جمعه, ۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 26 April, 2024
مجله ویستا


چرا کینگ‌کونگ‌ هفت‌ سال‌دیر ساخته‌ شد؟


چرا کینگ‌کونگ‌ هفت‌ سال‌دیر ساخته‌ شد؟
در سال‌ ۱۹۹۷، استودیوی‌ یونیورسال‌ مذاکراتی‌ با کارگردان‌ نیوزیلندی‌ «پیتر جکسون‌» در مورد نوشتن‌ و کارگردانی‌ یک‌ فیلم‌ بازسازی‌ براساس‌ نسخه‌ سال‌ ۱۹۳۳ «کینگ‌ کونگ‌» انجام‌ داد. قرار بود این‌ فیلم‌ ساخته‌ شود تا در تابستان‌ سال‌ ۱۹۹۸ به‌ نمایش‌ درآید. در آن‌ زمان‌ «جکسون‌» با ساخت‌ فیلم‌های‌ کم‌ هزینه‌ کمدی‌ ترسناک‌ در نیوزیلند اسم‌ و رسمی‌ به‌ دست‌ آورده‌ بود، اما در حقیقت‌ شهرت‌ او مربوط‌ به‌ فیلم‌ «مخلوقات‌ بهشتی‌» بود که‌ در سال‌ ۱۹۹۴ ساخته‌ بود. در اثر موفقیت‌ این‌ فیلم‌ بود که‌ «یونیورسال‌» جکسون‌ را برای‌ کارگردانی‌ «ترساننده‌ها» که‌ فیلمنامه‌ آن‌ را جکسون‌ به‌ همراه‌ همسرش‌ «فران‌ والش‌» نوشته‌ بود استخدام‌ کرد.
این‌ فیلم‌ یک‌ موفقیت‌ تام‌ و تمام‌ برای‌ شرکت‌ یونیورسال‌ بود و البته‌ این‌ حسن‌ را برای‌ «جکسون‌» داشت‌ که‌ ثابت‌ کرد او با یک‌ بودجه‌ محدود قادر است‌ جلوه‌های‌ ویژه‌ منحصر به‌ فردی‌ خلق‌ کند. همین‌ مساله‌ هم‌ باعث‌ شد تا «یونیورسال‌» فرصت‌ و شانس‌ ساخت‌ «کینگ‌ کونگ‌» را به‌ او بدهد. «جکسون‌» تصمیم‌ گرفت‌ تا فیلمبرداری‌ فیلم‌ را در سرزمین‌ مادری‌اش‌ «نیوزیلند» آغاز کند، چرا که‌ این‌ کشور هم‌ مناظر بدیع‌ و بکری‌ داشت‌ که‌ برای‌ صحنه‌پردازی‌ این‌ فیلم‌ مناسب‌ بودند و هم‌ اینکه‌ فیلمسازی‌ در این‌ کشور به‌ نسبت‌ امریکا ارزان‌تر تمام‌ می‌شد. شرکت‌ شخصی‌ او به‌ نام‌ «موتا» فیلمبرداری‌ آزمایشی‌ صحنه‌هایی‌ از فیلم‌ را که‌ قرار بود جلوه‌های‌ ویژه‌ روی‌ آن‌ انجام‌ شود آغاز کرد و قرار بود که‌ با انیمیشن‌های‌ کامپیوتری‌ جان‌ بخشی‌ «کونگ‌» و موجودات‌ کناری‌اش‌ به‌ انجام‌ برسد. «جکسون‌» و همسرش‌ «والش‌» هم‌ فیلمنامه‌یی‌ برای‌ «کینگ‌ کونگ‌» آماده‌ کردند و کار روی‌ جزییات‌ آن‌ هم‌ آغاز شد.
با اینکه‌ نام‌ کسانی‌ که‌ قرار بود در این‌ فیلم‌ بازی‌ کنند اعلام‌ نشد، اما شایعاتی‌ بود که‌ قرار است‌ «کیت‌ وینسلت‌» که‌ با «جکسون‌» در مخلوقات‌ بهشتی‌» همکاری‌ کرده‌ بود نقش‌ «آن‌ دارو» را بازی‌ کند و همچنین‌ شایع‌ شد که‌ «جکسون‌» در پی‌ این‌ است‌ که‌ برای‌ بازیگر اصلی‌ نسخه‌ سال‌ ۱۹۳۳ فیلم‌ یعنی‌
«فی‌ ری‌» هم‌ نقشی‌ دست‌ و پا کند.
همه‌ چیز به‌ نظر خوب‌ می‌رسید. طرفداران‌ «کینگ‌ کونگ‌» از طریق‌ اینترنت‌ اخبار تولید این‌ فیلم‌ را شنیده‌ بودند و هیجان‌ زده‌ بودند. اما پس‌ از آن‌ بود که‌ شرکت‌ «سونی‌ تری‌ استار» اعلام‌ کرد که‌ قرار است‌ یک‌ بازسازی‌ بزرگ‌ و پرهزینه‌ از فیلم‌ ژاپنی‌ «گودزیلا» انجام‌ دهد تا آن‌ را در تابستان‌ سال‌ ۱۹۹۸ که‌ قرار بود کینگ‌کونگ‌ هم‌ در آن‌ زمان‌ روی‌ پرده‌ آید به‌ نمایش‌ گذارد. شرکت‌ یونیورسال‌ وقتی‌ شنید که‌ «سونی‌ تری‌ استار» برای‌ فیلم‌ «گودزیلا» از تیم‌ نویسنده‌ و کارگردان‌ فیلم‌ «روز استقلال‌» استفاده‌ می‌کنند، نگران‌ پروژه‌ «کینگ‌ کونگ‌» خودش‌ شد. هزینه‌ «گودزیلا» اعجاب‌انگیز بود و رقابت‌ با این‌ فیلم‌ کار ساده‌یی‌ به‌ نظر نمی‌رسید. «یونیورسال‌» نگران‌ این‌ بود که‌ ممکن‌ است‌ دو بازسازی‌ از موضوعاتی‌ در مورد «هیولا» در یک‌ تابستان‌ زیاد باشد و تماشاگران‌ را دلزده‌ کند و به‌ نفع‌ هیچ‌کدام‌ از فیلم‌ها نباشد. اینجا بود که‌ شرکت‌ «والت‌ دیسنی‌» هم‌ اعلام‌ کرد در نظر دارد یک‌ بازسازی‌ براساس‌ «جویانگ‌ قدرتمند» به‌ انجام‌ رساند. این‌ فیلم‌ که‌ قرار بود همزمان‌ با «کینگ‌ کونگ‌» ساخته‌ و اکران‌ شود، پرهزینه‌ترین‌ فیلمی‌ بود که‌ «والت‌ دیسنی‌» در تاریخ‌ کاری‌اش‌ ساخته‌ و نمایش‌ داده‌ بود.
با این‌ اوصاف‌، در یک‌ تابستان‌ قرار بود سه‌ بازسازی‌ از فیلم‌هایی‌ در مورد «هیولاها» روی‌ پرده‌ آید. این‌ موضوع‌ ، «یونیورسال‌» را نگران‌ کرد و تصمیم‌ گرفتند از پروژه‌ «کینگ‌ کونگ‌» خودشان‌ را کنار بکشند، آنها تولید فیلم‌ را به‌ تعویق‌ انداختند و آخر سر هم‌ آن‌ را کاملا متوقف‌ کردند. «جکسون‌» هم‌ مشغول‌ کار روی‌ پروژه‌های‌ دیگری‌ شد که‌ به‌ ساخت‌ تریلوژی‌ پرهزینه‌ و موفق‌ «ارباب‌ حلقه‌ها» انجامیدند.
«یونیورسال‌» اما از تعویق‌ افتادن‌ و کنسل‌ کردن‌ «کینگ‌ کونگ‌» پشیمان‌ شد، چرا که‌ «گودزیلا» برخلاف‌ بودجه‌ عظیمش‌ یک‌ فیلم‌ ضعیف‌ شده‌ بود که‌ شکست‌ سخت‌ مالی‌ را به‌ شرکت‌ سازنده‌ تحمیل‌ کرد و «جویانگ‌ قدرتمند» «والت‌دیسنی‌» هم‌ به‌ تعویق‌ افتاد و در این‌ صورت‌ «کینگ‌ کونگ‌» اگر ساخته‌ می‌شد می‌توانست‌ یک‌ موفقیت‌ بزرگ‌ را برای‌ شرکت‌ «یونیورسال‌» رقم‌ بزند.کنسل‌ کردن‌ ساخت‌ «کینگ‌ کونگ‌» شرکت‌ «یونیورسال‌» را در موقعیتی‌ مشابه‌ موقعیتشان‌ در سال‌ ۱۹۷۵ قرار داد. در آن‌ سال‌ هم‌ فیلم‌ «کینگ‌ کونگ‌» آنها که‌ توسط‌ «بوگلدمن‌» نوشته‌ شده‌ بود به‌ دلیل‌ هراس‌شان‌ از یک‌ تولید عظیم‌ شرکت‌ «پارامونت‌» کنسل‌ شد.

مترجم‌: دامون‌ بهاری‌
منبع : روزنامه اعتماد


همچنین مشاهده کنید