جمعه, ۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 26 April, 2024
مجله ویستا

پاس درصدر


پاس درصدر
تداوم و استمرار در لیگ، بدون خدشه های نابكارانه ای كه گاه بر پیكر لیگ وارد می شود، می تواند تیم ملی ما را تا جام جهانی بیمه كند. اگر لیگ كه فرایندهای بسیار دارد، سیر طبیعی خود را طی كندآن زمان، تیم ملی فوتبال نیز به دستاوردهای بسیار مثبت و مهمی خواهد رسید. لیگ را در قالب طبیعی خود آزاد بگذاریم تا از گزند چالش های موجود فدراسیون فوتبال و رسانه های مختلف در امان بماند و توان خود را صرف این مسائل نكند. تیم ملی ایران زمانی در جام جهانی نتیجه خواهد گرفت كه لیگ ما تداوم داشته باشد. تا سال آینده كه مسابقات جام جهانی آغاز می شود، اتفاقات بسیاری خواهد افتاد و در دل همین لیگ پدیده هایی ظهور خواهند كرد و بسیاری از واقعیت ها در جای خود قرار خواهند گرفت. امروز لیگ وارد هفته هشتم می شود.هشت هفته پرنوسان و پرحادثه برای تیم هایی كه قدمت حضورو قهرمانی دارند و خیل عظیم تماشاگران همیشه در سوی آنهاست. نادیده گرفتن بسیاری از اصول حرفه ای در فوتبال عامل اصلی ضربه خوردن بوده است، درواقع ناآگاهی از چهارچوب فوتبال حرفه ای، تیم های پرسپولیس و تا حدودی استقلال را به نقطه لرزش و خط منقطع رسانده است.این هفته تكلیف پرسپولیس روشن خواهد شد؟ به نظر می رسد كه دوباره نیمه های تجربه شده نتوانند پرسپولیس را از این مهلكه نجات دهند. درد پرسپولیس را باید تشخیص داد. امروز سازمان تربیت بدنی بیشترین نقش را در ساختار تیم ملی خواهد داشت اگر مشكل پرسپولیس و استقلال را حل كند.سرمایه های خرج شده در فوتبال حرفه ای ما باید جواب دهد. چرا پاس این همه مخارج را متحمل می شود تا یكی از بزرگترین مربیان جهان را به تیم خود بیاورد. آنها زودتر از بقیه فوتبال حرفه ای را شناخته اند و خیلی زود خود را باآن وفق داده اند. این را آینده خواهد گفت.
تعریف سایپا از بازی با صباباتری
امروز صباباتری میزبان سایپا خوش درخشیده است. سایپا فوتبال را خوب بازی می كند. درس فوتبال را بازیكنان این تیم خوب آموخته اند و ذوالفقارنسب به اندازه ای دانش فوتبال دارد كه بتواند بعد از یك آرامش نسبی از سایپا تیمی بسازد كه شش گل به برق بزند.سایپا با یك امتیاز كمتر نسبت به استقلال در رده پنجم قرار دارد. مكان آبرومندی كه حفظ كردنش جزو برنامه های سایپاست. نیروی جوان سایپا در داخل میدان به نوعی با خواسته های تاكتیكی ذوالفقارنسب گره خورده است. حریف صباباتری است كه تنها یك دوره كوتاه با مجید جلالی به سكون و آرامش رسید و توانست دو موفقیت بزرگ بدست آورد. حالا بارها بر دوش علی دایی است تا مهره های شناخته شده تیمش را یكپارچه كند. صباباتری در خط دفاع خود باید برای عباسفرد و بوستانی برنامه جداگانه ای داشته باشد، یزدانی، شجاعی و صادقی خوب می دانند مهاجمان جوان خود را چگونه درون محوطه جریمه حریف پا به توپ كنند. دفاع محكم سایپا نیز می داند در مقابل دایی از چه شیوه هایی بهره جوید تا یوسفی دروازه بان آماده آنها دچار مشكل نشود. این بازی برای سایپا تعریف زیبایی دارد. صبا برای كندن از رده یازدهم باید این بازی را ببرد تا هوای پاك بالای جدول را استشمام كند.
برق، پرسپولیس و...
دو تیم شش امتیازی رده های سیزدهم و چهاردهم به دنبال تیره روزی های هفته گذشته به یكدیگر رسیده اند. نقطه تلاقی در ورزشگاه حافظیه شیراز. خشم برق از شش گل خورده در مقابل سایپا، بحرانهای پرسپولیس در بازیهای اخیر و قرار گرفتن روی لبه تیغ تغییر و تحول، از این بازی به تماشاگر چه خواهد داد.
پرسپولیس قدرت بلامنازع فوتبال ایران در سه دهه گذشته با پروین به مقطعی رسیده است كه حتی آتوریته او نیز قادر نیست تیم را از حالت بسته روحی و روانی خارج كند وگرنه پرسپولیس مهره های كمی ندارد. انصاریان، رهبری فرد، اسدی، باقری، كاویانپور، معدنچی، نوری، كاظمیان، اردلان، علیزاده، انتظاری و... بازیكنان كوچكی نیستند، به نظر می رسد درد پرسپولیس بالاتر از این حرفها باشدو بالاخره روزی باید این مشكل قدیمی و درد كهنه به طرز واقعی حل و فصل شود.امروز هم پرسپولیس با دردسرهای خود به حافظیه می رود و ابهاماتی كه شاید روی كلیت تیم تأثیر بگذارد و برق نیز در آستانه تصمیمات مهم است تا شاید ایوانكوویچ را رها كند. این بازی برای پرسپولیس و برق حكم یك جنگ گلادیاتوری را دارد كه در آن رحم معنایی ندارد. بقا حرف اول این دو رقیب در میدان حافظیه شیراز است.
پاس در صدر با اهواز
پاس صدرنشین در ورزشگاه اختصاصی خود به دیدار استقلال اهواز می رود. پاس دوست ندارد آن بالابالاهای جدول را دیگر از دست بدهد. آنها دیگر اشتباه بازی با العین را مرتكب نخواهند شد و با تدبیر بیشتر قصد دارند تا پایان فصل در رأس فوتبال كشور باقی بمانند. حریف استقلال اهواز است باخودبزرگ بینی ها و پتانسیل مثبتی كه همیشه بیرون ریخته نمی شود. اگر این «آدریانو» بازیها را جدی بگیرد، قادر است به تنهایی استقلال اهواز را به پیروزی برساند. قد كشیده، فیزیك مناسب، بازی هوایی خوب، ضربه های چپ و راست وآگاهی از بازی گروهی از او مهره ای ساخته كه در لیگ ما كمتر مثل او سراغ داریم. اما انگیزه او در بازی كم است. آدریانو و فریدون فضلی می توانند هر خط دفاعی را از هم بپاشند، اما چرا اینگونه نمی شود. پاس هم با این دو مهاجم آرامش نخواهد داشت.در آنسو مهاجمان پاس در آمادگی خوبی به سر می برند.برهانی شرایط آرمانی دارد و در كنارش میداودی فوتبال نویی را بازی می كند. پاس با پشتوانه فكری دنیزلی می تواند یك قطب فوتبال ایران باشد.ذوب آهن در پرش دوباره
اصفهانی ها در بالای جدول از یكدیگر جدا نمی شوند. دوستداران فوتبال اصفهان با یكی از این دو تیم به خواسته های خود می رسند. اگر ذوب آهن نبرد، سپاهان، استقلال را از پای در می آورد و اگر سپاهان ببازد ذوب آهن به صدر می رود. این هفته نیز اصفهان با ذوب آهن میزبان شموشك است تا در صورت توقف پاس و سپاهان دوباره به صدر جدول برود. ذوب آهن هفته پیش تا مرز شكست از پرسپولیس پیش رفت اما رجب زاده آنها را نجات داد. خط دفاع مطمئن ذوب آهن با صالحی نژاد، عزیززاده، حیدری و استراتولات خوب هماهنگ شده اند. زارعی، بهادران و اشجاری نیز میانه میدان را از آن خود كرده اند، رضا عزیزی در پشت دو مهاجم خود رجب زاده و داسیلوا نقش تعیین كننده ای دارد، این تركیب جزو آرمانی ترین نفرات یك مربی است. شموشك كه شكست از فولاد را هنوز باور نكرده است به اصفهان می رود تا از این میدان امتیاز بگیرد.
اگر علی آذری مرد اول شموشك بازی را در اختیار گیرد، شموشك به هدف خود خواهد رسید. رحیمی، استواری و جبارپور قدر فرصت ها را باید بهتر بدانند تا بهمن فروتن مربی شموشك فرصت رسیدن به خط میانی و دفاع را داشته باشد، این شموشك می تواند در هر میدانی شگفتی بیافریند، اگر بازیكنان خواسته های فروتن را پیاده كنند.
سپاهان در انزلی مه آلود
ملوان زخمی از شكست هفته پیش در مقابل راه آهن در خانه خود تمام تله ها را بكار انداخته است تا سپاهان را كه استقلال را از صدر بزیر كشیده به زانو درآورد. چرا تیم ایراندوست در بازیهای خود ریتم یكدست و تداوم ندارد؟ شاید ملوانی ها در خانه خود راحت تر فوتبال بازی می كنند. بازی با سپاهان می تواند ملوان را به حالت مثبت برگرداند تا با پیروزی در این بازی بر نظریه های منفی جواب بدهد. سپاهان نیز راحت از این بازی نخواهد گذشت. جعفرپور، بزیك و محمدپور می توانند خط دفاعی را بهم بریزند. عقیلی، بنگر، منصوری و مجیدی نیز در خط دفاع به اتفاق آرمناك جای هیچگونه تردیدی باقی نمی گذارند. رجیو، نوری و رمضانی نیز در اختیار تاوارس هستند تا سپاهان دوباره جان بگیرد. در این بازی هر تیم قدرت بیشتری داشته باشد پیروز خواهد شد. ملوان یا سپاهان؟
راه آهن در مشهد
راه آهن پس از پیروزی شیرین در مقابل ملوان و كسب سه امتیاز به مشهد می رود تا در مقابل تیم انتهایی جدول ابومسلم بازی كند. این بازی در این شرایط به سود راه آهن نخواهد بود، ابومسلم برای كندن از ته جدول به این پیروزی نیاز دارد تا جان تازه بگیرد. راه آهن نیز دوست ندارد میانه جدول را از دست بدهد و به همین دلیل با تمام نفرات خود به مشهد می رود تا سه امتیاز دیگر بر امتیازات خود بیفزاید. این بازی را مربیان از روی نیمكت خواهند برد.
فولاد در خانه
پیروزی عالی فولادی ها در نوشهر راه را برای رسیدن به بالای جدول هموار كرد. ملادن فرانچیچ با هوشمندی جای خالی مبعلی را پر كرد و با درایت بر شموشك پیروز شد تا به رده هفتم بیاید. شهید قندی نیز با شكست هفته پیش در مقابل پاس باید فولاد هم امتیازی خود را ببرد تا یكی و دو پله بالاتر قرار گیرد. گده و پورحیدری برای گرفتن امتیاز به آبادان رفته اند، این بازی برای شهید قندی انگیزه بیشتری به وجود آورده است تا همنشین بزرگان بالای جدول شود. اگر رود ریگوسیلوا، كارلوس سانتوز در اندازه های خود باشند، شهید قندی می تواند با دست پر از آبادان بازگردد.
استقلال از بحران پرهیز می كند
استقلال تلاش می كند با پرهیز از بحران، بازیهای خود را دنبال كند. این همه بازیكن مستعد باید بیشتر و بهتر از اینها جواب دهند. به خط دفاع، میانی و حمله استقلال و نیمكت آماده آن نظر بیاندازید تا مطمئن شوید این استقلال باید قهرمان لیگ شود. شكست در مقابل سپاهان دلایل خود را داشت، اما فردا در آزادی همه هستند و همه چیز رو به راهه و استقلال می تواند با عبور از فجر به صدر و صدرنشینی نزدیك شود و شاید هم به تنهایی در صدر بنشیند. فجر در كنار ابومسلم روزگار خوشی ندارد. پنج امتیاز ذخیره خوبی نیست. آنها می آیند كه از استقلال امتیاز بگیرند. این بازی در سرنوشت استقلال و حدیث های پشت آن بی تاثیر نخواهد بود.
برنامه بازیهای هفته هشتم
امروز:
* صبا باتری _ سایپا ساعت ۱۵/۱۹ ورزشگاه درخشان.
* برق _ پرسپولیس ساعت ۱۵/۱۹ ورزشگاه حافظیه.
فردا:
* پاس _ استقلال اهواز ساعت ۱۵/۱۹ ورزشگاه دستگردی
* ذوب آهن _ شموشك ساعت ۱۵/۱۹ فولادشهر
* ملوان _ سپاهان ساعت ۱۵/۱۹ تختی انزلی
* ابومسلم _ راه آهن ساعت ۱۵/۱۹ تختی مشهد
* فولاد _ شهید قندی ساعت ۱۵/۱۹ ورزشگاه تختی آبادان
* استقلال _ فجر سپاسی ساعت ۱۵/۱۹ ورزشگاه آزادی

جهانگیر كوثری
منبع : روزنامه همشهری


همچنین مشاهده کنید