شنبه, ۸ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 27 April, 2024
مجله ویستا

میگرن کابوسی وحشتناک است ! روشهای برخورد با آن و...


میگرن کابوسی وحشتناک است ! روشهای برخورد با آن و...
نام میگرن را تقریباً همه شنیده اند، بسیاری از سردردهای كششی یا عصبی نیز تحت عنوان میگرن درمان می شوند چرا كه این تشخیص برای بیماران پذیرفته شده تر است.پنج تا ده درصد مردم به نوعی از سردردهای میگرنی مبتلایند.میگرن انواع مختلفی دارد. ارزش این تقسیم بندی در نحوه‌ی برخورد با آنهاست.
۱ـ میگرن معمولی یا میگرن شایع:
اینها اغلب سردردهای دوره ای هستند كه می توانند یكطرفه بوده، با تهوع و استفراغ و ترس از نور همراه باشند. برخی از اینها منشاء عروقی دارند اما بقیه را می توان جزء سردردهای تنشی (Tension Headanche) یا ناشی از افسردگی دانست.
سردردهای میگرنی، اغلب ضرباندار، یكطرفه، همراه با تهوع و استفراغ هستند.
معمولاً درمانهای علامتی در این بیماران كفایت می كند، پاسخ به داروهای ضد درد خیلی خوب است.
۲ـ میگرن كلاسیك:
این میگرن اغلب حالت خانوادگی دارد،بیمار از سردردهای یكطرفه دوره ای رنج می برد ، شروع این دردها می‌تواند در كودكی یا ابتدای بلوغ باشد و بتدریج باافزایش سن درجاتی از بهبودی پدید می آید و بسیاری از آنها پس از یائسگی از بین می روند.
بیماران مبتلا به این نوع میگرن می توانند درجاتی از حملات حاد شكم درد بهمراه تهوع واستفراغ را نشان دهند، معمولاً حملات تیپیك میگرن كلاسیك با علائم هشدار دهنده مثل تاری دید، اختلال میدان بینائی و یا علائم دیگر همراه است پس از این علائم هشدار دهنده سردرد یكطرفه ، تهوع و استفراغ و ترس از نور پدید می آیند. طول مدت این حملات معمولاً بین شش ماه تا چهل و هشت ساعت متغیر است. از مشخصات اصلی این سردردها این است كه در حال استراحت یا اواخر هفته پدیده می آیند. در ۸۰ ـ ۶۰ درصد مبتلایان سابقه خانوادگی از نظر میگرن مثبت است و اغلب اینها زن هستند. معمولاً حملات میگرن در حوالی قاعدگی شدت می گیرد اما در هر زمان دیگری هم محتملند.
برخی از موارد میگرن فقط با حاملگی ظاهر می شوند و در برخی دیگر حاملگی آنها را از بین می برد. تاثیر قرصهای ضد بارداری نیز غیر قابل پیش بینی است. در برخی موارد باعث افزایش و در موارد دیگر باعث كاهش شدت این سردردها می شود.
۳ـ میگرن عارضه دار:
این نوع میگرن با علائم عصبی موضعی همراه است كه ارگان های دیگر غیر از چشم را مبتلا ساخته اند. حتی در بعضی موارد علائم عصبی بدون بروز سردرد پدید می آیندو باعث گذاشتن تشخیص اشتباهی حملات ایسكمی گذر (TIA) می شوند.
میگرن با فلج چشمی در اطفال شایعتر از سایر گروههای سنی است و با دو بینی، افتادگی پلك و فلج عضلات خارج چشمی همراه می باشد. میگرن با فلج نیمه بدن حالتی نادر و خانوادگیست كه در آن بطور ناگهانی یك طرف بدن دچار فلج گذرا می شود.
میگرن قاعده ای (Basilar Migrain) بااختلالات دو طرفه بینایی، عدم تعادل تلوتلو خوردن، اختلال تكلم، همچنین اختلالات جسمی و حكتی در اندام فوقانی و تحتانی تظاهر می كند. در مواردی نادر اختلال سطح هوشیاری هم پدید می‌آید (خصوصاً در زنان جوان)
۴ـ میگرن علامتدار:‌
در این گونه موارد معمولاً زمینه ای مغزی (اغلب اختلالات شریانهای مغزی یا ارتباطات غیر طبیعی شریانی ـ وریدی) باعث پیدایش سردردهای شبه میگرنی می‌شود.
این سردردها تقریباً همیشه یكطرفه اند و علائم عصبی در سمت مقابل مشاهده می شوند معاینه عروق گردن ممكن است ارزشمند باشد.
در صورتیكه بیمار مبتلا به سردرد شبه میگرنی، تشنجات موضعی را نشان دهد باید به بیماریها و ضایعات زمینه ای در مغز او فكر كنیم.
باید توجه داشت كه شیوع این میگرن بسیار كم است و بهمین خاطر انجام بررسیهای پرهزینه و گران قیمت و حتی بعضاً مخاطره‌آمیز در تمام بیماران مبتلا به میگرن برای شناسائی اختلالات زمینه‌ای احتمالی توصیه نمی‌شود.
علت پیدایش سردردهای میگرنی چیست؟
معمولاً تاریخچه خانوادگی در اغلب مبتلایان به میگرن نشان دهنده شیوع زیاد این سردرد در سایر افراد فامیل می‌باشد. علت دقیق میگرن هنوز ناشناخته است اما انقباض اولیه عروقی و كم خونی نسبی مغز، و سپس اتساع و گشاد شدن متعاقب در رگهای مغزی و درد متعاقب آن از علل مهم این سردردها بشمار می‌رود.
بافت مغزی گیرنده درد ندارد و حتی تخریب آن هم موجب سردرد نخواهد شد.
موادی مثل سروتونین و ماده P (از مواد درون زای بدن) را در ایجاد حملات میگرن دخیل می‌دانند. در برخی از بیماران مصرف موادی مثل شكلات، یا قهوه، پیاز، گوجه،‌ترشی،‌ادویه‌جات و پنیر مانده،‌همچنین فشارهای عصبی یا فكری بیخوابی، و گرسنگی باعث شروع حملات میگرنی می‌شود.تشخیص میگرن معمولاً بر اساس یافته‌ها و اطلاعات بالینی گذاشته می‌شود و سی تی‌اسكن مغزی یا آنژیوگرافی و MRI برای موارد عارضه دار نگه داشته می‌شود.
درمان
درمان بسیاری از مبتلایان به میگرن ،‌مطلع شدن از ماهیت این درد و درمانهای ضددردی معمول كفایت می‌كند. اما در موارد شدیدتر و كسانیكه مبتلا به حملات مكرر میگرن هستند باید درمان را فواصل بین حملات هم ادامه داد.
سردرد های ناشی از انقباض عضلانی در دور سر حس می‌شوند.
روشهای مختلف درمانی:
۱- در برخی حملات میگرن فاكتورهای خارجی نقش مهمی دارند. در اینگونه موارد سعی می‌شود فاكتورهای زمینه ساز یا مولد سردرد را حذف كنیم . مثلاً در صورت لزوم روش پیشگیری از بارداری را تغییر دهیم.
ارتباط حتمی بین میگرن و سكته‌های مغزی تأیید نشده است.
چند نكته مهم: از خود درمانی با داروهای ضدمیگرن پرهیز كنید.
آرامش روحی و بهداشت روانی تأثیر بسزائی در كاهش حملات میگرن دارد.
در صورت بروز سردرد میگرنی ،‌استراحت در یك اطاق آرام با نور ملایم بسیار مفید خواهد بود.
۲- درمانهای علامتی با ضددردهای معمولی و داروهای ضد تهوع و استفراغ در اغلب موارد باعث بهبودی سردرد خواهد شد.
شایعترین تركیبات مورد استفاده عبارتند از: آسپرین ،‌استامینوفن و متوكلوپرامید.
تركیبات ارگوتامینی بسته به صلاحدید پزشك قابل استفاده‌اند اما باید مراقب عوارض عروقی آنها باشیم. بهتر است از تركیبات ارگوتامینی در میگرن‌های عارضه دار استفاده نشود.
در برخی موارد، مصرف درازمدت یا بیش از حد ارگوتامین ،‌خود موجب پیدایش سردرد خواهد شد كه تنها راه برطرف كردن آن، قطع این داروهاست.
۳- در حملات مكرر یا ناتوان كننده میگرن درمان‌های پیشگیری كننده توصیه می‌شوند،‌مؤثرترین دارو در این زمینه متی سرژید است كه بعلت عوارض جانبیش كمتر مورد استفاده قرار می‌گیرد.
پیزوتیفن داروئی مناسب با عوارض كمتر است كه در بسیاری از بیماران مؤثر واقع می‌شود.
مسدود كننده‌های گیرنده بتا (پروپرانولول) كه بعضاً خود موجب سردرد می‌شوند،‌و نیز ضدافسردگی های سه حلقه ای هم در درمان پیشگیری كننده از میگرن مؤثر و قابل استفاده‌اند.
برخی از مواد خوراكی كه باعث تشدید حملات سردرد میگرنی می‌شوند.
۱-شكلاتها
۲-الكل
۳-پنیر خصوصاً پنیر مانده
۴-مركبات


دکترظهرابی


همچنین مشاهده کنید