احساسات و هیجانات را بعهده دارد و بنابراین آنها را باید جزو علایم و مشكلات اولیه این بیماری در نظر گرفت. در بعضی مواقع، این اختلالات روحی و رونای بعلت نا امیدی كه بر اثر وجود بیماری پیش می‌آید و یا بعلت عوارض جانبی داروهایی كه در درمان ام اس بكار می روند ایجاد می شود و در نتیجه بعنوان علایم ثانویه یا ثالثیه مطرح می شوند.
منبع : پایگاه الکترونیکی خدمات پزشکی ایران


همچنین مشاهده کنید