جمعه, ۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 26 April, 2024
مجله ویستا

کوآنزیم Q۱۰ محافظ طبیعی پوست در برابرچین و چروک


کوآنزیم Q۱۰ محافظ طبیعی پوست در برابرچین و چروک
کوآنزیم Q۱۰ نقش بسیار مهمی در تولید انرژی و آنتی اکسیدان های ضروری بدن دارد. پزشکان و پژوهشگران سرتاسر دنیا، به این حقیقت دست یافته اند که، کوآنزیم Q۱۰ برای درمان بسیاری از بیماری ها و همچنین پیشگیری از عوامل ایجاد آنها بسیارموثرمی باشد.
بسیاری از دانشمندان خواهان این بودند که بدانند کمبود چه موادی در بدن باعث پیدایش چین و چروک های زودرس در پوست می شود، که با صرف سالهای طولانی تحقیق و تفحص در این باره، در سال ۱۹۷۵ به وجود ویتامینی به نام کوآنزیم Q۱۰ که یک شبه ویتامین است، پی بردند. این شبه ویتامین در همه سلول های بدن یافت می شود و نقش بسیار مهم و حیاتی را برای سلول های بدن ایفاء می کند.
کوآنزیم Q۱۰ تامین کننده انرژی بدن است. این ماده در فعالیت های قلب و کبد، تولید اسپرم، فعالیت ماهیچه ها، افزایش سیستم ایمنی بدن، درمان بیماری های دهان و لثه، پائین آوردن فشار خون، درمان سرطان ها و کاهش تومورهای بد خیم کاربرد دارد.
کوآنزیم Q۱۰ دارای خواص استثنایی آنتی اکسیدان نیز می باشد.
بدن انسان این توانایی را دارد که کوآنزیم Q۱۰ را تهیه کند. اما این روند از سن ۲۰ سالگی، رو به کندی می رود، یعنی تولید کوآنزیم Q۱۰ کاهش می یابد. در صورتی که تقاضای بدن برای کوآنزیم Q۱۰ بیشتر می شود. البته غذاهایی وجود دارند تا جایگزین این ویتامین حیاتی شوند، مانند؛ گوشت گاو، اسفناج، ماهی ساردین، ماهی تن و بادام زمینی. اما متاسفانه طبخ غذا با دمای بسیار زیاد، باعث از بین رفتن ویتامین ها از جمله کوآنزیم Q۱۰ خواهد شد.
تاثیر کوآنزیم Q۱۰ بر روی سلامتی و مراقبت پوست چگونه است؟ زمانی که پوست حالت الاستیسیته و انعطاف خود را از دست می دهد، چین و چروک های پوست ظاهر می شوند و این تنها به دلیل کاهش تولید کلاژن و از بین رفتن پیوند میان بافت های کلاژن می باشد.
زندگی روزمره، سوخت و ساز سلول ها، درمعرض تابش نور خورشید بودن، اثرات سوء محیطی، سموم، دود سیگار عوامل اصلی تشکیل رادیکالهای آزاد می باشند. این اتم ها و مولکول های آسیب رسان بسیارفعال، در فعالیت خود الکترون های مزاحمی دارند و سعی می کنند برای ایجاد تعادل این الترونهای مزاحم را از گردش اربیتالی خود خارج کنند.آنها باید الکترون مزاحم را حذف کنند و یا جفت آن را پیدا کنند. این روند باعث می شود مولکول بعدی ناپایدار شده و شروع به تولید رادیکال آزاد نماید.هنگامی که چنین فرآیندی اجتناب ناپذیر، قسمتی از متابولیسم سلولی باشد، تشکیل رادیکال های آزاد زیاد باعث ایجاد زنجیره های خطرناک شده که آسیب به بافت سلول های مرکب و حتی تخریب DNA، پروتئین ها و چربی های پوست را به دنبال دارد. وقتی که پوست شروع به پیر شدن می کند، رادیکال های آزاد در امر تولید کلاژن دخالت می کنند. در نتیجه سبب پیری زودرس پوست می شوند.
کوآنزیم Q۱۰ دارای خواص استثنایی آنتی اکسیدان نیز می باشد. تحقیقات نشان داده که به طورچشمگیری، آسیب های وارده بر اثر رادیکال های آزاد را کاهش داده و از سوی دیگر از صدمات وارده بر کلاژن جلوگیری می کند.همچنین به پیشگیری از چین و چروک های صورت کمک کرده و حالت الاستیسیته و کشسانی پوست را حفظ می کند. توانایی کاهش تومورهای سرطانی را نیز دارد. در نتیجه تامین کننده و محافظ قوی برای پوست می باشد و تاثیر به سزایی در کاهش چین و چروک و پیری زودرس دارد.
توجه: هیچگاه بدون دستورو مشورت پزشک معالج خود از محصولات کوآنزیمQ۱۰ استفاده ننمائید.

آزیتا مقصودی


همچنین مشاهده کنید