یکشنبه, ۱۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 5 May, 2024
مجله ویستا

چگونه می توان فرزندان را به انجام تکالیف درسی تشویق کرد


چگونه می توان فرزندان را به انجام تکالیف درسی تشویق کرد
۱- تکالیف درسی باید در محیط مطالعه مناسب انجام شود
۲ - تکلیف درسی باید به موقع انجام شود
۳ - بچه ها باید تکالیف درسی را خودشان انجام دهند
۴ - برانگیختن فرزندان در جهت انجام دادن کارشان به بهترین وجه
۵ - اگر فرزندانتان تکالیف درسی شان را انجام نمی دهند با آنها ارتباطی قاطعانه برقرار کنید
۶ - با عمل خود از گفتارتان پشتیبانی کنید
۷ - معلم همیار شما در مدرسه باشند
۸ - مهارتهای مطالعه
۱- تکالیف درسی باید در محیط مطالعه مناسب انجام شود
فرزندان برای انجام تکالیف درسی باید دارای محیطی آرام باشند ، آنان نمی توانند تکالیف خود را در جلوی تلویزیون یا هنگامی که با تلفن صحبت می کنند انجام دهند ، یا در صورتی که توسط خواهر یا برادر خود مورد آزار قرار می گیرند نمی توانند تکلیف خود را انجام دهند . محل انجام تکالیف باید دارای نور کافی باشد . از حواس پرتی کودک هنگام انجام تکالیف درسی خودداری کنید چون برای تمرکز حواس وقت لازم است . محل کار فرزندتان را به آنچه برای انجام تکالیف نیاز دارد تجهیز کنید تا برای پیدا کردن وسایل مورد نیازش لازم نباشد دست از کار بکشد . وسایل مورد نیاز مثل مداد - خودکار - مداد تراش - نوار چسب - قیچی - خط کش - گونیا - پرگار - کاغذ یادداشت - کاغذ چک نویس - فرهنگ لغت - تقویم رومیزی .
۲ - تکلیف درسی باید به موقع انجام شود : انجام تکالیف مدرسه بیشترین جروبحث بین والدین و فرزندان می باشد و درگیر شدن شما در این برنامه ریزی جهت انجام تکالیف بسیار مهم است و کودک باید در انجام کارهای درسی و غیردرسی نظم پیدا کند . زمان انجام تکالیف درسی یک زمان از پیش برنامه ریزی شده و اختصاصی است که در طول آن زمان فرزندتان باید تکالیف خود را انجام دهد و باید درک کند که در این زمان بازی کردن ، صحبت با دیگران ، تماشای تلویزیون را خاتمه دهد و به محل انجام تکالیف برود . برنامه ریزی روزانه برای طول هفته نوشته شود ؛ که در کودکان زیر کلاس سوم ، والدین این کار را انجام داده و برای کودکان کلاس سوم تا دوم راهنمایی با همکاری والدین و خود کودک و از دوم راهنمایی تا آخر دبیرستان خود محصل باید زمان برنامه ریزی ها را مشخص کند . بهترین زمان را به انجام تکالیف اختصاص دهید . برای کودکانی که تکالیف را سریع و بی توجه انجام می دهند زمان اجباری انجام تکالیف را مشخص کنید و در صورت امکان تکلیف را ارزیابی کنید . بدین طریق بچه درمی یابد که اگر تکلیف را غیرمسؤولانه انجام دهد به او وقت آزاد جایزه داده نخواهد شد . شاگردان بزرگتر را تشویق کنید تا از برنامه ریزی هفتگی استفاده کنند . به کودک یاد دهید هر وقت به وی تکلیف داده می شود ، باید آن را با دقت یادداشت کند تا بتواند آن را صحیح انجام دهد .
۳ - بچه ها باید تکالیف درسی را خودشان انجام دهند .
والدین با انجام دادن تکلیف درسی فرزندان ، این باور را در او تأیید می کنند که او خودش نمی تواند کارش را انجام دهد . بهترین کمکی که می توانید به فرزندتان بکنید این است که او را تشویق کنید تا خودش تکالیفش را انجام دهد . به فرزندانتان بگویید که از آنها انتظار دارید : تکالیفشان را خودشان انجام دهند . هر چند این تکالیف مشکل است ولی اگر کمکی از دستمان بربیاید کوتاهی نمی کنیم . هر چه کودک بزرگتر می شود و به کلاس بالاتر می رود میزان استقلال فردی انجام تکالیف درسی را بیشتر کنید . نظارت بر حسن انجام تکلیف را داشته باشند . به فرزند خود دلگرمی بدهید که می تواند بصورت غیروابسته و مستقل عمل کند .
۴ - برانگیختن فرزندان در جهت انجام دادن کارشان به بهترین وجه :
کلیه بچه ها به تحسین اهمیت می دهند ، تحسین به ویژه برای بچه هاییکه به سختی برانگیخته می شوند ،‌ اهمیت دارد . به خاطر داشته باشید که تحسین شما می تواند در ایجاد احترام به خود ، در فرزندان و نیز در کمک به آنها در کسب رفتارهای مناسب در زمینه انجام تکالیف اثر زیادی داشته باشد . تلاش های فرزندانتان را بطور مستمر تحسین کنید . مثل : « از اینکه تکلیف درسی ات را هر روز به موقع شروع می کنی خوشحالم » و « من واقعاً از اینکه تو دیگر تکالیف درسی ات را بدون کمک به دیگران انجام می دهی خوشحالم . آفرین » . « از اینکه توانسته ای غلط املائی را کمتر کنی خوشحالم چقدر زحمت می کشی » .به خاطر داشته باشیدکه در آغوش گرفتن یا دستی به شانه زدن ، اثر پیام شما را افزایش خواهد داد .از تشویقهای مورد علاقه کودکان جهت افزایش انگیزه در انجام تکالیف استفاده کنید . مثل پارک رفتن و مهمانی رفتن .از روش « فرفره » نیز می توان برای تعیین تشویقها استفاده کرد بدین شکل که روی یک فرفره جوایز مورد علاقه کودک را می نویسید و هر وقت از انجام تکالیف وی راضی بودید یکبار فرفره را بچرخانید تا یک جایزه مشخص گردد . ( نوع جوایز را مکرر تغییر دهید ) . از تشویقهای ساده استفاده کنید مثل انتخاب نهار - دیدن برنامه کودک و شکلات - تنقلات و غیره .حداقل زمان لازم برای بدست آوردن جایزه برای کودکان ابتدایی سه تا پنج روز ، برای راهنمایی یک تا دو هفته و برای بچه های دبیرستان دو تا چهار هفته است بدین صورت که یک جدول یا مربع مشخص کنید . هر موقع که تکلیف انجام گرفت یک مربع را پدر یا مادر امضاء کند و هر موقع به ۱۰ مربع رسید یک جایزه بستگی به سن کودک برای وی در نظر بگیرید .
۵ - اگر فرزندانتان تکالیف درسی شان را انجام نمی دهند با آنها ارتباطی قاطعانه برقرارکنید :
مشاجره با فرزندانتان موقعیتی است که بردی به همراه ندارد . صحبتهای خصمانه فقط فرزندانتان را تحقیر می کند . این صحبتها اعتماد به نفس آنها را ضایع می کند ، داد و بیداد کردن با فرزند در واقع عصبانیت و عدم کارایی شما را نشان می دهد و نه قدرتتان را ، و در نهایت باعث می شود که اصلاً به حرفهای شما توجه نکند . بخاطر داشته باشید که شما در موضع قدرت قرار دارید و باید قاطعانه انتظارتان را مطرح کنید و مجبور نیستید مشاجره کنید .به فرزندانتان روشن و قاطع بگویید که انتظار دارید آنها تکالیف درسی شان را مسؤولانه انجام دهند : با هر یک از بچه هایتان به تنهایی بنشینید . درست به چشمانش نگاه کنید ، انتظاراتان را آرام و قاطع بیان کنید « در این خانه مهمترین مسئولیت تو این است که تکالیف درسی ات را انجام دهی . دیگر نباید در این مورد جر و بحثی باشد و باید تکالیف را بدون کمک به دیگران انجام دهی . تو باید تکالیفت را در زمان انجام تکالیف روزانه ، و در حد توانت به بهترین وجه انجام دهی » . با فرزندانتان مشاجره نکنید و درخواست خود را مکرر و با قاطیت تکرار کنید : در برابر هر بهانه ای که فرزند برای انجام ندادن تکالیف می آورد درخواست خود را قاطعانه تکرار کنید .
۶ - با عمل خود از گفتارتان پشتیبانی کنید :
در برخورد با فرزندانتان ، موضع خود را حفظ کنید . آنها باید بفهمند که شما مشاجره نخواهید کرد . زد و خورد نخواهید کرد و اینکه شاهد انجام تکالیف درسی آنها خواهید بود . باید مثل پدر یا مادر قدرتمند با صبر و حوصله با فرزندتان ارتباط برقرار کنید و از او بخواهید که هیچ کار دیگری نباید بر انجام تکالیف درسی اش پیشی بگیرد . ایستادگی شما به نفع فرزندتان است . به فرزندتان بگویید که انتخاب با اوست اگر علاقمند است که از امتیازات روزانه مثل تلویزیون تماشا کردن ، بیرون رفتن ، تلفن به دوستان و غیره استفاده کند اول باید تکالیفش را انجام دهد و قبل از اتمام کامل تکالیف نمی تواند از پشت میز خارج شود . از تهدیدهای بی معنا که عملی نیستند خودداری کنید : مثل « خودت می دانی اگر تکلیفت را انجام ندهی چه می شود ، اگر به کارهایت نپردازی تنبیه خواهی شد ، تو را سر جایت می نشانم » . بر روی خواسته هایتان پافشاری کنید و مصالحه نکنید هر چند کودک با ترفندهای خود حس ترحم شما را برانگیزد . بعضی کودکان با گریه کردن و اظهار عجز نمودن ، عصبانیت و داد و بیداد کردن و یا با اظهار بی تفاوتی نسبت به خواسته شما واکنش نشان می دهند شما با صبر و آرامش و بدون عصبانیت روی درخواست خود پایدار باشید . عصبانیت شما نشان از عقب نشینی شما دارد .۷ - معلمین باید همیار شما در مدرسه باشند : تکلیف درسی حلقه ارتباطی بین خانه و مدرسه است . در مواردی مشکلات تکلیف درسی فرزندانتان را می توان با یک تلاش هماهنگ شده بین شما و معلم او حل کرد . معلمان خوب علاقمندند تا از مشکلات شاگردانشان اطلاع داشته باشند و نمی خواهند بی خبر باقی بمانند . معلمان نظرات شما را با اشتیاق می پذیرند و از تبادل اطلاعات و ایده ها استقبال می کنند . اگر کودک تکالیف درسی اش را انجام ندهد با معلم او تماس بگیرید . ممکن است کودک در کلاس درس ناتوانی در یادگیری یا حواس پرتی داشته باشد . اگر فرزندتان تکالیف درسی اش را به منزل نمی آورد با معملش تماس بگیرید . از معلمان فرزندتان خواهش کنید که کلیه تکالیف درسی را در یک جدول با تاریخ برای شما بنویسند . اگر فرزندتان تکالیف درسی اش را به اتمام نمی رساند با معلمش تماس بگیرید و با وی مشورت کنید .اگر فرزندتان تکالیف درسی اش را سر هم بندی می کند یا در انجام تکالیفش عادتهای نادرستی دارد ، با معلمش تماس بگیرید . کودک باید مطمئن شود که شما با معلمش هماهنگ هستید و معلم از شما خواسته که در این زمینه به وی کمک کنید .
۸ - مهارتهای مطالعه :
الف ) نکاتی در مورد خواندن
ب ) خوب خواندن
ج ) نکاتی در مورد آماده شدن برای دیکته نویسی
د ) چگونه می توان به برنامه ریزی بلند مدت مطالب غیردرسی کمک کرد
هـ ) چگونه به فرزندتان کمک کنید تا برای امتحان درس بخواند .
الف ) نکاتی در مورد خواندن
یکی از مهمترین کارهایی که میتوانید انجام دهید تا فرزندانتان را به خواندن تشویق کنید آن است که خود شما هم اهل مطالعه باشید . وقتی بچه ها در حالتی بزرگ شوند که ببینند والدینشان از مطالعه لذت می برند ، آنها هم بطور طبیعی در این زمینه کنجکاویهایی نشان می دهند . بهمین دلیل مواد خواندنی و کتابخانه همچون وسایل دیگر مثل تلویزیون باید در منزل شما وجود داشته باشد و محیط مناسب مطالعه را فراهم کنید . از زمانی که فرزندتان کوچک است برای وی کتاب خواندن را شروع کنید و تا زمانی که میل دارد این کار را ادامه دهید . وقتی فرزندتان با صدای بلند چیزی را می خواند به آنها گوش کنید . این کار برای وی لذت بخش است و مهارتهای خواندن را تقویت می کند . بصورت منظم با فرزندانتان به کتابخانه سری بزنید . در آنجا کتابهای خواندنی بسیاری برای تمام گروههای سنی وجود دراد . برای وی کارت عضویت کتابخانه تهیه کنید تا وی بتواند مستقلاْ از کتابخانه استفاده کند . برای کودک یک کتابخانه مخصوص خودش تهیه کنید تا کتابهایش را در آن نگهداری کند . برای فرزندان آبونمان یک مجله در سن خودش و به آنچه علاقه دارد هدیه کنید . تلویزیون را خاموش کنید و با هم به مطالعه بپردازید . یک ساعت مطالعه پایانی خوشایند و آرامبخشی برای یک روز کاری است .
ب ) خوب خواندن :
خوب خواندن شیوه ای است که به فرزندتان کمک می کند تا به وسیله افزایش مهارتهای درک مطالب نوشته شده و مطالب شنیداری ، کتابخوان های بهتری شوند . یک جلسه خوب خواندن فقط حدود پانزده دقیقه طول می کشد . برای فرزندتان به مدت پنج دقیقه با صدای بلند کتاب بخوانید و کلمات را با دقت و به روشنی تلفظ کنید .وقتی فرزندتان کتاب می خواند به او گوش کنید . از فرزند بخواهید که ادامه همان کتاب را با صدای بلند بخواند . به وی یادآوری کنید بصورت شمرده و دارای معنا بخواند ، اگر لغتی را اشتباه ادا کند اورا متوقف نکنید . آن را یادداشت کرده و بعداً تذکر دهید . در مورد آنچه که کودک خواند ، از او سئوالهایی بپرسید ، گوش کردن و خواندن او را آزمایش کنید . در مورد پاسخ هایش با او صحبت کنید و نظرتان را در مورد پاسخ ها بیان کنید . روش خوب خواندن و پرورش مهارتهای خواندن یک روش سرگرم کننده ای برای مطالعه جمعی است . از مطالبی که مورد علاقه کودک است شروع کنید .
ج ) نکاتی در مورد آماده شدن برای دیکته نویسی :
از فرزندتان بخواهید که لغات جدید درسی را روی یک کارت بنویسد . لغات را بدقت نگاه کند و بخواند . کارت را پشت رو بگذارد و با صدای بلند بخواند و برگرداند که ببیند درست خوانده یا خیر . لغات را در یک جمله بکار ببرد . بعد آن لغات را به فرزندتان دیکته بگویید ، وقت کافی در اختیارش قرار دهید تا کلمات را بنویسد . لغات غلط نوشته را جدا روی یک کارت دیگر بنویسد تا چندین بار آنها را تمرین کند . یک روش جالب استفاده از ضبط صوت است که کودک لغات را بطور صحیح می خواند و هجی می کند بعد نوار را از اول بگذارد و خودش دیکته بنویسد .
د ) چگونه می توان به برنامه ریزی بلند مدت مطالب غیردرسی کمک کرد :
علاوه بر تکالیف درسی متداول روزانه ، به بچه ها تکالیف درسی بلند مدت مثل گزارش نویسی ، خلاصه کردن کتاب و آماده شدن برای امتحان هم واگذار می شود . این تکالیف بلند مدت معمولاً بچه ها را سردرگم می کند و نمی دانند که وقتشان را چگونه تنظیم کنند . تکلیف را به گامهای ساده تر تقسیم کنید و مراحل و تاریخهای تکمیل هر یک را روی برگ برنامه ریزی بلند مدت بنویسید . میزان دخالت شما در کمک به فرزندانتان برای سازمان دادن برنامه های بلند مدت ، به سن آنها و درجه موفقیتشان در انجام کار به صورت مستقل بستگی دارد .
گام های نوشتن یک گزارش را مشخص کنید :
گام ۱ - موضوع مناسب انتخاب کنید .
گام ۲ - در جهت کشف موضوعات مختلف درباره آن مطلب از منابع مختلف استفاده کنید .
گام ۳ - تعیین کنید به چه سئوالهایی درباره موضوع مورد نظرتان باید پاسخ دهید .
گام ۴ - در زمینه موضوع یادداشتهایی تهیه کنید .
گام ۵ - خلاصه ای از رئوس مطالب گزارش تهیه کنید .
گام ۶ - در مورد موضوع یک پیش نویس تهیه کنید . میزان دقت آن را کنترل کنید و تصحیحات لازم را انجام دهید .
گام ۷ - نسخه نهایی گزارش را بنویسید .
هـ ) چگونه به فرزندتان کمک کنید تا برای امتحان درس بخواند .
قسمت اول : قبل از آنکه فرزندتان درس خواندن را شروع کند
به وی برنامه ریزی را آموزش دهید .
گام ۱ - تعیین کنید که امتحان شامل چه موادی است . مثل فصلهایی از کتاب ، یادداشتهای کلاس ، تکالیف گذشته ، امتحانات یا آزمایشهای کوتاه در گذشته .
گام ۲ - تمام موادی را که باید مطالعه شوند سازمان دهید .
گام ۳ - برنامه ریزی زمانی را برای هر مورد از موادی که باید مطالعه شود انجام دهید مثلاً برای هر فصل چند ساعت مطالعه باید مشخص گردد .
قسمت دوم : چگونه کتاب درسی را مطالعه کنیم .
گام ۱ - فصل را بصورت اجمالی مرور کنید : این مرحله شامل عناوین ، کلیه عکسها ، جدولها و نمودارها ، سئوالهایی که در هر فصل آمده و خلاصه آن فصل را بخوانند .
گام ۲ - دوباره تمام فصل را بطور کامل بخوانید و هنگام مطالعه مطالب مهم را یادداشت و خلاصه برداری کنید .
گام ۳ - فصل را دوره کنید و یادداشتها را دوباره نگاه کنید و سئوالات آخر درس را جواب دهید .
گام ۴ - تکالیف درسی و یادداشتهای کلاس را دوره کنید .
گام ۵ - سئوالهای مربوط به درس و آزمایشها و امتحانهای گذشته را دوره کنید .
گام ۶ - نمونه سئوالهای امتحانی را تهیه و مطالعه کنید .
منبع : واحد مرکزی خبر